Párbeszéd a magyar színház jövőjéről - Mi hangzott el a konferencián?

Párbeszéd a magyar színház jövőjéről címmel előadóművészeti szakmai konferenciát rendeztek pénteken és szombaton Debrecenben, a Kölcsey Központban. A Színház.hu-n meghallgathatják mások mellett Ráckevei Anna, Szász Zsolt, Kriza Zsigmond, Hegedűs D. Géza és Csizmadia Tibor előadását.

A Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozatának indítványozására és támogatásával megszervezett konferencia első napján, pénteken szekcióüléseket, szombaton pedig plenáris üléseket tartottak. A tanácskozások tematikáit előzetes szakmai egyeztetések alapján határozták meg.


A témák között szerepeltek a vidéki magyar színjátszás hagyományai, a társulati műhelymunka, a színházi, művészi életpályamodell elemei, a Kárpát-medencei magyar és nem magyar színházak művészi, szakmai kapcsolatai, az egyetemi képzés helyzete, a fiatal művészek újító törekvéseinek felismerése, támogatási formái.

 

 kolcsey

Kölcsey Központ, Debrecen


A témavezetők között volt Ráckevei Anna, a Csokonai Színház igazgatója, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója (az előadást Szász Zsolt, a Nemzeti dramaturgja tartotta), Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára, Kriza Zsigmond, az MMA előadóművészeti tanácsadója, Hegedűs D. Géza, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SzFE) rektorhelyettese és Csizmadia Tibor, az SzFE Színházművészeti Intézetének vezetője.

 

A kétnapos konferenciát komoly műhelymunka előzte meg: idén 9 ülést tartott a színházművészeti tagozat, ezeken minden olyan kérdést megtárgyaltak, amely a tanácskozáson terítékre került.


A kőszínházak népszínházi jellegét hangsúlyozta Ráckevei Anna, a Csokonai Színház igazgatója, aki a vidéki színjátszás hagyományait és regionális, közösségi, közművelődési szerepét taglaló szekciót vezette. Az igazgató szerint ahhoz, hogy a színházak betölthessék közművelődési szerepüket, a közmédiában fokozottabban kell jelen lenniük. Ehhez segítséget az MMA-tól várnak.

 

Szász Zsolt dramaturg a Vidnyánszky Attila által vezetett, a társulati műhelymunkáról szóló szekció tapasztalatait összegezve a művészek túlterheltségét hangoztatta. Példaként megemlítette, hogy a népszínházi jelleg erősítéséhez évadonként átlagban 14 darabot kell bemutatniuk a kőszínházi társulatoknak. Szólt arról is, hogy az egyetemekről és az egyéb OKJ-s képzésekről kikerülő fiatalok többségét a szakma nem tudja alkalmazni, ezért szerinte az oktatási rendszer újragondolására van szükség.

 

Halász János szerint szükség van az előadóművészi törvény módosítására. „Úgy látom, most eljutottunk oda, hogy nem az állam és az intézmény, hanem sokkal inkább az állam és a művészek közti szerepeket kell tisztázni” – mondta. Az MMA felügyelő testületének elnöke úgy véli, a törvénymódosítás fókuszában az életpályamodellnek kellene állnia. Álláspontja szerint nagyobb súlyt kell kapnia a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanácsnak és a Színházművészeti Bizottságnak, „jó lenne, ha nem csak léteznének, hanem érdemben is működnének” – fogalmazott. Halász János a szakmai összefogásra buzdította a szereplőket, s felajánlotta az akadémia közreműködését is a törvénymódosítás előkészítéséhez. Halász János szerint a törvénymódosítási javaslat jövő tavasszal kerülhet a parlament elé.

 

A színházi életpályamodellről szóló szekció tapasztalatairól Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára elmondta, hogy kiszámítható, garanciákat is tartalmazó életpályamodell kidolgozását tartják szükségesnek. "Bizonyos pályák - például a táncművészeké - vége fájdalmas is lehet, ezért továbbképzéssel, távképzéssel segíteni kell őket" - fogalmazott. A főtitkár a nehéz helyzetbe kerülő, idős művészek megsegítésére szolidaritási alap létrehozását szorgalmazta, amelyet a belépőjegyek árának minimális százalékából finanszíroznának. (Forrás: MTI, dehir.hu)

 

 

Az előadások a címekre kattintva meghallgathatók:

 

1. Köszöntő – Ráckevei Anna, a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója, és Komolay Szabolcs, Debrecen alpolgármestere


2. A vidéki magyar színjátszás hagyományai és regionális, közösségi, közművelődési szerepe, kulturális nemzetstratégia – Ráckevei Anna 

 

3. Van-e társulati műhelymunka? A színházi alkotás folyamatának ideje – Szász Zsolt, a Nemzeti Színház dramaturgja


4. Kérdések – Halász János, az MMA felügyelő testületének elnöke

 

5. A színházi, művészeti életpályamodell elemei, lehetséges szerepe a művészi hivatásgyakorlásban – Dr. Gyimesi László ( a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára)


6. A Kárpát-medencei magyar és nem magyar színházak művészeti és szakmai kapcsolatai  Dr. Kriza Zsigmond (az MMa előadó- művészeti tanácsadója)

 

7. Az egyetemi képzés helyzete és a művészeti, művészeti képzések rendszere – Hegedűs D. Géza (az SZFE rektorhelyettese)


8. A fiatal művészek újító törekvéseinek felismerése. Lehetséges támogatási formák – Csizmadia Tibor (az SZFE Szinházművészeti Intézetének vezetője)

 

 

Színház.hu

Köszönet a kitűnő vágónak, András Fruzsinának!