Egy fiatal rendező tálalt ki Eszenyi Enikőről

Néder Panni már korábban nehezményezte, hogy Eszenyi Enikő folyamatosan átrendezte a Túl a Maszat-hegyen rendezését, most pedig nélküle valósítják meg az ötletét a Vígszínházban.

Néder Panni, aki jelenleg Berlinben él és dolgozik, Facebook-bejegyzésben hozta nyilvánosságra azt a történetet, amelynek tanulságát így foglalta össze: „Tudom, hogy Magyarországon számos színházcsinálónak vannak hasonló történetei – ettől az eljárásmódtól Németországban teljesen elszoktam. Azt hittem, nem történhet meg még egyszer. Fizikai értelemben sajnos a háttérből fogjuk végignézni, ahogy más aratja le az általunk megalapozott munka babérjait”.

Néder Panni 2010-ben diplomamunkaként rendezte meg a Túl a Maszat-hegyen című, azóta is sikerrel futó előadást a Vígszínházban, amit elmondása szerint Eszenyi Enikő szinte a próbák kezdetétől fogva átrendezett. „Véres és deprimáló próbafolyamat volt, annyi pozitív hozadékkal, hogy a főpróbahétre lebetegedett, én meg az utolsó erőtartalékokat mozgósítva visszaállítottam, amit tudtam. A Maszat lassan hét éve fut, túl vagyunk a 118. előadáson, nyilvánosan is bocsánatot kértem a színészektől, amiért nem mindig volt erőm kiállni mellettük” – írja a korábbi esetről.

neder.jpg                           Néder Panni

Ezek után évekig nem beszélt a Vígszínház igazgatójával, egy szakmai eseményen találkoztak tavaly októberben, ahol Eszenyi Enikő „ legnagyobb meglepetésére nagyon reflektáltan bocsánatot kért mindenért, többször kifejezve sajnálatát, amiért átgázolt rajta” – majd azt mondta, szeretné, ha Néder Panni a jövőben dolgozna a Vígszínházban. Erre a közös munkára egy nemzetközi kooperációban létrejövő projekten keresztül decemberben lehetőség is nyílott. Eszenyi Enikő ugyanis felkérte, hogy dolgozzon egy előadáson, amely 2018-ban került volna bemutatásra egy stuttgarti nemzetközi fesztiválon. Azt is megbeszélték, hogy ezzel együtt Néder Panni a Házi Színpadon rendez egy teljes estés előadást, „amelynek Magyarország mellett 3-4 nemzetközi pillére lesz”.

Marsalkó Eszter dramaturggal kialakították a koncepciót és Néder Panni Lyonba utazott, hogy több európai színházi igazgatóval egyeztessen és közösen ötleteljenek a készülő projektről, majd minderről részletes beszámolót küldött Eszenyi Enikőnek. Ő előbb hat hétig nem válaszolt a levelére, majd közölte, „hogy nem fizeti ki az utakat, a nemzetközi dolog amúgy is kaotikus és butaság”,  ráadásul szereposztást sem tudott garantálni. Eszenyi Enikő felvetette, hogy csinálja meg csak magyar szereplőkkel, amit Néder Panni elutasított, mondván, hogy „ennek a fesztiválnak és a rendezői koncepciójának pont a nemzetköziség az alapja”.

Hiába mondtam többször, hogy kérünk szerződést, természetesen nem lett – ezt a naivitást nem engedem meg magamnak a jövőben. Fájt, hogy beletettem a szívemet és sok energiát-munkaórát valamibe, ami a mellébeszélés és inkorrektség miatt ezek szerint hamvába hal” – fogalmaz Néder Panni. Közben az is kiderült, hogy Marsalkó és Néder tervét Eszenyi Enikő mással csináltatja meg a Vígszínházon belül.

Most már nem vagyok összetört, csak dühös. Azért döntöttem úgy, hogy megosztom a történéseket nyilvánosan is, mert szerintem ilyenkor ki kell állni” – írja végül Néder Panni.

A HVG kérdésére a Vígszínház is reagált Néder Panni bejegyzésére: „a Future of Europe projektet és ezzel együtt a megrendezésre kerülő 2018-as stuttgarti fesztivált a német fél tájékoztatása szerint az előzetes terveikkel ellentétben mégsem támogatja a German Federal Cultural Foundation. Ez a döntés minden résztvevő partnert váratlanul ért. Mivel továbbra sem érkezett új pályázati lehetőség, a Vígszínház nem tudja vállalni a korábban beadott magas költségekkel járó projekttervezet önerőből történő finanszírozását”.

A teljes történet itt olvasható:

(Forrás: Facebook, HVG)