"Rengeteg kamasz nálunk szerzi az első színházi élményeit" - Lőrinczy György válaszolt

Lőrinczy György menedzser főigazgatóként, Kerényi Miklós Gábor művészeti vezetőként irányítja a Budapesti Operettszínházat, amely nemrég nemzeti minősítést kapott. A Fidelio interjújában a főigazgató arról is beszélt, hogy milyen szerepet szánnak a következő évadban a színház részeként megnyíló Moulin Rouge-nak.

 

A társulat nemrég tért haza Indiából. Arra a kérdésre, hogy vajon miért szeretik arrafelé az operettet, Lőrinczy György elmondta, a Csárdáskirálynő születésének 100. évfordulója kapcsán szorgalmazta a Balassi Intézet, hogy a külföldi magyar intézetek segítségével juttassák el, mutassák meg a magyar operettet minél többfelé a világban. "Mi boldogan vagyunk ebben partnerek, a nemrég kapott plusz kormányzati támogatás lehetőséget is ad erre. Az operettet sokfelé szeretik, érdekesnek tartják a világban, akár Ázsiára, Japánra vagy a Szovjetunió utódállamaira gondolunk. Magyarországhoz kötik a műfajt" - hangsúlyozta a direktor.

 

A főigazgató kiemelte: az, hogy fővárosiból állami besorolásúvá vált az Operettszínház, többéves folyamat része, melyet még Kerényi Miklós Gábor indított el, és idén érett be. “Kormányzati döntés értelmében plusz egymilliárd forint állami támogatást kap a színházunk. Ezzel szerencsére megszűnt a korábban méltatlan anyagi helyzetünk is. Korábban a kiemelkedő nézőszámunk és a nemzetközi jelentőségünk ellenére is a költségvetésünk mindössze 13 százaléka érkezett az államtól, vagyis szinte teljesen bevételorientáltnak kellett lennünk. Szégyenletesek voltak a fizetések a többi zenés színházhoz képest. Az előrelépés fővárosi intézményként nem tudott volna megtörténni” - tette hozzá.

  

11636837 623cc29356d8442364dfc37e02b21de3 wm

 

Arra a kérdésre, hogy van-e felelőssége a zenés színháznak abból fakadóan, hogy a legszélesebb közönség rétegeket éri el, kifejtette: “Rengeteg kamasz nálunk szerzi az első színházi élményeit, innen sodródhat tovább a Vígen keresztül a Katonába, és eljuthat egészen a TÁP Színházig vagy a K2-ig. Számos mai, alternatív színház iránt érdeklődő néző vagy színművészeti egyetemista a Keró által, magával ragadóan megálmodott Elisabeth, illetve a Rómeó és Júlia című musicaleken keresztül jutott el, ismerkedett meg a színházzal évekkel ezelőtt.”

 

Lőrinczy György beszámolója szerint a jövő évadban csatlakozik az Operettszínház játszóhelyei közé a Moulin Rouge, amely sokféleképpen berendezhető kamaraterem lesz, a közbeszerzések jelenleg is zajlanak, de biztos, hogy jövőre megnyitják az orfeumot, Kálmán Imre Teátrum néven.

 

Az interjú kitér arra is, hogy terítéken van a POSZT megújításának ügye és az, hogy a zenés színház, hogy kimondottan ilyen előadás a 15 év alatt egyszer sem került be versenyprogramba. “Többször felmerült már, hogy hozzunk létre egy külön fesztivált a zenés színházi előadásoknak. Költséges a mi műfajunk, egy kifejezetten nekünk szóló seregszemle többe kerülne, mint a pécsi. Vannak méretbeli gondok is: sok előadást a látványvilág miatt nem lehetne teljes egészben áthelyezni másik térbe. Egyébként a POSzT jelenlegi helyzetének kitárgyalásában és a kompromisszum kitalálásban a Magyar Színházi Társaság elnökségi tagjaként komoly szerepet vállaltam. Most nem a zenés területért küzdöttem, hanem egyfajta mediátori szerepre törekedtem.” – véli az Operettszínház főigazgatója, aki szereti magára vállalni a közvetítő szerepét, mert mint mondja: “Ambicionál, szeretem beleélni magamat mások helyzetébe. Néha úgy érzem, reménytelen a helyzet, a szereplők számára sokszor fontosabbak a saját politikai kötődéseik, ízlésük, érzelmeik, mint a szakmai együttműködés. Ez az állítás igaz minden oldalra...”

 

A teljes interjút a Fidelio oldalán olvashatják, ahol szó esett még az operáról, a feladatok összeegyeztethetőségéről, legendákról, fiatal tehetségekről és a jövő évi bemutatókról is.

 

 

Forrás: Fidelio