Balázs Zoltán chicagói rendezése Budapesten

A magyar közönség június 8-án a Budapest Bábszínházban láthatja először Matei Vișniec A kommunizmus története elmebetegeknek című darabját.

A Maladype Színház művészeti vezetője a Trap Door Theatre alapító-igazgatójának, Beata Pilch meghívására érkezett Chicagóba, ahol rendezését a chicagói kritikusok a bemutató után több kategóriában is jelölték éves díjukra, a Jefferson Awardsra. A budapesti vendégjátékot követően az előadás továbbutazik a nagyszebeni SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválra, majd Nagybányán, Brassóban és Constanzán is bemutatkozik.

bal_1.JPGA kommunizmus története elmebetegeknek (forrás: Maladype Színház)

Az amerikai színházi élet és a Maladype kapcsolata a 2013 tavaszán megrendezett Hungarian Showcase-en fonódott szorosabbra, ahol Balázs Zoltán Übü király-rendezése nyerte el több impresszárió tetszését is. Ezt a színház 2014-es amerikai turnéja követte: a 100., jubileumi Übü királyt a társulat már a Pennsylvania állambeli Bethlehemben működő Touchstone Theatre-ben ünnepelte, a szintén világlátott Tojáséj előadás pedig a chicagói Trap Door Theatre-ben került 70. alkalommal bemutatásra. 

A kommunizmus története elmebetegeknek című darab román származású, Franciaországban élő szerzőjével a rendező 2011-ben, a SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválon találkozott először, ahol a Maladype Büchner Leonce és Léna című, variációkra épülő darabját játszotta. 2013 decemberében az alkotó Budapestre utazott, hogy a Mikszáth-téri Bázison megrendezett Matei Vișniec-napok keretén belül találkozhasson a magyar közönséggel és megtekinthesse A pandamedvék története, amiként az a szaxofonos meséli el, akinek egyik barátnője Frankfurtban lakik című művét, a Maladype színészeinek képzőművészeti alkotások által inspirálódott játékában. 

dada.jpgDada Cabaret (fotó: Huisz István)

Ekkor született meg az ötlet, hogy a szerző másik darabját, a dadaizmus centenáriumára írt Dada Cabaret című látomásos abszurdját az évforduló 100. évében mutassa be a színház. A Farkas Gábor Gábriel és Zenekarával koprodukcióban készült előadás budapesti bemutatóját 2016 őszén tartották az Átrium Film-Színházban. 

Az amerikai szokásoknak megfelelően, a premieren megjelenő kritikusok az előadást követő reggelen közös értékítéletüknek és véleményüknek hangot adva találnak megtekintésre érdemesnek egy adott produkciót, vagy sem. A kritikus csapat véleményével meghatározza az adott előadás szakmai fogadtatását és sorsát.  A Jefferson Awards Foundation hét tagú kritikuscsapata a Trap Door Theatre bemutatóját egyértelmű lelkesedéssel ajánlotta a nézők és a szakma figyelmébe, megnyitva ezzel az utat az eredetileg tervezett előadásszámon túli, további előadások számára, valamint a színházi szezon végén esedékes kritikusdíj- jelölésekre.  Balázs Zoltán rendezését több kategóriában is jelölték a Jefferson Awards-ra, díjat végül Danny Rocket, az előadás zeneszerzője kapott különleges vokális és hangszeres zenéjéért. 

bal_2.JPGA kommunizmus története elmebetegeknek (forrás: Maladype Színház)

Ami a darab történetét illeti: Jurij Petrovszkij fiatal szovjet író a szocializmus építéséről írt novelláiért és elbeszéléseiért megkapja az Állami Díjat, amelyet személyesen a dicső Sztálin elvtárs ad át neki. Az Írószövetség különleges feladatra szemeli ki: azzal bízza meg, hogy őrülteket részesítsen ideológiai kiképzésben, ezért rövid elbeszélésekben mondja el egy elmegyógyintézet ápoltjainak a kommunizmus történetét. Megbízói instrukciói szerint, „Vesse latba egész tehetségét és hazafiságát, hogy elmebetegeinket is táplálhassa a remény, melyet a Nagy Októberi Szocialista Forradalom gyújtott a világ dolgozóinak szívében...” 

A június 8-án a Budapest Bábszínházban este 7 órakor kezdődő előadás angol nyelven, magyar felirattal látható.

(Forrás: Maladype Színház)

Kapcsolód cikkek

„Számomra elképesztően lassú ez a világ!” – interjú Balázs Zoltánnal