Csekkold! – Cseh színházi fesztivált rendeznek a Katonában

Május 15-17. között a Katonában a mai cseh színház legfontosabb produkciói láthatóak a Csekkold! fesztiválon.

 

Visszatér a Katonába a Csekkold! - Cseh Színházi Fesztivál, mely két évvel ezelőtt már nagy sikerrel szerepelt Budapesten. A fesztiválon a mai cseh színház legfontosabb produkciói láthatóak.

 

Valamennyi előadás magyar és angol felirattal látható.

 

A programokra jegyek bankkártyás fizetéssel a Katona weboldalán vagy személyesen a színház Közönségszolgálati Irodájában vásárolhatók meg.

 

 

A Csekkold! részletes programja:

 

Guy de Maupassant: Bel Ami

Rendezte: Daniel Špinar

Kladnói Városi Színház (Městské divadlo Kladno)

Május 15., péntek, 19 óra, nagyszínpad

 

Ki ne ismerné a francia naturalizmus klasszikus regényét, George Duroy történetét, akinek szexuális vonzereje, feltűnő jellemtelensége, de legfőképpen befolyásos nők rokonszenve hozta meg a képzelt dicsőséget? A kladnói színház előadása időfeletti – a média hatását hangsúlyozza a személyi kultusz, illetve az új idolok kialakulásában. A darab rendezője Daniel Špinar, akit némi túlzással a cseh Alföldinek is nevezhetnénk, 35 évesen lett a prágai Nemzeti Színház művészeti vezetője. Sajátos stílusára jellemző az expresszivitásra való fogékonyság, a klasszikus művek szokatlan interpretációja és nem utolsó sorban a színészekkel való elmélyült munka. Špinar szépfiúja az első pillanatban egészen kedves, ártatlan ifjúnak tűnik, így annál drámaibb megfigyelni telhetetlenségét a felfelé vezető úton. Ahogy a szólás is mondja: evés közben jön meg az étvágy.

 

Miloslav Königet a főszerepben nyújtott játékáért 2013-ban Thália-díjra jelölték. A Kladnói Városi Színházat 2014-ben az Év Színháza címre jelölték.

 csekkoldBel Ami

 

V(oskovec) + W(erich), avagy amiről a levelek vallanak

Rendezte: Jan Mikulášek

Színház a Korláton (Divadlo Na zábradlí, Praha)

május 16., szombat, 19 óra, nagyszínpad

 

Ki volt tulajdonképpen Jiří Voskovec és Jan Werich? Két gimnáziumi osztálytárs, akik 1927-ben az egyik neves prágai avantgárd színpad - a Felszabadult Színház (Osvobozené divadlo) - sztárjai lettek. Két legendás alkotó, akik humorral harcoltak a fasizmus térnyerése ellen, akiknek A szamár árnyéka, illetve Hóhér és bolond című politikai szatírája előbb a Felszabadult Színház cenzúrázását, majd bezárását váltotta ki. Két jóbarát, akiknek útjait elválasztották a huszadik század történelmi eseményei. Jiří Voskovec 1948-ban a kommunisták elől Amerikába emigrált, ahol később Hollywoodban színészként ért el sikereket. Jan Werich Csehszlovákiában maradt, és annak ellenére, hogy tovább játszott és forgatott, munkája már sosem érte el a háború előtti színvonalat, nyomot hagyott rajta a szabadság hiánya és a rendszer diktátuma.

A két alkotó 1948-1980 közötti levelezése nem csak magával ragadó tanúbizonysága eredetiségüknek és művészi érettségüknek, de egyúttal feltárja a két barát magányát és elszigeteltségét a vasfüggöny két oldalán.

 

A darab rendezője Jan Mikulášek, akinek Europeana című előadását a 2013-as Csekkold fesztiválon láthatták a nézők. A kritikusok és nézők által is jól fogadott előadás Mikulášek alkotói pályájának csúcsát jelenti, amelyet a metaforikus jelleg és az erős emocionális képek használata jellemez. A Színház a Korláton 2014-ben az Év Színháza címre jelölték.

