„Nem zörögnek, nem csörögnek”

Vacsoraszínház az Orfeumban?! Ráadásul az anyaság árnyoldalairól? El sem tudtuk képzelni, ezért hát megkérdeztük.

Tavaly márciusban mutatta be az Orfeum az Anyád kínja – avagy az anyaság és ami mögötte van című előadást Tallós Rita rendezésében. A négy színésznő által előadott produkció különböző hazai és külföldi blogok tapasztalatait gyűjti egybe egy zenés vacsoraszínházi előadásban. Ahogy a színlap ígéri, szórakoztató jelenetek négy nőről, akik kellő humorral fűszerezve, tabuk nélkül mesélnek a csodálatos anyaság kevésbé varázslatos élményeiről is.

vacs_2_1.JPGOszter Alexandra, Haumann Petra, Fonyó Barbara és Kisfalvi Krisztina (fotók: Rédei Ferenc)

A tavalyi szereposztásban Ábel Anita, Botos Éva, Dobó Kata és Györgyi Anna szerepeltek, az új leosztásban Fonyó Barbara, Haumann Petra, Kisfalvi Krisztina és Oszter Alexandra mesél és énekel ezekről a bizonyos „kevésbé varázslatos élményekről”. És teszik mindezt tejszínes gratin burgonyával, cékla pürével és bacon-be göngyölt ceruzababbal körített bazsalikomos csirkemell, vagy éppen vegetáriánus, illetve diabetikusan étkezők számára  fokhagymás langyos parajsalátával és olivás paszternák pürével szervírozott grillezett füstölt tofu és különféle italok társaságában.  

Elsőként Sziklai Ildikót, az Orfeum programigazgatóját  faggattuk a régi-új kezdeményezésről.

Azzal együtt, hogy filmeken találkoztunk már azzal, hogy színházi-orfeumi előadások vacsora környezetben zajlanak, és hogy ennek korábban élő kultúrája volt nálunk, mégis az az érzésünk, hogy jelenleg Magyarországon ez még inkább kuriózum.

Régóta dédelgetett álom volt, hogy a kényelmes és egyben minőségi szórakozás újra teret nyerjen. Ahol egyedi, sehol máshol nem látható produkciók közben a gasztronómiai élvezetnek is hódolhatnak a vendégek. A vacsoraszínház lassan fogalommá növi ki magát nálunk. Egy rendhagyó környezet, egy szórakoztató előadás és egy olyan kényelmi szempont, amit egyetlen színház sem tud hozzáadni a kulturális élvezethez. Képzelje el, hogy a mai rohanó világban mekkora all in one lehetőség, hogy az egésznapi munka után nem rohanva kell megérkezni a színházba, vacsora és akár egy pohár víz nélkül beesni a kezdésre, majd a szünetben perecért tolongani a büfében, hanem a színház és a vacsora élménye egyben történik, mégis oly módon, hogy egyik sem zavarja a másikat.

vacs_4.JPG

Hogyan képzeljük el a gyakorlatban a vacsora és a színházi előadás viszonyát?

Roppant kényelmes módon történik mindez. A vendégek megérkeznek, kolléganőnk kezeli a pénztárnál az online vásárolt jegyüket, a ruhatárban elhelyezik a kabátokat, egy hostess az asztalukhoz kíséri őket, a teremben kellemes háttérzene szól, egy felszolgáló azonnal felveszi az ital-rendelésüket, egy másik pedig hozza az előre megrendelt előételt. Mire az előadás elkezdődik, már nem éhezik, nem szomjas és valószínűleg nem kell zavartan cukorkát kutatni a táskájában, hogy a gyomra korgását csillapítsa.

A darab első része után érkezik a főétel, rendelhető újabb ital és a második részt még elégedettebben nézheti a vendég. Nem beszélve arról, mennyire kényelmes az, hogy asztaloknál ülnek, előttük ott található az italuk, amelyből bármikor kortyolhatnak anélkül, hogy bárkit zavarnának ezzel. A végjáték után pedig desszerttel szolgáljuk ki vendégeinket.

vacs_6.JPGKisfalvi Krisztina

Milyen hasonló jellegű előadások, színházi események vannak az Orfeumban?

Zenés és revüszínházi produkcióink, valamint koncertjeink vannak szép számmal. Annyit előzetesként elárulhatok, hogy hamarosan érkezik az Anyád kínja pandantja, egy hasonlóan jó szórakozást garantáló előadás, amely az apákról szól…

Tallós Rita rendező tapasztalataira az alkotói oldalon már csak azért is kíváncsiak voltunk, mert ez az első ilyen jellegű rendezése.

