Szobaszínházból a Trafó nagyszínpadára

A Dollár Papa Gyermekei ma este mutatják be Csehov című előadásukat. Ördög Tamást, az előadás rendezőjét, a társulat vezetőjét kérdeztük.

Már az előadás felvezető szövege is sejteti, hogy a Dollár Papa Gyermekeinek a Csehovja el fog térni a megszokottól: „Vidéken eddig csak mi voltunk, de most megjelentek a prolik is. Most már minden tó, még a tyúkszarnyi is, körbe van épülve nyaralókkal. Már nem bír magával a sok patkány a fővárosban, építkezik, jön a telekre, ülteti a paradicsomát és zabálja. Azt tudom mondani, hogy a prolik száma, mondjuk csak egy-két év alatt is, rendkívüli méreteket fog elérni.” Legújabb előadásuk a drámaíró különböző darabjait olvasztotta eggyé, összegyúrva a társulatra jellemző skandináv hidegséget Csehov humorával és oroszos lágyságával. 

ordog_1_csanyi_krisztina.jpgFür Anikó és Ördög Tamás (fotó: Csányi Krisztina)

A két Kaposváron végzett színész, Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás által létrehozott társulat első előadása, az Ibsen Hedda Gabler című darabjából kiinduló Ibsent a nappalimba! olyan szobaszínházi produkció, amit az érdeklődők a saját otthonukba rendelhetnek meg. Később is csupán kis terekben (lakás, stúdió, divatszalon) léptek fel Magyarországon. Azóta eljutottak oda, hogy idén a Norvégia legrangosabb színházi fesztiválján, a Nemzetközi Ibsen Fesztiválon mutatták be Nóra feldolgozásukat, a Gyermeket, nem sokkal később pedig Temesvárra utaztak az Otthon című előadásukkal, melynek alapjául Kubrick kultikus filmje szolgált.

A Trafó emeleti próbatermében mindmáig játszott Család trilógiájuk skandináv szerzők műveit formálta át a társulat és napjaink nyelvére. Most azonban, a skandináv szerzők után Csehov címmel az orosz drámairodalom szintén sajátos hangvételű klasszikusa keltette fel az érdeklődésüket. Ördög Tamástól meg is kérdeztük a váltás okát: „Az, hogy ennyi előadásunk jött már létre skandináv író művéből, véletlen, de biztos, hogy nem tudatos döntés. Az emberit keressük. És ez azokban pont úgy megvan, mint Csehovban.

ordog_2_nagy_gergo.jpgFür Anikó (háttal), Mészáros Piroska és Ördög Tamás (fotó: Nagy Gergő)

Itt minden a felszín alatt van. Egy Ibsenben, pláne egy Strindbergben minden ki van mondva. Minden ütközik és szembesül. Itt minden elmegy egymás mellett. Nincs találkozás. De a vége ugyanaz, magány és nyomor” – mondta a két világ közötti  különbségről és hasonlóságról.

Azt is elárulta, hogy már régóta fontolgatták a korábbi előadásaik helyszínéről, a Trafó emeleti próbaterméből való elmozdulás lehetőségét, és ők keresték meg a Trafót az ötlettel, hogy a nagyszínpadon dolgoznának.

Arra is rákérdeztünk, hogy a rájuk jellemző, sajátosan intim színházi nyelvet hogyan lehet átültetni egy trafónyi térbe: „A mérték biztos változik, mert változik a tér és így vele együtt minden.” 

Ördög Tamás rendezésében Für Anikó, Kiss-Végh Emőke, Mészáros Piroska, Sárosdi Lilla, Georgita Máté Dezső, Terhes Sándor, valamint a rendező szerepel.

Az előadás bemutatója ma lesz a Trafóban, este 8 órai kezdettel, majd ezt követően holnap is játsszák ugyanott.