 

 

csekkold2

V(oskovec) + W(erich), avagy amiről a levelek vallanak

 

Mindhalálig… avagy két apokaliptikus cseh színmű

Május 17., vasárnap, 15 óra, Sufni

A Csekkold fesztiválnak immár hagyományosan része a legújabb cseh darabok felolvasószínházi bemutatása a Katona színészeinek közreműködésével.

 

Petr Zelenka: Mindhalálig szinkron

Petr Zelenkát már nem szükséges bemutatni a magyar közönségnek. Amit viszont be szeretnénk mutatni, az az új darabja, amelyet a Hétköznapi őrületekhez hasonlóan a prágai Dejvicei Színház számára írt és rendezett. A darab témája ezúttal a szinkronizálás és az alkoholizmus. A szinkronizálás, amely a kereskedelmi csatornák csehországi megjelenésével mennyiségében ugyan felvirágzott, minőségében azonban hervasztó eredményeket produkált, egyrészt a humor kifogyhatatlan forrása a darabban (amelyben szintén szinkronizálnak – főleg vulgáris szitkomokat és animációs sorozatokat), másrészt parabolája a média általánosan elbutító és eltompító hatásának a mai világban.

 

Martin Glaser, Olga Šubrtová: Áramszünet

A groteszk thriller alcímet viselő darab egy meg nem nevezett városba vezet el bennünket, ahol minden előzmény nélkül hosszú idejű áramkiesés következik be. Minden technikai vívmány, amelyet életünk szerves részének tekintünk, és amelytől függővé váltunk, felmondja a szolgálatot. Nincs fűtés, ivóvíz, a városokban gyűlni kezd a szemét, a rendőrség és az egészségügyi szolgáltatások is megbénulnak. És képzelje el mindezt karácsony előtt. A vágy, hogy megmelegedjen és főzzön valami ennivalót, hőseinkhez hasonlóan talán önt is egy elhagyott erdei hétvégi házba hajtaná. És talán önhöz is érkezne még néhány hívatlan vendég, akiket csak egy cél vezérel: túlélni, kerüljön amibe kerül.

 

csekkold3

Szigorúan titkos, avagy vaskosan erkölcstelen (A. T. bűnös élete)

 

Szigorúan titkos, avagy vaskosan erkölcstelen (A. T. bűnös élete)

Rendezte: Braňo Holiček

F.X. Šalda Színház, Liberec (Divadlo F.X. Šaldy Liberec)

Május 17., vasárnap, 19 óra, nagyszínpad

 

Mi történik, ha egy kőszínházban összejön egy csoport fiatal színész, és szabadidejükben próbálni kezdenek? Egy kitűnő előadás. A színész és dramaturg Tomáš Dianiška körül formálódó csoport 2010-ben jött létre. A Szigorúan titkost „A lehetetlen fizikája“ című könyv inspirálta. Eredeti módon dolgozza fel Alan Turing, a modern informatika megalkotójának történetét – egyfajta példázatként, hogy hogyan befolyásolja az embert a környezete és a rendszer, amelyben él. Alan Turing nem csak arról ismert, hogy hozzájárult az Enigma kód megfejtéséhez és a Wehrmacht legyőzéséhez a második világháborúban, hanem arról is, hogy nyíltan beismerte, meleg. A homoszexualitás Turing idejében bűncselekmény volt, és a zseniális matematikust is hormonális kezelésre ítélték „átnevelési“ célzattal.

 

A darab rendezője az alig harmincéves Braňo Holiček, aki nemcsak Az Év Felfedezettje díjat nyerte el 2013-ban, hanem a prágai Ypsilon stúdiószínpad művészeti vezetői állását is megkapta.

 

A homoszexualitás napjainkban már nem bűncselekmény, de az intoleráns és diszkriminatív megnyilvánulásokért továbbra sem kell messzire menni…