A zsűri nagydíját nyerte a Saul fia Cannes-ban

Az Arany Pálmát Jaques Audiard francia rendező Deephan című alkotása kapta vasárnap este a Joel és Ethan Coen vezette zsűritől a 68. cannes-i filmfesztiválon. Nemes Jeles László a második legrangosabb díjat nyerte.

"Az egész ceremónia a bejövetellel és a végével egy olyan emocionális állapotba hozott, amiről nem hittem, hogy lehetséges. Azt gondoltam, ez a helyzet csak a felszínességről, a sztárokról szól. És nem erről szól. Mindannyian egy más tudatállapotba kerültünk". (Nemes Jeles László)

 

"Nem vagyok profi színész, de ennek a szembeállításnak nem sok értelmét látom. Hisz ki az amatőr? Aki olyat csinál, amiből nem él meg? Akkor Kafka is amatőr volt. Aki nem járta ki a megfelelő iskolákat? Akkor Csontváry kétszeresen amatőr. (...) A gardrób felső polcán, az atléták alatt általában két könyvet rejtegettek a középosztálybeli szülők a gyerekeik elől: a nemi élet titkairól és a halálgyárak felszabadításáról szólót. Amikor tizenkét éves koromban, örökbe fogadás révén bekerültem a Rosenthal családba, hamar meg is találtam mind a kettőt. Egyedül nagypacinak, a nagyapámnak mertem elárulni, aki egy sakkparti közben mindent elmesélt. Ezután jött a lengyel szak a bölcsészkaron, majd két év Izrael, és másfél év egy New York-i jesivában. Mire Saul szerepe rám talált, már huszonöt éve úton voltam felé". (Röhrig Géza, a film főszereplője)

 

Ez már a harmadik díj!

 

A díjat Mads Mikkelsen dán színész adta át a rendezőnek. Nemes számtalan alkotótársának köszönte meg a közös munkát. Az már korábban kiderült, hogy a Saul fia a külföldi filmkritikusok Fipresci-díját, valamint a Francois Chalais-díjat is elnyerte. 

 

 

A filmek technikai megvalósításáért járó Vulcan-díjat is a Saul fiának adták a fesztiválon, ezen belül is Zányi Tamás hangmérnöki munkáját emelték ki. Az indoklásban azt írják, a hang kiemelkedően járult hozzá a történet elmeséléhez.  "Nagy meglepetés volt, úgy hívtak fel, mintha természetes lenne, hogy valaha is hallottam volna erről a díjról, pedig én nem szoktam böngészni a díjakat, valahogy elkerülte a figyelmemet. Most tudtam meg, hogy ez létezik ez a Vulcan-díj. De természetesen nagyon örülök!" - mondta a hangmérnök az Indexnek.

 

 

nemes-saul

Fotó: Valery Hache, AFP

 

A zsűri díját Jorgosz Lantimosz görög rendező The Lobster (A homár) című alkotása kapta. A legjobb forgatókönyv díját Michel Franco mexikói filmes Los Angelesben játszódó Chronic című alkotása érdemelte ki, amely egy haldokló betegekkel foglalkozó ápolóról szól. A 35 éves rendező 2012-ben már szerepelt a fesztiválon, Despues de Lucia című filmjét az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásban mutatták be. Legújabb filmjének főszerepét a Tarantino-filmekben ismertté vált Tim Roth brit színész alakítja, aki a film kapcsán az eutanázia legalizálása mellett foglalt állást Cannes-ban.

 

Rooney Mara amerikai és Emmanuelle Bercot francia színésznőnek megosztva ítélte oda a legjobb női alakítás díját a nemzetközi zsűri vasárnap a esztiválon. Rooney Mara az 1950-es években New Yorkban játszódó Carol című leszbikus szerelmi történet egyik főszerepéért kapta meg a díjat. Az alkotást az elegáns stílusáról ismert amerikai Todd Haynes rendezte. A francia Emmanuelle Bercot pedig Mainwennnek egy házaspár viharos kapcsolatáról szóló Mon roi (Királyom) című filmének főhősnőjét alakította.

 

A legjobb férfi alakítás díját a francia Vincent Lindon érdemelte ki Stéphane Brizé La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú, hosszú snittekkel forgatott alkotásában nyújtott játékáért, amelyben egy munkanélküli családapát alakít.  A legjobb rendezés a tajvani  Hou Hsiao-hsiené az Assassinért. 

 

 

A Saul fia a remény filmje Röhrig Géza szerint

 

"A Saul fia a pokol epicentrumában játszódik, mindazonáltal a remény filmje" - mondta el az alkotás főszerepét alakító Röhrig Géza a cannes-i versenyprogramban nagy feltűnést keltett megrázó holokausztdráma pénteki budapesti sajtóbemutatóját követően az MTI-nek.

 

Nemes Jeles László műve, amelyet sokan a cannes-i filmfesztivál díjesélyeseként emlegetnek, viszonylag ismeretlen nézőpontból mutatja be az auschwitzi haláltábort. A film nem árulja el, hogy mikor és hol vagyunk, de ezzel az első képsorok után azonnal tisztában van a néző. Erdély Mátyás operatőr kamerája a több mint másfél órás filmben szinte szünet nélkül követi a haláltábor Sonderkommandójának egyik tagját, Sault, akit az tép ki az apátiából, hogy azt hiszi, 14 éves fiát pillantja meg a gázkamrában meggyilkoltak között. 


