"Nem született senki Barisnyikovnak" - Solymosi Tamás a Billy Elliot-ról

"Billy-nek" egy év alatt kell megtanulnia szteppelni, balettozni, énekelni: tulajdonképpen a legjobbnak lenni – meséli a Magyar Nemzeti Balett igazgatója a készülő Billy Elliot – A Musicalről. A bemutató 2016 nyarán lesz az Erkel Színházban, Szirtes Tamás rendezésében.

A válogatásra március 7-8-án, valamint március 14-15-én kerül sor.

 

A felhívás részletei ITT elérhetők.

 

A Magyarországon élőben még sosem látott musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül. Solymosi Tamás balettigazgató a Színház.hu-nak elárulta: múlt év végén került szóba, hogy a Grammy-díjas Elton John musicalje itthon is színre kerüljön.

 

"Rögtön felmerült a kérdés, hogy melyik színházban. Olyan helyet kerestünk, amely a legtöbb néző befogadására alkalmas, az Erkel tehát egyértelműnek tűnt, ráadásul jövő évadban itt egy másik musical premierünk is lesz, a West Side Story" – tette hozzá.


Azt is elmondta, mivel a Billy Elliot elsősorban táncra, azon belül is a klasszikus balettre épülő mű, a Magyar Nemzeti Balett már a megbeszélés elején képbe került.

 

solymosi tamas

 

A castingot hamarosan kezdik, de Solymosi Tamás tudja, hogy nem lesz egyszerű feladatuk. "A srácoknak tulajdonképpen a nulláról kell indulniuk. 10 év körüli kisfiúkat kell felkészítenünk arra, hogy a musical főszereplőiként a legjobbak legyenek, az előadást "elvigyék". Nyilván előnyt élvez a táncos múlt, de nem kötelező. Egy év alatt kell megtanulniuk szteppelni, balettozni, énekelni, beszélni. Szirtes tanár úr, a musical rendezője is azon töri a fejét, hogy itthon van e olyan tehetséges kisfiú, aki alkalmas lehet a főszerepre. Szerintem van" – véli a balettigazgató.

 

"Azt se felejtsük el, hogy sok lemondással, de nagyon komoly lehetőséggel is jár majd a szerep. Nem csak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is megterhelő lesz ez az év, mivel folyamatosan jelen kell lenniük. Az ötlet nagyszerű, de tudom, hogy a megvalósítás annál nehezebb lesz. Hármas szereposztásban mutatjuk be a musicalt, de nem véletelnül, hiszen elég egy apró sérülés és ha nincs 'second cast', akkor dől az egész produkció" – mondta Solymosi Tamás.

 

Március elején lesz a válogatás első fordulója. "Több hónapos felkészülés után derül ki, hogy ki táncolhatja és énekelheti el Billy-t, de nagyon fontosnak tartom már magát az oktatási folyamatot is, mely az előadást megelőzi. A végső döntésnél a tehetség lesz számomra a legfontosabb. A mi felelősségünk is nagy, nem mindegy, hogyan tanítjuk a szereplőket, milyen célokat tűzűnk ki, miként adjuk át a tudást, de a munka nagy részét a kis Billy fogja elvégezni. Nem született senki Barisnyikovnak – ezt tudniuk kell, azért rengeteget kell dolgozni. Saját koreográfiával, Tihanyi Ákos vezetésével készül a musical" – árulta el Solymosi Tamás, majd hozzátette, hogy nem titkolt céljuk a Billy Elliot-tal népszerűsíteni a balettet.

 

billy opera

 

"Egyre kevesebben jelentkeznek a Táncművészeti Főiskolára, jól megfigyelhető az elmúlt években a csökkenő tendencia. Természetesen tenni is kell azért, hogy minél több fiatal művész diplomázzon a főiskolán és mivel szeretném megteremteni a lehetőséget a megfelelő utánpótlásra a Magyar Nemzeti Balettnél is, úgy gondolom a Billy Elliot-tal felhívhatjuk a gyerekek figyelmét a táncra, hiszen a darab is egy olyan kisfiúról szól aki komoly családi ellenérzésekkel indul a nulláról és végül nagyszerű balett táncos lesz" – zárta Solymosi Tamás.

 

A főszerep mellett szintén a válogatás segítségével szeretnék betölteni a darab egyik fontos fiú mellékszerepét, Michael karakterét is. A mű színpadra állításához további 9-10 lány táncosra is szükség lesz, akik várhatóan a balettiskolák növendékeiből fognak kikerülni, így számukra nem hirdetnek válogatást.

 

Milyen érzés táncolni?


Billy szavaival: „Nem igazán lehet megmagyarázni, mert nincsenek rá szavak, csak feltör belőled egy irányíthatatlan érzés, hirtelen elfelejted és magad mögött hagyod az énedet, de ugyanakkor teljessé válsz, amikor meghallod a zenét és csak hallgatod...hallgatod, majd hirtelen megsemmisülsz, hogy megérezhesd a változást, a mélyről fakadó, lobogó tüzet, melyet képtelen vagy elfojtani, és repülni kezdesz...repülsz mint egy madár..."

 

Színház.hu