Alföldi Róbert legutóbbi szombathelyi rendezése kapcsán mesélt a Nyugat.hunak – a politikusi „gyávaságról”, a darabról és a remény színházáról.
Május 12-én mutatta be a szombathelyi Weöres Sándor Színház Ben Jonson Volpone című darabját, Alföldi Róbert rendezésében és Jordán Tamás címszereplése mellett. A dolog sajátos pikantériája, hogy Jordán Tamást többek között Alföldi Róbert vendégrendezései miatt támadták a színházigazgatói kinevezése körüli hercehurcában. A Nyugat.hu még a bemutató előtt beszélgetett a rendezővel.
Alföldi Róbert (fotó: Mészáros Csaba)
„Itt, a színházban ebből nem érezni semmit, a társulat profi, mindenki teszi a dolgát” – mondja Alföldi Róbert az elmúlt hónapok utóhatásairól, hozzátéve, „Csak közben az a rossz, hogy én itt rendezek, a pályázat meg három hét múlva lejár, és most nem tudom, mi segít Jordán Tamásnak, mi nem”.
Hogy mennyire segít ezzel Jordán Tamásnak, mindenki maga döntse el, minden esetre most sem rejti véka alá a történtekkel kapcsolatos véleményét: „Ez az egész semmi mást nem mutat, mint a helyi emberek túlbuzgóságát és bénázását. Olyan kiskatonákat látok a történetben, akik mindenáron meg akarnak felelni a hatalomnak, be akarják biztosítani a saját helyzetüket, bizonyítani, hogy ők jól viselkednek”.
Más megfogalmazásban: „A magukat gerinces hetero macsónak gondoló képviselők miért döntenek úgy, hogy nem döntenek, és miért nem képesek döntéseikért felelősséget vállalni? Ezt a lépést is töketlennek és gyávának tartom. Az ilyen politikusok szerintem nem alkalmasak a feladatuk elvégzésére”. Alföldi Róbert nem érti, hogy „egy vidéki önkormányzatnak miért nem büszkesége egy országos hírű műhely, és miért nem számít semmit, hogy utcára vonulnak érte az emberek”.
Fotó: Szlávik Judit
Hogy mi lett volna az egyenes beszéd a részükről? „Lehet azt mondani, mi nem akarjuk Jordán Tamást, mert ő ezt meg ezt vallja a világról, mi meg mást. Idehívott olyan embereket, akikről mi úgy gondoljuk, hogy az ő filozófiájuk és világnézetük nem alkalmas arra, hogy a mi hatalmi törekvéseinket támogassa. Még azt se vállalják, még ahhoz is gyávák, hogy azt mondják, mi nem akarjuk Jordánt, mindegy ki lesz, a színház lényegtelen, de Jordán ne legyen itt” – fogalmaz Alföldi Róbert.
Az új rendezésről is szó esik a beszélgetésben. „Én nagyon szeretem ebben a darabban azt, hogy minden megszűnik, amikor mindenki elkezd a pénz után kajtatni, ez a vígjáték pontosan megmutatja, hogy se Isten se ember nem számít, amikor a pénz kerül a létezés középpontjába” – meséli a rendező a darabválasztásról. Alföldi Róbert színházfelfogása is előkerül a szombathelyi rendezés kapcsán: „Van egy olyan irányzat, ami azt várja el, azt követeli, hogy ne a valóságról, hanem a szép dolgokról, a reményről beszéljünk. Ellenben azt gondolom, a színháznak az a dolga, hogy úgy táplálja a reményt, hogy előtte megoldódik a konfliktus, és nem egy hazug álomvilágba ringatjuk magunkat. Ez ilyen komédia lesz”.
Volpone (fotó: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház)
A teljes interjúból az is megtudható, miként lehetséges, hogy Alföldi Róbert a kultúrpolitikai vezetés „mumusaként” szinte évről évre rendez gigaprodukciókat, a színész-rendező mit gondol Dér Andrásról, a Jordán Tamás mellett pályázó, majd visszalépő igazgatóaspiránsról és mennyire tudatos döntés a részéről, hogy inkább külföldön rendez, mint Magyarországon.
A Nyugat.hun megjelent interjú itt olvasható.
Kapcsolódó cikkek
Alföldi Róbert: „Cyberlétben élünk”
A fene akar szabadságharcos lenni – Interjú Alföldi Róberttel
Az nem szeretet, amelyik megpróbál megváltoztatni – Interjú Alföldi Róberttel
Alföldi Róbert: „Ennyire nem szoktam eldobni az agyamat”
„A színház továbbra is szelepként működik” - Alföldi Róbert válaszolt
Alföldi Róbert: „Talán én magam vagyok a gépezet”
„Semmit sem bántam meg” – Alföldi Róbert válaszolt