Nemes Jeles László filmje azért "szép és okos", mert állandóan lebegteti, hogy Saul tényleg a fiát találja-e meg. A gázkamrák halottait a krematóriumba szállító sonnerkommandósok a saját szűk világukba menekülnek, "őt meg egy olyan élmény éri, ami hirtelen kibillenti" - magyarázta Röhrig Géza. 


A színész a helyzetet érzékeltetésére Benedek István Aranyketrec című könyvére utalt, amely egy pszichiátriai intézetben játszódik: a vizitre érkező orvost egy reggel az elmebetegek üvöltése helyett csönd fogadja, az egyiküknek gyermeke született, és ez olyan elementáris élmény volt a többiek számára, hogy gondozni kezdték. "Auschwitzban az a dolgok rendje, hogy tízezer embert égetnek el egy nap. Ennyi halál között az egyik mégis ki tud emelkedni, ami fantasztikus vigasz. Azt gondolom, hogySaul boldog ember" - mondta Röhrig Géza, hozzátéve, hogy "miközben a film a pokol epicentrumában játszódik, mindazonáltal a remény filmje". 


A színész szerint Saul felemelkedik a helyzethez, miközben a sonderkommandós társai megpróbálják "lehúzni a fejüket, hogy a hullámok átvonuljanak fölöttük".

 

rohriggeza

Röhrig Géza, fotó: MTI

 

A Saul fiával az alkotók célja nem az volt, hogy bemutassák a haláltáborok életét, a kameramozgás és a történet sem erre koncentrál. A nézőt mégis mélyen megrázza a film, mert személyes történeten keresztül látjuk. "A nagy kérdés, amit a film után sokan magukban dédelgetnek: én hogyan viselkedtem volna? Az igazán nagy alkotások az ember önismeretét mélyítik el. A nézőnek önmagába kell néznie, hogy rájöjjön, arra, helyes úton jár-e, helyes módon él-e, vajon szolidáris tudott volna lenni, tudott volna Saul lenni? Nem hiszem, hogy egy informatív, tényfeltáró dokumentumfilm ezt nyújthatja. Az élet erkölcsi kérdés, a magatartás erkölcsi kérdés, egy dokumentumfilm nem tud rákérdezni olyan katartikus erővel, mint egy művészfilm vagy fikció" - fejtegette a színész. 

 

Amikor Lengyelországban élt, egy hónapon át minden nap elment az auschwitzi emlékhelyre. "A világ legnagyobb temetője, az aurában, az atmoszférában valamilyen módon ez érződik. Az ember megöregedve, a halálhoz közeledve teszi fel magának a legőszintébb kérdéseket. Én Auschwitzban úgy éreztem magam, mintha 49 millió éves lettem volna, nagyon megöregedtem ott. És a hely olyan erővel tette fel a kérdéseket számomra, hogy úgy akartam onnan kisétálni, hogy előlem az emberi élet törékenységét semmilyen fátyol nem takarhatja el. Minden pillanatban a halálra szegezett szemmel akarok élni, készen arra, hogy az életemet, annak szentségét megéljem" - fogalmazott a magát hívő embernek valló színész.

 

 

Az operatőr Erdély Mátyás szerint a rendező nagy rizikót vállalt

 

A jelenleg a cannes-i filmfesztiválon tartózkodó rendező korábbi három rövidfilmjét is együtt forgatta Erdély Mátyás operatőrrel, aki ezúttal is részt vett a film előkészítésében. Mint mondta, az első pillanattól úgy érezte, hogy olyan produkció, amibe érdemes belefogni. "Iszonyatosan nagy rizikót vállalt, de azt gondoltam, hogy László megoldása zseniális. A témához választott filmnyelvi szótára tökéletes megoldás volt."

 

Az operatőr megjegyezte, hogy a rendező Türelem című kisjátékfilmje, amin együtt dolgoztak, már arra a koncepcióra épült, amire később a Saul fia is. "Gyakorlatilag a film előtanulmányának tekinthető." A Saul fia 35 mm-es filmanyagra készült. Technikailag abból a szempontból volt nehéz az operatőri munka, mert hosszú beállításokkal dolgoztak. Erdély Mátyás szerint Nemes Jeles László ideális rendezői koncepciót talált a filmhez. 


A forgatás Budapesten és Fóton zajlott, egy dél-budai egykori honvédségi épületet és a Sorstalanság egykori díszleteit használták a munka során.  Az operatőr egy kérdésre elmondta, hogy a film befejezéséről nagy viták zajlottak, "nagyon érdekes, szép folyamat volt, ahogy a végső forma kialakult". 

 

A Saul fia forgatókönyvét Nemes Jeles László és Clara Royer írta, a film producere Sipos Gábor és Rajna Gábor volt, a főszerepeket Röhrig Gézán kívül Molnár Levente, Urs Rechn és Zsótér Sándor alakította. A Laokoon Filmgrup gyártásában készült alkotást a Magyar Nemzeti Filmalap több mint 320 millió forinttal támogatta. A filmet a Mozinet Kft. forgalmazásában június 11-től vetítik a magyar mozikban.

 

 

Forrás: Színház.hu, MTI