Önismeret, rituálé és színház – a Szigeten

Idén újra várja a Sziget Fesztiválra érkezőket a Ji Csing Labirintus, amelybe belépve és az utat végigjárva a látogatók megtalálhatják a választ egy őket foglalkoztató kérdésre.

Az elmúlt másfél évtizedből már jól ismert nyolcszögletű, bambuszvázra feszített fehér vászonfalú labirintus az Élőkép Színház különleges képzőművészeti alkotása. Az installációban a Ji Csing ősi szent könyvére épülő, interaktív önismereti rituális színházi előadásba vonják be a látogatókat az alkotók. A beavatásra minden nap délután 2 és este 9 óra között lehet jelentkezni.

jicsing_4_foto_tanko_barnabas.jpgJi Csing Labirintus (fotók: Tankó Barnabás)

A labirintusba való belépés nem igényel előzetes Ji Csing ismereteket, csak nyitottságot a megismerésre, és egy olyan saját életvezetési kérdést, amelyet a látogató valóban fontosnak érez. A kérdésre a Ji Csing – az ősöreg bölcs –  válaszát az Élőkép Színház ősjeleket megszemélyesítő művészei – Az Ég, A Föld, A Dörgés, A Szél, A Víz, A Tűz, A Hegy, A Tóközvetítik. Az archetipikus alakok nem konkrét gyakorlati megoldást kínálnak – azt a látogatónak kell a maga számára megalkotnia – hanem olyan útmutatást, amelynek hatására a kérdező új összefüggéseket érthet meg, és távolabbról szemlélheti a saját problémáját. Gyakran előfordul ezért, hogy a válasz csak néhány nap múlva valamely teljesen más tevékenység közben születik meg a kérdező fejében, például álmában.

A Ji Csing, a konfucianizmus szent könyve több mint 5000 éves történelme során hatott a filozófiai gondolkodásra, a pszichológiára, az irodalomra, és a művészetre; tartalmát legalább 2500 éve a legnagyobb gondolkodók értelmezik és magyarázzák. Az előadás 2003 óta a Sziget Fesztivál állandó programja. 2014-ig a Tarot kártyára épült és Octopus Tarot Labirintus néven működött, 2015-től pedig a még ősibb Ji Csing bölcsességet közvetíti.

jicsing_5_foto_tanko_barnabas.jpgJi Csing Labirintus

Az interaktív előadással az Élőkép a színház ősi, rituális gyökereihez nyúl vissza, amikor a játékban még a közösség minden tagja részt vett, és az éneknek, a táncnak és a mágikus szavaknak direkt és közvetlen hatása volt a mindennapi életre.

„A szó legteljesebb értelmében interaktív színház. A szereplő és látogató közti bizalmas, kétszemélyes helyzetek akár a mozgások, akár a meditáció közben hatványozott erővel érintik meg a résztvevőket.” –  írta róla Burns Katalin a Prae.hun.

Az Élőkép Színházról

Az Élőkép Színház 2003-ban jött létre azzal a céllal, hogy vizuális és interdiszciplináris színházi előadásokat, akciókat és élő kiállításokat valósítson meg. Az Élőkép Színház alapítója és vezetője Bérczi Zsófia, vizuális kommunikáció tervező. Az Élőkép előadásaiban meghatározó a formailag és tartalmilag újszerű látásmód kifejeződése, a képzelet feltárása, átélhetősége, illetve ennek átadása, amely során kép, képzet és képzelet szerves egységet alkot előadóművészettel és installációval.

jicsing_7_foto_tanko_barnabas.jpgJi Csing Labirintus

Kevés művészformáció akad, amelynek neve és vállalt útja tökéletesen, mondhatni teoretikusan is összesimul, az Élőkép Társulat ilyen; elnevezése szakmai találat, a színpadi és nem színpadi műfajok felől közelítve egyaránt” –  fogalmazott róluk Péter Márta, tánckritikus.

 „Ami az ÉLŐKÉP munkáiban állandónak tűnik, az a szokatlanul koncepciózus, erős, érzéki, eleven látványvilág - mely nem csupán gyönyörködteti, hanem egyenesen berántja a nézőket” –  írta a társulat előadásairól Tóth Ágnes Veronika tánckritikus.

(Forrás: Élőkép Társulat)