Kéksziget - Új színházi nevelési előadás a Kerekasztal műsorán

Kéksziget címmel mutatta be legújabb darabját a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. A 8-9. osztályosoknak szóló komplex színházi nevelési előadás a 13 éves Julcsi és családjának történetét meséli el.

 

Az alkotók ajánlója:

 

A térbe belépve egy lakást látunk jelzésszerűen berendezve. Egy asztal, egy kanapé, egy szék, egy stoki és egy szőnyeg. A család tagjai a térből kiindulva kezdenek el mesélni a résztvevőknek, és Jankának, Julcsi bátyjának a barátnőjének, ezzel megteremtve a lakásukat, múltjukat, és jelenüket. Mesélnek egymásról, egymásból, és a család olyan tagjairól is, akik nincsenek jelen. A történetmesélés egy pontján Janka felteszi a kérdést: "És akkor elmesélitek a Julcsit is?" Nem kap választ. Petra, Julcsi nővére inkább régi családi fotókat kezd mutogatni Jankának, hogy elterelje a témát. A fényképnézegetés közben hirtelen megszólal egy telefon, Gabit, az anyát hívja Julcsi osztályfőnöke. Hamarosan kiderül, hogy Julcsi nyert egy iskolai pályázaton, amelyre egy mesét kellett írni és illusztrációkat kellett készíteni hozzá. A nyereménye, hogy elutazhat két hétre Haifára egy nemzetközi táborba. Csak egy bökkenő van, hogy Julcsi három éve nem beszél, meg sem szólal. De kiderül, van más baj is, hogy a rajzokat nem is ő, hanem Petra készítette. Aztán a távolból, valahonnan Vlagyivosztokból bejelentkezik skype-on apa is, még bonyolultabbá téve a családi képletet. 

 

…És hogy mi történik ezután? Az már a résztvevő 8. osztályosokon múlik….

 

IMG 7526

 

Az előadás második fele a haifai táborban játszódik. A résztvevő 8. osztályosok ezen a ponton a tábor lakóinak szerepébe lépnek. Julcsi mindenki meglepetésére beszélni kezd a táborban. A gyerekekkel együtt alakítják a tábor történéseit. Elkövetnek néhány csínyt: műanyagpalackokat tesznek üzenetekkel egy haifai szökőkútba és üzeneteket hagynak a falakon. Amikor arról beszélgetnek, hogy mi is legyen az utolsó nap programja, Julcsit keresi a családja skype-on. Julcsi nem akar beszélni a családdal és elrejtőzik, megkéri a többieket, hogy falazzanak neki. A résztvevőkön áll, hogy beárulják-e, vagy titokban tartják, hogy ott van. A skype-beszélgetés után játékokkal folytatódik tovább a tábor, amíg el nem érkezünk az utolsó naphoz, amikor Julcsi újból elhallgat. Az előadás Julcsi hazatérésével zárul. Ebben az improvizatív jelenetben a gyerekeknek lehetőségük nyílik arra, hogy Julcsi szerepébe lépjenek, kipróbálják, hogy mi történik, amikor hazaér. Vajon otthon is beszél mint Haifán? Vagy újból elhallgat? Talán csak a család egyes tagjainak nyílik meg? Ezt a résztvevő gyerekek döntik el.

 

IMG 7539

 

A Kerekasztal interaktív módon, a drámapedagógia eszköztárát is használva vet fel olyan társadalmi és erkölcsi kérdéseket, melyek életkortól függetlenül mindenki számára érdekesek. Előadásaik során a fiatalok nem egyszerűen nézői, hanem alkotó résztvevői a színházi eseménynek. Céljuk, hogy gondolkodásra ösztönözzenek, és kérdéseket vessenek fel. Előadásaik alatt minden résztvevő véleménye, ötlete, személyes megjegyzése meghallgatásra talál és hozzáadódik a közös játékhoz.


A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ számára kiemelten fontos, hogy a színházi élményből senki ne maradjon ki. Éppen ezért támogatóikkal, és partnereikkel együtt mindent megtesznek annak érdekében, hogy a közép- és általános iskolai osztályok előadásaikat díjtalanul látogathassák. Így történt ez a Németh László Általános Iskola diákjaival is, akik a bemutató alkalmával vettek részt az előadáson.


A Kerekasztal az idén még 3 alkalommal játssza a Kékszigetet. Az előadások szakmai vendégek részére nyitottak, de regisztrációhoz kötöttek. További információ: www.kerekasztalszinhaz.hu

 

IMG 7580

 

Röviden az alkotókról:


Kárpáti Péter: DLA, egyetemi adjunktus, dramaturg, rendező, József Attila-díjas drámaíró. A Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető tanára. A Titkos Társulat szakmai vezetője. Legfontosabb kötetei: Világvevő (öt dráma, Jelenkor), A kivándorló zsebkönyve (hat dráma, Jelenkor), A pitbull cselekedetei (négy dráma, Új Palatinus). Színművei alapján kb. hetven előadás született Magyarországon és külföldön. Öt éve rendezéssel is foglalkozik, előadásait számos fesztiválra meghívták.


Kárpáti István: rendező. 2011-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán. Több nagyjátékfilm jeleneteinek rendezője, dolgozott többek között Horváth Lili: Szerdai Gyerek című filmjében. A Kerekasztal Tükörváros és a Szélben Szállók című komplex színházi nevelési előadásának rendezője.


Szabados Luca: jelmeztervező. A Képzőművészeti Egyetemen végzett jelmez- és bábtervező szakon. Az elmúlt években a jelmeztervezés mellett elkezdett díszlet és látványtervezéssel is foglalkozni, a Kéksziget ennek a folyamatnak a következő állomása.


Bodor Panna: dramaturg. A Színház és Filmművészi Egyetem harmadéves dramaturg szakos hallgatója. A Kerekasztal Ösztöndíj-programjának író/dramaturg ösztöndíjasa, és Félelemkereső című előadásának dramaturgja.

 

IMG 7932

 

Farkas Atilla: színész-drámatanár, filozófus. Közel fél évtizede a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára. Szakmai díjazott, az Országos Diákszínjátszó Egyesület volt elnöke, színjátszó csoportvezető. Jelenleg az Eötvös Loránd Tudományegyetem filozófia-pedagógia tanár szakos hallgatója.


Hajós Zsuzsa: színész-drámatanár, író, rendező, egyetemi óraadó. Közel húsz éve foglalkozik színházi neveléssel. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ programtervezője, előadásaiban színész-drámatanárként, íróként, és rendezőként is közreműködik.


Jobbágy Kata: színész-drámatanár, dolgozik színész-zenészként, valamint rendezőasszisztense volt a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színháznak. 2013 óta a Kerekasztal több előadásában színész-drámatanár.


Lipták Ildikó: a Kerekasztal Társulás elnöke, alapító tagja, színész-drámatanár, drámapedagógus, pedagógia szakos bölcsész, tanár, egyetemi oktató. Több mint húsz éve foglalkozik színházi neveléssel, részt vett a legnevesebb nemzetközi szakemberek mesterképzésein. Közel húsz szakmai publikációja jelent meg.


Sára Eszter: színháztörténész. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára, operatív munkatársa, irodavezetője. Több hazai kulturális esemény szervezője, munkatársa. Bethlenfalvy Ádám – Cziboly Ádám: A Színházi nevelési programok kézikönyvének létrejöttét megelőző kutatás önkéntes kutatója. Első színész-drámatanári munkája a Kéksziget.