"A szereptévesztés alapvető probléma" - Új nevelési előadás Pass Andreától

A győri RÉV Színházi és Nevelési Társulat Kívül - belül című bemutatójának kapcsán készült interjú Pass Andrea rendezővel és Balla Richie társulatvezetővel.

 

Az előadásról:

 

Amikor egy diák része lesz egy közösségnek, meg kell találnia benne a helyét, és ha neki ez nem megy, mert mondjuk kevésbé határozott, bátortalan vagy egyszerűen még keresi önmagát, segítenek majd a többiek. Az más kérdés, hogy a mások által adományozott szerepkörben, státuszban, a hierarchiában kijelölt helyén hogyan érzi majd magát ez a fiatal. A Kívül- belül című előadásunk azt a kérdést vizsgálja, hogy egy nem kívánt szerepkörnek milyen előzményei, ill. következményei lehetnek. Miért kerülhet valaki egy olyan szerepbe, amiben rosszul érzi magát? Milyen viselkedési formákat szül egy ilyen, stigmaként viselt szerepkör? Hogyan változhat tőle a személyiség? A darab központi szereplője, Áki, elhatározza, hogy kitör az évek óta viselt, a családja és az osztálytársai által ráruházott, nem kívánt szerepből, az ő próbálkozásait követhetjük nyomon. Ez a kényelmetlen skatulya egyre jobban frusztrálja a tizenhat éves fiút, olyannyira, hogy kitörési kísérlete egy ponton agresszióba csap át.  

 

A Kívül - belül című színházi nevelési előadás bemutatóját 2016.szeptember 30-án tartotta a társulat a győri Generációk Házában.

 

 IMG 9057

Fotó: Mezősi Kristóf

 

Interjú az alkotókkal:

 

Kívül-belül címet viselő előadásotok a stigmatizálást járja körül. Mi motivált titeket e problémakör feldolgozására?

 

PASS ANDREA: Már régóta izgatott a téma, de nem véletlen, hogy csak most, a RÉV Színházi és Nevelési Társulattal jött létre belőle előadás. Egy megtörtént eset inspirált, egy színjátszó táboros élmény, amin én is részt vettem. Balla Richieék 2015 októberében arra kértek fel, hogy az iskolán belüli erőszakról készítsek velük egy darabot. Ebből indultunk ki, de végül másfelé mozdult a fókusz. A mi történetünkben egy motívum erejéig jelenik meg az agresszió, a megbélyegzésből adódó frusztráció következményeként, ami egyébként az előadás egy nagyon fontos pillanata is egyben. A szereptévesztést alapvető problémának tartom társadalmunkban, - és nemcsak az iskolában - ami rengeteg kártékony és agresszív cselekedetet szül.

 

Hogyan álltatok neki ennek az izgalmas témának?

 

P.A.: Általában azelőtt szeretem megírni a darabot, mielőtt elkezdünk próbálni, de ezt a problémát csak a színészekkel közösen tudtam igazán kibontani. A próbafolyamat egy kicsit úgy zajlott, mint egy kísérlet. Először felraktuk a központi figurát, ám nehéz volt meghatározni, hogy miért, miben és hogyan legyen más ez a fiú a többieknél. Aztán felépítettük a többi figurát is, akik egy közeget képeztek, ide „engedtük be” Ákit, a történet főszereplőjét. A megbélyegzés egy olyan téma, aminek nagyon fontos része a csoportdinamika. Ezt is hitelesebben lehet megjeleníteni úgy, hogy a színészekkel közösen ötletelve születnek a jelenetek. Ráadásul a történet egy színjátszó táborban játszódik, így sokkal életszerűbb helyzetek jöhettek létre a próbák során, hiszen a történetben is egy darabot próbálnak a szereplők. Persze én is írtam jeleneteket, de leginkább úgy rögzült a szövegkönyv, hogy a színészek improvizáltak az általam megadott történetvázra és azokat csiszoltam, fűztem fel egy remélhetőleg izgalmas dramaturgiai ívre.

Melyek voltak a próbafolyamat meghatározó pillanatai?