Mit gondolt elsőre, amikor felmerült az ötlet, hogy színházi előadást rendezzen vacsora mellé?

Először megijedtem, mert arra gondoltam, hogy a színészek nem fogják jól érezni magukat, de minden megoldódott, fegyelmezetten és természetesen zajlik és működik együtt ez a párosítás. Az előadás alatt nem szolgálnak ki a pincérek, de mindenki előtt ott az ital, miután megette az éppen aktuális fogást, nem zörögnek, nem csörögnek.

vacs_3_1.JPGTallós Rita (középen) a színésznőkkel

Az előadás él a sajátos helyzettel vagy úgy működik, mint egy hétköznapi színházi előadás?

Én úgy gondolom, hogy egy színházi előadás eleve nem hétköznap, hanem egy ünnep, és akkor jó egy előadás, ha a nézők ugyanúgy élvezik, mint a színészek. Szerencsénk van, a színésznők kézen fogva, boldogan játsszák az előadást, nagyon élvezik. Minden előadáson ott vagyok, és egy nagyon komoly csapatmunka alakult ki, ami öröm, és a nézőkön is látszik, a tapsból lemérhető, hogy mekkora a siker. Végig nevetik az előadást. Párok jönnek, akik kézen fogva távoznak és örülnek. 

A darabbal életre hívott új műfaj, a vacsoraszínház talán sokakban kérdést vet fel. Nekik csak javasolni tudom, hogy jöjjenek el és belátják, hogy a kétféle élvezet – a kulturális és a gasztronómiai – találkozása egészen másfajta szórakozást jelent. Kényelmes fotelből élvezhető az előadás. Az előadás kezdete és a menet úgy került kialakításra, hogy – szemben a színházi előadásokkal – minden perce, még a szünet is a kényelemről szóljon. Nincsen tolakodás a büfében, helyette halk léptű pincérek szolgálnak fel. Az előadás után az asztaltársaságnak van ideje a desszert elfogyasztása közben feldolgozni és megvitatni a látottakat, nem kell elrohanni haza. És maga a téma meg is követeli, hogy szánjunk időt a feldolgozásra.

Mi az, ami feldolgozásra vár?

A nők egy olyan előadást kapnak, ahol igazolva látják a problémáikat, mint anyák és mint nők, és a férfiak is beláthatják, hogy nem kizárólag az ő feleségük gondjait látják, hanem ez egy mindenkit érintő probléma. Tehát mindenki megnyugszik, mindenki örül és a darab üzenete minden egyes pillanatban humorba csomagolva és szellemesen van előadva. Azt hiszem, semmi olyan helyzetet nem hagyunk ki, ami egy kisgyerekes család életében megtalálható.

vacs_1_redei_ferenc.JPGHaumann Petra

Mi volt az oka, hogy a bemutató szereposztását azóta teljes egészében megváltoztatták?

Amikor a darab ötlete megszületett, olyan színésznőket kerestünk, akik szívesen kísérleteznek és vesznek részt újdonságokban. Az első szereposztás sikerre vitte a darabot, olyannyira, hogy álló tapsot kaptak tavaly nyáron a Vidor Fesztiválon, de mivel a színésznők a televízióban is rendszeres fellépők, szinte már a darab premierjénél időpont egyeztetési problémákba ütköztünk. Mivel mindenképpen tartani akartuk magunkat a kéthetente műsorra tűzött előadáshoz, emiatt kerestük meg a mostani szereposztásban játszó színésznőket. Az új szereposztás lehetőséget adott arra, hogy még egy kicsit tovább emeljük a tétet: két új dallal is bővült a műsor és a rendezésben is igazodtunk a művészekhez. Büszkék vagyunk rá, hogy több vendég is van, aki mind a két szereposztással megnézte a darabot.

Haumann Petra is megerősítette Tallós Rita szavait: szereti és élvezi az előadást, a nézők közelsége pedig izgalmas színészi kihívást jelent a számára. A férfiaknak pedig azt üzeni, ne tartsanak a témától, számukra is élvezetes szórakozást nyújt a produkció többek között azért is, mert négy csinos nőt láthatnak és hallhatnak az előadásban.

Az Anyád kínja legközelebb május 12-én és 20-án este látható az Orfeumban.