"A próbafolyamat kemény tréning" – Villáminterjú Gyenes Ildikó koreográfussal
Gyenes Ildikó koreográfus harmadszor dolgozik a kecskeméti Katona József Színházban: a Víg özvegy volt az első kecskeméti munkája, amelyet tavaly a Marica grófnő, majd idén a Csókos asszony követett.
- Milyenek az első benyomások?
- Nagyon pozitívak! Büszke vagyok a szereplőkre, nagyszerűen dolgoznak. A koreográfiák általában úgy készülnek, hogy a koreográfus elképzeli, mit szeretne látni a színpadon, majd megpróbálja némileg leegyszerűsíteni, hogy a színészek számára ne jelentsen túl nagy terhet a megvalósítás. Most semmit sem kell leegyszerűsítenem, mert a társulat tökéletesen megvalósítja a koreográfiát. Hadd említsem példaként az énekkart, amelynek tagjai remekül együtt tudnak mozogni a táncosokkal. Pedig gyakran gondolják a kórusról, hogy nem mozgatható. Nagy Viktor rendező, akivel tizennyolc éve dolgozunk együtt, szerencsére éppen ellenkező véleményen van.
Gyenes Ildikó
- Senkit sem kell külön tréningre fogni?
- A próbafolyamat önmagában kemény tréning. Mire eljutunk a bemutatóig, olyan sokat fejlődik a szereplők vitálkapacitása, hogy gond nélkül végig tudják táncolni és énekelni az előadást. Problémák inkább akkor jelentkezhetnek, ha ritkábban játsszák az adott előadást. Ezért azt szoktam javasolni a művészeknek, hogy lépcsőzzenek, vagy fussanak, és közben énekeljenek. Ahhoz, hogy egy nagyoperettben végig topon legyenek, karban kell tartani magukat. Ennek a leghatékonyabb módja, ha kardio edzés közben énekelnek.
- Mit szól ahhoz a vélekedéshez, hogy a Csókos asszony slágerei olyan zseniálisak, hogy a színészek akár egyhelyben állva is végigénekelhetik, akkor is siker lesz?
- Ez akkor lehet igaz, ha a néző eleve arra készül, hogy koncertszerű előadásban hallja a dalokat. Általában azt szokták mondani, hogy az igazi nagy slágerek ritmusa a szívverés ritmusához hasonló. Az operettekben különösen sok olyan dal van, amelyekre ez igaz. Fülbemászóak, feledhetetlenek, szabadulni sem lehet tőlük. De ha a néző színházi előadásra készül, akkor komplett színházi élményre vágyik, jól koreografált táncokkal, díszlettel, jelmezekkel.
- Szeret operettet koreografálni?
- Persze! Magával ragadó az a változatosság és játékosság, ami az operettek többségét jellemzi.
- A Csókos asszony is ezek közé tartozik?
- Abszolút! Kimondottan izgalmas darab.
Forrás: Kecskeméti Katona József Színház