Kik játszanak a legtöbbet – a budapesti független társulatoknál

Sorozatunk második részében azt néztük meg, kiket láthattunk legtöbbet az évadban a Maladype, a Pintér Béla és Társulata, a Proton Színház és a Stúdió K előadásaiban.

Maladype Színház

1. Szilágyi Ágota – 46 előadás
2. Huszárik Kata – 45 előadás
3. Balázs Zoltán – 42 előadás
4. Tankó Erika – 37 előadás
5. Bödők Zsigmond – 36 előadás

Szilágyi Ágota 2007-ben Marosvásárhelyen végzett színészként,  majd Temesváron, illetve az Újvidéki Színházban dolgozott, három éve a Maladype Színház tagja. „A fáradtság sokkal kevésbé ijeszt meg mint az, ha nem játszom annyit, amennyi gyakorlatban tart. Ha sokáig nem vagyok színpadon, bizonytalanná válok, újra és újra be kell törnöm a testemet-lelkemet-idegrendszeremet: ez sokkal nagyobb energia-veszteség mint benne lenni” – mondja a színésznő a leterheltségről, hozzátéve - „Bírnék és szeretnék is többet játszani”.

iii_richard_toldy.JPGSzilágyi Ágota a III. Richárd előadásában (fotó: Toldy Miklós)

Ennek ellenére nem játszik máshol, pedig lenne hozzá kedve. „Három éve élek Budapesten. Nem itt végeztem a színművészetit, nincsenek kapcsolataim, kevesen ismernek” – fogalmazza meg az okokat. „Ha hívnának, és úgy érezném, hogy olyan munkáról van szó, amiben fejlődhetek, boldogan mennék” – teszi hozzá Szilágyi Ágota.

Pintér Béla és Társulata

1. Pintér Béla - 134 előadás
2. Thuróczy Szabolcs - 122 előadás
3. Friedenthal Zoltán - 114 előadás

Pintér Bélának mint társulatvezetőnek és a bemutatott darabok szerzőjének a színészi munka mellett nincs sok ideje a pihenésre. Mint megtudtuk,  egy új darab megírása általában félév és egy év közötti munkát jelent számára, majd a belőle készülő előadáson rendezőként két-három hónapon át dolgozik. Közben folyamatosan javítva és írva a szöveget. 

titkaink.jpg                          Stefanovics Angéla és Pintér Béla a a Titkainkban

Mindez a rendszeres színészi játék mellett nagyon megterhelő a számára. Jelenleg a budapesti Katonával közösen létrejövő Ascher Tamás Háromszéken című darabon dolgozik – egyelőre még csak szerzőként. 

Proton Színház 

1. Rába Roland – 33 előadás
2. Monori Lili – 26 előadás
3. Láng Annamária – 23 előadás
4. Bánki Gergely – 8 előadás
5. Katona László – 7 előadás 

Rába Roland a budapesti Katonában kezdte a színészi munkát, majd 2002-től a Krétakör tagja lett, annak átalakulásakor, 2008-ban szerződött a Nemzeti Színházba. 2012 óta szabadúszó. 2009-es indulása óta rendszeres szereplője a Proton Színház előadásainak, illetve a Mundruczó Kornél társulatvezető-rendező által korábban színpadra állított A jég és a Frankenstein terv produkcióiban is szerepelt. 2014-ben az Utolsó című színházi thrillerrel rendezőként is bemutatkozott már a Proton Színházban. 

latszat_rev_marcell_ki.JPGRába Roland a Látszatélet előadásában (fotó: Rév Marcell / Proton Színház)

Emellett játszik több más előadásban is, például az Orlai Produkciós Iroda, a Dollár Papa Gyermekei és a Krétakör Produkció egy-egy előadásában, illetve rendezőként vett részt az Orlai Produkciós Iroda Leszámolás velem, a Szkéné Don Quijote és a tatabányai Jászai Mari Színház Sirály és A salemi boszorkányok című előadásaiban. Filmekben is rendszeresen szerepel.   

Stúdió K Színház

1. Homonnai Katalin és Spilák Lajos – 169 előadás
3. Nyakó Júlia – 141 előadás
4. Lovas Dániel – 130 előadás
5. Nagypál Gábor – 118 előadás 

Homonnai Katalin a Stúdió K mellett Kelemen Kristóf és Pálinkás Bence György: Magyar akác című előadásában szerepel, Spilák Lajos nem dolgozik sehol máshol  - nem filmezik és szinkront sem vállal.

hom_kengurukolyok_schiller-horz.jpgHomonnai Katalin és Spilák Lajos a Kengurukölyökben (fotók: Schiller Kata)

Ha nagyon összecsúszik két próbafolyamat, akkor a logisztika a legbonyolultabb, de hatással is lehetnek egymásra, ami új impulzusokat adhat mindkét készülő előadásnak” – meséli Homonnai Katalin, hozzátéve, hogy ez nagyon fárasztó helyzet.  „Plusz terhet jelent, hogy nálunk nincs műszak (mint ahogy független körökben ez gyakran megesik), így az előadás építése, bontása, jelmezezése, kellékezése is a mi dolgunk” – fűzi még hozzá.

Hogy alapvetően mennyire fárasztó ennyit játszani? „A Stúdió K-s leterheltséget a hosszú évek alatt megszoktam, hozzáedződtem” – mondja erre Homonnai Katalin. „Mintha azt kérdeznétek, hogy fárasztó-e az élet” – válaszolja Spilák Lajos, hozzátéve – „Jól bírom a terhelést, ha kiszámítható”.

Kapcsolódó cikkek

Kik játszanak a legtöbbet – a budapesti művészszínházakban?