„Engem mindig a zene fog meg” – Böhm György válaszolt

Böhm György legutóbbi rendezéseiről, a Cigánykerékről, Csókos asszony bemutatókról, valamint a zenés színház aktuális trendjeiről is beszélt a Fidelio interjújában. Lapszemle.

A Fidelio cikkéből:

 

Böhm György elmondta, úgy érzi, most érkezett karrierje csúcsára: „Összeszámoltam, december 29-én négy városban, négy színházban ment egy időben előadásom. A József Attila Színházban a Cigánykerék, a Budapesti Operettszínházban a Csókos asszony, Pécsett az Én és a kisöcsém, Münchenben a Szépség és a szörnyeteg” – sorolta a rendező, majd hozzátette:

 

Az Én és a kisöcsémet szeptemberben mutattuk be, októberben a Cigánykereket, januárban a legutóbbi Csókos asszony rendezésemet Zalaegerszegen. Novemberben a kecskeméti színházban szintén színpadra állították ezt az operettet, az én átdolgozásomban, Nagy Viktor rendezésében. A pesti változatomat 2006-ban mutatta be az Operettszínház, a Szépség és a szörnyeteget 2005-ben. Hosszú ideig mennek az előadásaim” – mondta Böhm György, majd a Csókos asszonyról ejtett szót.

 bohm2

Böhm György (forrás: pnsz.hu)

 

Remekműnek tartom, imádom. Legelőször - úgy emlékszem - 1998-ban rendeztem meg Szegeden, azóta követi a pályámat, időről-időre előkerül.(…) Valószínűleg olyan átdolgozást készítettem, amire rábólintottak a jogtulajdonosok is. A zalaegerszegi bemutatón a szöveget és dalszöveget író Szilágyi László örökösei is jelen voltak. Nagyon szerették az előadást” – fejtette ki Böhm György, aki a Müpáva való együttműködéséről is mesélt.

 

11 évvel ezelőtt Zoboki Gábor, az épület tervezője bemutatott Káel Csabának, és elcipelt bennünket Kiss Imréhez, a Müpa akkori igazgatójához. "Ők majd segítenek" - mondta, és otthagyott minket. A Müpa idén tíz éves, az elmúlt években megrendeztem ott a Bernarda Alba háza musicalváltozatát, Bernstein Misecímű művét, a Valahol Európábant, a Háry Jánost és Portman A kis herceg című operáját. Művészeti tanácsadóként is segítem a Müpát” – árulta el Böhm György.

 

A rendező arról is mesélt, mi érdekelte a Cigánykerék című darabban: Engem mindig a zene fog meg. A Cigánykerék a maga műfaján belül szintén remekmű. Szakcsi Lakatos Bélával, a zeneszerzőjével sokat dolgoztam korábban, mindig 10-15 éves kihagyásokkal. Úrfi koromban a Rock Színházban együtt csináltuk a Bestia című rockoperáját. A Cigánykerékkel dramaturgként már találkoztam a Budapesti Kamaraszínházban jó 20 éve. Nekem azt tanították a mestereim, egy zenés darabnál a zene a fontos, ha az jó, az összes többi helyrehozható. A szövegkönyvben, a dramaturgiában bármi kitalálható. Fordítva ez nem működik. A muzsika rengeteg pluszt ad hozzá Csemer Géza darabjához is. Úgy döntöttem, akkor járok a legjobban, ha megtartom a történetbeli időt a színpadon, a '70-es éveket, hiszen ebben az esetben van értelmük az ehhez hasonló mondatoknak: "Maga elmérgezte a kutyámat, majd megyek és feljelentem a Kádár-titkárságon."  Ebben nem csak a kor, hanem a hely és a viszonyok is benne vannak. A rendőrség teljesen mást képviselt akkor, mint ma. Frász tört ránk, ha egy rendőr elővette a jegyzetfüzetét és felírta valakinek az adatait. Lönci melegsége is egész mást jelentett a 70-es évek közepének közegében, mint ma. Ám az az érdekes, hogy azok a dolgok, amelyekről a darab szól, ma, negyven évvel később ugyanúgy jelen vannak Magyarországon” – vélekedett, majd mostani terveiről is beszélt.

 

„Ausztráliában láttam a Doktor Zsivágó című musicalt, ajánlgatom is itthon mindenfele, jó előadást lehetne belőle készíteni. Vagy tetszik az ABBA-fiúk musicalje, a Kristina is: jó zene, nagy történet. Persze mindig az aktuális rendezésem, a következő munkám izgat a legjobban. Épp a Vidám kísértet című komédiára készülök a Játékszínben. Szó volt arról is, hogy júniusban a POSzT zárógáláját idén is én rendezzem, ám erre bejelentkezett más. Korcsmáros Györggyel és Szikora Róberttel egy éve dolgozunk egy musicalen Gábor Zsazsáról. Jó lenne megrendelőt találni hozzá. Ezen kívül Náray Erikának is készítünk egy lakodalmas, mulatós musicalt” – sorolta terveit Böhm György.

 

A teljes interjú ide kattintva érhető el.

 

Forrás: Fidelio