Ők tudják, mi a szerelem – Mécs Károly és Almási Éva párosa Budaörsön

Január 31-én premiert tart a Budaörsi Latinovits Színház: Hubay Miklós darabját Almási Éva és Mécs Károly főszereplésével mutatja be a teátrum, Frigyesi András rendezésében.

Ajánló a darab elé:

 

Lyon, 1864 szeptember vége. Még nyílnak a völgyben a kerti virágok, de Hector Berlioz, a zeneszerző - ő írt indulót (a Fantasztikus Szimfónia IV. tételében) azoknak, akik a vérpadra menetelnek - 48 év után fölkeresi ifjúkori szerelmét, Estellát. Ő már nagymama, és Berlioz sem fiatal már, a haja ősz, a hangulata borongós, csak a zsebe korog fiatalosan. Mégis, sőt tán épp ezért ez az a találkozás, amikor minden, és mindennek az ellenkezője megtörténhet: utóbbi meg is történik. A múlt megelevenedik, a jelen hóttra válik rémületében, a jövő pedig... A többi a darabban.

 

olvasó1

Mécs Károly az olvasópróbán

 

Szerelmesnek lenni, úgy mondják a bölcsek, jó: a szívben sistergő tüzes istennyilák kerülgetik egymást, s a két fül között, ott, ahol a gondolat honol, tarka lepkék kelnek szárnyra. Csakhogy, teszik hozzá a még bölcsebbek, oly érzemény a szerelem, hogy, ha csak teheti, balul üt ki, ha meg nem, hát hamvába hal, maguk alá temetik az egyre sűrűbb sorokban érkező, egyre döngőbb léptű évek. Vagyis, summázzák a még annál is bölcsebbek, csak a léha ifjaknak való, náluk még beforr a lelki ebcsont - az öregek üljenek meg szépen az emlékeiken, azokat dédelgessék, míg ártatlanná nem dédelgetik őket, mindet, egytől egyig. Az annál is bölcsebbek azonban már olyan bölcsek, hogy néha nincs igazuk. És akkor nagyon nincs. A többi a darabban.

 

olvaso2

Almási Éva az olvasópróbán

 

Hubay megindítóan fogalmazza meg mai hiányérzetünket a tiszta érzelemről. A valóság: a könnyen megszerezhető, felületes érzelmek kultusza rohanó világunkban. A szenvedély már-már anakronisztikusan hat. Az idősebbek szenvedélye pedig öregotthonok falai közé taszított jelenség, amelyről a társadalom nem óhajt tudomást szerezni. Az igazság: mindannyian igazi értékre, mély érzelmekre vágyunk, s kár, hogy az ezért való tettvágyat legyűri bennünk a hétköznapok szédítő rohanása, avagy épp a tunyaság. Örülünk a ritka jó példáknak. Estella kék szalagját mindannyian szívesen találnánk meg fiatal vágyaink kézzelfogható emlékeként. Lehet-e ma még tiszta érzelemmel egy életen át szeretni?

 

olvasó3

Kovács Vanda és Almási Éva az olvasópróbán

 

Mécs Károly: „Megértem Berlioz szerepére”

 

Mécs Károly rendezett és játszott már Budaörsön, most pedig az Ők tudják, mi a szerelem főszerepét játssza ugyanitt. A 79 éves, Kossuth díjas színésszel a Budaörsi napló készített interjút a darab kapcsán.

 

Hogy került ismét a budaörsi színházba?

Frigyesi András igazgatót és a darab rendezőjét régóta ismerem, hiszen évekig együtt dolgoztunk a Szekszárdi Német Színházban. Ő keresett meg ezzel az ajánlattal.

 

A darabot nemrég láthattuk a televízióban archív felvételről (1964) Sinkovits Imrével. Milyen érzés ilyen elődök után alakítani ezt a szerepet?

Úgy gondolom, hogy megértem Berlioz szerepére, szeretem ezt a Hubay színművet, és természetesen láttam a Sinkovits Imre -Tolnay Klári féle változatot.

 

olvasó5

Olvasópróba

 

Itt most Almási Éva a partnere. Játszottak már együtt?

Igen, egyszer régen a Petőfi Színházban, és sokszor voltunk partnerek a televízióban, filmen, szinkronban.

 

A darab története szerint közel két emberöltő után találkozik a zeneszerző már nagymama korú szerelmével. Mi történik ezután?

A budaörsi rendezésben polgári miliőben, korhű ruhákban, parókában játszom az idős mestert, akinek az érzelmei őszinték és finomak, és a színmű címe is orientálja a nézőt, hiszen nincs kérdőjel a cím végén. Nézze meg a közönség és ők döntsék el, hogy mennyire mély a szerelem.

 

Ön az egyik legszebb orgánumú színművészünk. Humphrey Bogarttól Laurence Olivieren át Paul Newmanig rengeteg világsztárnak kölcsönzi a hangját.

Az orgánum csak egy adottság, és bizony nagyon fontosnak tartom a szép beszédet, a megfelelő artikulálást, a helyes hangsúlyokat. Sajnos, az utóbbi időben nagyon sok pongyolaságot érzek a fiatal színészeknél, gyakran hallhatatlanok és nem halhatatlanok. Ennek oka az oktatásban is keresendő.

 

olvasó6

Almási Éva, Frigyesi András és Zöldy Z. Gergely az olvasópróbán

 

A klasszikusoktól a kortárs drámáig rengeteg szerepet eljátszott már, sőt, kilenc évig németül is. Lehet rangsorolni?

Nem, de nem is kell. Arra valóban büszke vagyok, hogy bejártam szinte egész Németországot, valamint sikereket értem el önálló irodalmi estjeimmel és színházi produkciókkal. A bécsi szinházi sikeremet az ottani sajtó is méltatta. 

 

Remek kondícióban van, és nyugodtan letagadhat néhány évtizedet.

Ha megérem, jövőre leszek 80 esztendős. Állítólag a munka konzervál... Szabadidőmben kirándulok, a feleségemmel együtt utazom, és az elmémet sem pihentetem soha, tele van a szobám könyvekkel, és rengeteget olvasok.

 

Követi a színházi trendeket?

A trendek nem hoznak lázba, de kollegáimat szívesen megnézem. Feleségemmel szeretjük a komolyzenét, ezért gyakran járunk hangversenyekre.

 

Kérdezett: Linka Ágnes

forrás: budaorsinaplo.hu 

hubay m

 

Hubay Miklós:

Ők tudják, mi a szerelem

 

Hector Berlioz: Mécs Károly

Estella, Berlioz szerelme: Almási Éva

Charlotte, Estella lánya: Kovács Vanda

Adolphe, Estella veje, ügyvéd: Szegezdi Róbert

Szobalány: Páder Petra

Loulou, az unoka: Mezei Réka

Ezredkürtös: Csillag Botond

 

díszlettervező: Zöldy Z. Gergely

jelmeztervező: Rományi Nóra

dramaturg: Kovács Kristóf

zeneszerző: Monori András

rendezőasszisztens: Juhász Gabriella

 

rendező: Frigyesi András

 

Bemutató időpontja: 2015. január 31., Budaörsi Latinovits Színház

 

Fotók forrása: http://www.latinovitsszinhaz.eu

 

 

süti beállítások módosítása