 

P.A.: Viszonylag rövid, de nagyon hatékony próbafolyamat áll mögöttünk, ilyen értelemben egységes, intenzív munka volt. Nyilván az eredményes pillanatok azok, amik igazi próba örömet szereznek az embernek. Egyébként, ha kiszúrok egy hibát, számomra az is tud ilyen pillanat lenni. Utólag visszagondolva azok voltak az igazán emlékezetes próbák, amikor olyan megoldásokat sikerült találnom az adott problémákra, amikben valami újat fedezhettem fel magamról is: például, ha egy új dramaturgiai vagy formai ötlettel oldottam meg egy problémát. A Kívül- belül című előadásban sokkal több az ilyen ötlet a korábbi munkáimhoz képest, és azt is látom, hogy ezek az ötletek mennyit segítenek abban, hogy egy igazi utat járhasson be a néző, nemcsak a történetben, hanem a központi szereplő lelkében is.

 

Milyen volt rendezőként a RÉV Színházi és Nevelési Társulattal együttműködni?

P.A.: Amikor Richie megkeresett, hogy mit szólnék egy közös munkához, borzasztóan örültem neki, egyből igent mondtam. Nemcsak azért, mert Győr a szülővárosom, hanem mert rendkívül fontosnak tartom, hogy vidéken is létrejöjjenek kamaszokhoz szóló színházi előadások. Győrben ennek a korosztálynak egyedül a RÉV készít színházi nevelési programokat, magas szakmai színvonalon. A próbafolyamat során azért is tudtunk hatékonyan dolgozni a csapattal, mert ők nagyon erősek az improvizáció területén. Ennél a munkafolyamatnál ez aranyat ért. Abban, hogy a karakterek ennyire élők és különbözőek lettek, nekik óriási szerepük volt. Számomra az is nagyon fontos, hogy jó atmoszférája legyen egy előadásnak, ehhez viszont elengedhetetlen egy jó csapat, a RÉV pedig abszolút ilyen.

 

IMG 9083

 Fotó: Mezősi Kristóf


F.A.: Milyen volt Pass Andreával együtt dolgozni?

 

BALLA RICHIE: Tavaly októberben kértük fel Andit az együttműködésre. Régóta figyeljük budapesti munkáit, előadásait és azt láttuk, hogy az az írói és rendezői irány, amit Ő képvisel, nekünk nagyon szimpatikus, ezért szívesen belecsapnánk vezetésével egy közös projektbe. Azt kell mondjam, hogy nem csalódtunk, mert Andi tollának és gondolatainak köszönhetően Ő és a társulat remekül motiválta, inspirálta egymást, így egy teljes mértékben közös alkotás született. Számunkra, győri társulatként fontossá vált, hogy a Budapesten és más városokban alkotó rendezők és szakemberek mellett olyanokkal is dolgozzunk, akik szintén győri származásúak, akikkel egy tőről fakadunk, akikkel közösek a gyökereink.

 

Mely korosztályhoz szól a Kívül-belül?

 

B.R.: Az előadást 13 - 15 éves korosztálynak ajánljuk, hiszen ebben az életszakaszban kell a diákoknak elszakadniuk a már megszokott általános iskolai közegtől, s a középiskolában már egy új, ám számukra még ismeretlen, formálódó közösségben kell helyt állniuk. Emiatt jóval érzékenyebbek, nyitottabbak a világra, amiben sokszor csalódás éri őket társaik irányából, valamint ebben a korban saját magukkal sincsenek teljesen tisztában, nem vagy csak nehezen találják a helyüket, és gyakran teljes szereptévesztésben vannak önmagukkal kapcsolatban. Ilyenkor az általuk és a közösségük által kiosztott státuszuk között nagy eltérés figyelhető meg, amiből problémák, feszültségek, konfliktusok adódhatnak. Azt látjuk, hogy ez a történet és a vele érintett téma mind az általános iskola végén, mind pedig a középiskola elején egy fontos és érzékeny pont lehet.

 

F.A.: Hogy foglalnátok össze egy mondatban, mire számítson, aki részt szeretne venni előadásotokon?

 

Egy történetre, ami a saját magunkkal való szembenézésről szól.

 

(Az interjút készítette: Fekete Anikó, a Nemes Nagy Ágnes Szakgimnázium kreatív-zene- és mozgástanára, PhD hallgató.)

 

 IMG 9118 1

 Fotó: Mezősi Kristóf

 

KÍVÜL - BELÜL
színházi előadás + feldolgozó foglalkozás (13+)

 

Színész - drámatanárok: 
Bársonyosi Dávid, Bálint Betty, Balla Richie, Bojkovszky Zsolt, Lakatos Dorina, Nagy Zsolt Zsozsa, Szántó Dániel

Zenei munkatárs: Formán Bálint
Rendezőasszisztens: Nagy Zsolt Zsozsa

Író, rendező: Pass Andrea

 

Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap és az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával jött létre.