Magánadományozóktól függ a milánói Scala sorsa

Két nagy visszatérővel, Puccini Pillangókisasszonyának egykor heves indulatokat kiváltó eredeti verziójával és az annak idején viharosan távozott Riccardo Muti korábbi zenei igazgatóval készül a 2016-2017-es évadra a milanói Scala.

 

A világhírű operaház új szezonjának 15 operaelőadásából kilenc olasz zeneszerző műve, köztük négy Verdi- és két Puccini-szerzemény; a többi német-nyelvű előadás.
    

A december 7-i évadnyitó gálán az intézmény vezető karmestere - és jövő januártól már zenei igazgatója - Riccardo Chailly fogja vezényelni Puccini Pillangókisasszonyát, amely olyan heves indulatokat váltott ki a Scalában tartott 1904-es világpremierjekor, hogy azóta nem is tűzték műsorra a dalszínházban.
    

scala

 

"Az időzítés akkor nem volt megfelelő egy olyan opera számára, amelyben egy nő megölte magát a közönség előtt" - mondta Alexander Pereira, az operaház vezetője. Hozzátette: "Azt hiszem fontos, hogy 1904 óta most először úgy mutassuk be ezt a mesterművet, ahogy azt annak idején Puccini megálmodta". Az opera címszerepét Maria Jose Siri uruguayi szopránénekesnő alakítja, aki most először játszik Puccini-műben.
    

Riccardo Muti több mint 10 év után tér vissza a Scalába, hogy 2017 januárjában két koncertet vezényeljen a Chicagói Szimfonikus Zenekar élén. Az olasz karmester, aki 2010 óta vezeti a chicagói szimfonikusokat, 2005-ben hagyta ott a világhírű operaházat, amelynek 19 évig volt a zenei igazgatója.
    

Muti annak idején az akkori intendánssal, Carlo Fontanával kirobbant vitája után hagyta el a Scalát. Egy hónappal később egy jótékonysági koncertet vezényelt az operaházban a Bécsi Filharmonikusoknak, azóta viszont nem lépett fel Milanóban.
    

Az új évadban hét balettelőadást és egy sor hangversenyt is kínál az operaház, amely gyermekeknek szánt programjával 50 ezer fiatalt - 15 ezerrel többet, mint az előző évadban - igyekszik megszólítani a 2016-2017-es szezonban.
    

A repertoár ismertetésekor Pereira emlékeztetett arra, hogy a Scala büdzséjének harmada magánforrásból származik. Az operaház vezetőjének hála tavaly 10,8 millió euró érkezett új magánadományozóktól és Pereira reményei szerint idén is hasonló mértékű támogatást kapnak a magánszférából.
    

Mint hangsúlyozta: "Az egyetlen esély arra, hogy a Scala a hozzá méltó minőséget tudja biztosítani az, ha találunk magánadományozókat".