Gothár Péter: "Itt kell dolgoznom az ihletért"

Lenne mondanivalója, de több mint tíz éve nem forgat játékfilmet. Gothár Péter a Népszabadságnak elárulta, miért. Lapszemle.

gothar


A Megáll az idő volt az első filmje, amelyben az apátlan generációról szól. “ A második világháború, 1956, az új mechanizmus, a rendszerváltás szétszórta a családokat - a modell lazulásával a csonkolódás tovább folytatódik” – jegyezte meg Gothár Péter.

 

A felvetésre, miszerint a menni vagy maradni kérdése is aktuális volt hatvan évvel ezelőtt, úgy felelt: “Néha, mikor szembesülök azzal, mióta nézünk megint fordítva a távcsőbe, elkeserít, hogy itt vagyok. Lett volna lehetőségem elmenni, és szívesen mondanám, hogy azért maradtam, mert magyar vagyok, de korán rájöttem, amit tudok - ha tudok egyáltalán valamit - az magyarul és itt érvényes. Úgyhogy azt a valamit nekem itt kell kimondani, itt kell dolgoznom az ihletért, és innen kell ott magyarnak lenni, nem fordítva” – fogalmazott a rendező, akit színházi munkáiról is kérdeztek.


“Sokat tanulok a színházban, örülök, hogy tehetséges emberek között lehetek. Szeretem a színházat, gyakran jobban is, mint a színház szeret engem. És ez így van jól, ettől is inspiráló számomra az a környezet, a megszólalási forma, tér. Ugyanez a mai filmes lehetőségekről nehezen állítható” – nyilatkozta Gothár Péter.

“A mára lassan újra történelemmé múló életet, a magamban hurcolt képeket mostanában nem sikerült bekereteznem. Gyengeség volna azt hinnem, nem egyedül én lennék hibás azért, mert filmek nélkül öregszem. Rossz típusú időmúlás. Biztosan jó volna rendelésre dolgozni. Az én harcos-baszós, tengeralattjárós filmem elé tolakszik azonban az el nem készült filmek dagadó sorában vezető helyet kiharcoló problémaérzékenység. Hiba volna nem látni: éveim gyűjteményét tekintve velem már lefelé, magától gurul a bringa. Mégis jó volna még filmet csinálni. Viszont az időnek, a filmnek sem lenne mindegy, mi volna az. A filmcsinálás öröm, alkotókedv kérdése, nem csupán az osztó, a finanszírozó hangulatától függ” – fejtette ki a rendező.

 

A teljes interjú a Népszabadságban olvasható.