Hajdu Szabolcs filmje kapta a fődíjat Karlovy Varyban - A rendező a legjobb színész
Három évvel A nagy füzet Kristály Glóbusza után, idén is magyar film, Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című alkotása nyerte el Közép-Európa egyetlen A-listás filmfesztiváljának legrangosabb elismerését. Továbbá Hajdu Szabolcs megkapta a legjobb színész díját is.
Az Ernelláék Farkaséknál Hajdu Szabolcs azonos című színdarabján alapul, a film állami támogatás nélkül, egy átlagos nagyjátékfilm költségvetésének a töredékéből, 3 millió forintból készült.
"Nagyon köszönöm. Amikor két nappal ezelőtt itt levetítettük a filmet, láttam, hogy a cseh nézők ugyanúgy reagálnak, mint nálunk. Úgy éreztem, hogy a nézők nagyon közel vannak hozzánk. Magyarországon és itt is ugyanazok a tapasztalataim, úgy éreztem, hogy ugyanabban a csónakban evezünk" - nyilatkozta Hajdu Szabolcs a díj átvétele után.
A forgatás Hajduék saját lakásán zajlott, a főbb szerepeket a rendező, a felesége, Török-Illyés Orsolya és gyermekeik, Lujza illetve Zsiga játsszák, mellettük Szabó Domokos és Tankó Erika is szerepel a filmben. Az operatőri feladatokat Hajdu tanítványai látták el a Metropolitan Egyetemről, összesen 13 különböző diák kezelte a kamerát. A vágó Papp Szilvia volt.
A fesztivál honlapja szerint a film szereplőit “nagyon precízen rajzolták meg”, beszélgetéseik “nagyon jól bemutatják megromlott kapcsolataikat, a család működésképtelenségének miértjét”.
A történetben egy családhoz egyszercsak az éjszaka közepén becsöngetnek a rokonok: Skóciából térnek haza egy fillér nélkül, nem egészen úgy sikerült ugyanis a kivándorlás, ahogyan elképzelték. Farkasék (őket alakítja Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya) természetesen befogadják Ernelláékat (Tankó Erika és Szabó Domokos), noha azt sem lehet tudni, hogy miért jöttek és meddig maradnak, de a kényszerű együttélés mindenki számára egyformán nehéz.
"A Fehér tenyér rendezőjének hihetetlenül alacsony költségvetésből, állami támogatás nélkül, családi-baráti vállalkozásban készített kamaradrámája egy olyan magyar film, amilyenre évek óta hiába várunk. Elgondolkoztató, szórakoztató és minden manírtól mentes" - írta kritikájában az Origo.
Az Ernelláék Farkasékkal stábja a film Karlovy Vary-i díszbemutatóján
"Igyekeztük a lehető legpontosabban megrajzolni két középosztálybeli magyar család egyetlen napját, túlzások, prekoncepciók, ideológiák rákényszerítése nélkül. Az Ernelláék Farkaséknál című filmben nem klisék mentén fejtettük ki a családon, a párkapcsolaton belüli vitákat, hanem a lehető legaprólékosabb megfigyelések alapján. A humor, az irónia felől, a kívülálló szemével próbáltuk megrajzolni a hétköznapi létezésünket. Az eddigi visszajelzések alapján a színpadi és a filmváltozat nagy erénye, hogy nem húz le, inkább lelkesítően hat, felszabadítja és aktivitásra készteti a nézőket, hogy a saját életükben is továbbgondolják a látottakat" - számolt be Hajdu Szabolcs a HVG interjújában.
A Népszabadság kérdésére, mennyire önéletrajzi az Ernelláék Farkaséknál, Hajdu Szabolcs elmondta: "Örök dilemma, mennyire lehet egy privát témakört egyetemessé bővíteni, hogy ne csak Magyarországon és Kelet-Európában, hanem még a tengerentúlon is hiteles legyen. Talán sikerült megoldani, hogy a történet örök érvényű legyen: a gyereknevelés, a családi és a párkapcsolati válság létező ügyek. A részletekben kell megtalálni azokat az igazságtartalmakat, melyeket a néző be tud azonosítani. Egyszóval: a darab annyira autobiografikus, amennyire szükséges. Nem saját ügyeinket teregetjük ki, de mindent felhasználunk, ami körülöttünk van. Magát a színházi előadást úgy hoztuk létre, hogy az összes szereplő mesélt történeteket a barátairól, rokonairól, és ezeket beépítettük a produkcióba. Kerültük az extremitásokat, és megkerestük a formát, ami a legközelebb hozhat minket a hétköznapokhoz. (...) Egy színházi produkció vagy film legnagyobb kérdése: aktívvá tudja-e tenni a nézőt? Nem kommunikálunk nagy igazságokat, megingathatatlan konzekvenciákat. Nincsenek a konfliktusok megfejtve, mert pont az ellenkező hatást értük volna el. Pontosságra és precizitásra törekedtünk. Nem akartuk, hogy a néző szégyenkezzen magára ismerve, csupán azt, hogy beazonosítson jelenségeket, és kezdje el a megoldásokat önmagában keresni".
"Az Ernelláék az első eleme egy hosszabb távú együttműködésnek, amellyel keretet kívánunk adni mindannak a munkának, melyet Szabolcs csinál, illetve ami körülötte történik" - fogalmazott Herner Dániel, a film producere a magyar.film.hu-nak. "Látókép Ensemble néven indultunk el, így nevezzük az alkotóközösséget és magát a folyamatot, amihez kapcsolódik egy közös vízió, és amelynek az Ernelláék az első darabja. Létrehozunk egy olyan műhelyt, ahol Szabolcs társaságának, a hozzá köthető művészeknek biztosítunk lehetőséget az alkotásra. Ebben alapvető logika, hogy amikor a közös munkánkból bevétel származik, azt legnagyobb részt visszaforgatjuk a következő projektbe" - fejtette ki a producer.
A filmet ősszel mutatja be Magyarországon a Big Bang Média.