A 303 előadást megélt Budapest Orfeumról beszélget a színészekkel Sándor L. István kritikus december 6-án, de szóba kerül majd a korszak színházi és kulturális élete is.
Nemrég jelent meg Sándor L. István: A Katona és kora. A kezdetek című könyve, amely a 80-as évek meghatározó kulturális helyszínéről szól. Miközben a szerző áttekinti a Katona induló repertoárjának előadásait, kitekint a történelemre és társadalomra is, a Kádár-kor mentalitására, kulturális és szellemi életére.
Sándor L. István könyve részletesen ír a Budapest Orfeum című előadásról, amely 20. század első felének sajátos nézőpontú áttekintését adta. A produkció három színész: Benedek Miklós, Császár Angela és Szacsvay László, valamint zenésztársuk, Orosz István közös munkájaként született meg. Az eredetileg csak néhány estére tervezett előadást rendszeresen játszották a Nemzeti Színház első emeleti előcsarnokában, majd innen átkerült az újjáépített, később önállósodott Katona József Színház repertoárjába is. Itt (kis szünettel) egészen 1990-ig műsoron volt. Beleszámítva a vidéki és külföldi vendégjátékokat is a Budapest Orfeum összesen 303 előadást ért meg. Bemutatásának évadában megkapta a színikritikusok Különdíját, akik először 1980-ban osztottak elismeréseket.
Szacsvay László, Császár Angela, Benedek Miklós
„Az évad egyik legegységesebb stílusú, egyik legizgalmasabb, egyik legsvungosabb és mindenképpen legújszerűbb produkciójá”-nak nevezte egy korabeli kritikus a Budapest Orfeumot. Koncepció, jóízlés, ötletesség, tehetség, mesterségtudás, játékfegyelem, odaadás és belefelejtkezés voltak e kabaré magasiskola elemei. S – milyen egyszerű is ez – belőlük [a színészekből] támadt a „közönséges jóérzés. Ami ma annyit jelent, hogy a Budapest Orfeumban jó (volt) publikumnak lenni” – írta egy másik cikk.
A Budapest Orfeum sikerének titka nemcsak a három nagyszerű színész teljesítményében van, hanem abban is, hogy átütő erővel idézték meg a régi pesti kabarék világát. Ugyanakkor az egykori kabarék műsorszámaiból vett dalokat, jeleneteket a korabeli sajtóból vett idézetekkel egészítették ki. Ezek pontosan átgondolt, remek egymás mellé szerkesztésével a huszadik század sajátos áttekintését adják – úgy, ahogy az a kabaréban tükröződik. A Budapest Orfeum természetesen elsősorban nem a politikatörténetről akar mesélni, inkább a történelemben élő mindennapi ember hangulatairól, életérzéseiről. A három művész magával ragadó kreativitással használja fel – és gyakran értelmezi újra – a Budapest Orfeumban megidézett műsorszámokat.
Benedek Miklóssal és Császár Angelaval nemcsak a Budapest Orfeum születéséről és színpadi életéről beszélget majd Sándor L. István, hanem a 70-as, 80-as évek fordulójáról, az akkori kulturális és szellemi életről, színházakról és pályatársakról.
A beszélgetést az Írók Boltjában tartják, december 6-án 16 óra 30 perces kezdettel.
(Forrás: Solinunte Kiadó)