Fodor Tamás: „Soha nem akartam utánozni senkit, akit alakítottam”

A színművész legközelebb Freudot játssza a Rózsavölgyiben. Miért jár keveset színházba? Mit gondol a POSZTról és mit Freud szerepéről? A Fidelio kérdezte.

Fodor Tamás az Egyetemi Színpadtól a Stúdió K alapításán és vezetésén keresztül mindmáig jelentős színházszervezői és alkotói pályát tudhat a magáénak. Jelenleg Freud szerepére készül Az ismeretlen című előadásban, amelynek a bemutatója szeptember 7-én lesz a Rózsavölgyi Szalonban.

fod_3.jpg                Fodor Tamás (fotók: Németh Sz. Péter / Fidelio)

A színművész mostanában nem sokat jár színházba. „Én már annyi előadást láttam életem során, hogy pusztán a cím és a szereposztás alapján el tudom képzelni, hogy mit látnék, ha elmennék” – meséli Fodor Tamás az interjúban, hozzátéve – „Ez súlyos szakmai ártalom, de mostanában tényleg nagyon nehezen ülök be előadást nézni, ha ugyanis nem tetszik, akkor rettentően kínosan érzem magam, ha pedig tetszik, akkor elkalandozik a figyelmem, és rögtön azon kezdek el fantáziálni, hogy az ott felfedezett színházi megoldások, gondolatok mennyire hasonlóak ahhoz, vagy különböznek attól, amit éppen próbálok”.

Az interjúban a POSZT-ról mint a színházi szakma legfontosabb találkozójáról is szó esik, amivel kapcsolatban a színművész kifejezetten borúlátó. „Úgy gondolom, jelenleg nem tölti be a POSZT ezt a szerepet. Kezdetben a POSZT-ra szigorú kritériumok alapján kerültek be az előadások, ami izgalmassá tette a válogatást. Mára azonban a politikai presszió következtében kompromisszumos látszattalálkozóvá, kirakatjátékká vált, ahol sokszor a főzőműsorok és a celeb-intimitások válnak főszereplőkké a szakmai-kritikai eszmecserék helyett, arra pedig végképp nincs lehetőség, hogy a szakma a saját életlehetőségeivel kapcsolatos fontos kérdéseket megvitasson” – fogalmaz.

fod_2.jpg

Az egyetlen válogatás, amit érvényesnek tart, a kritikusok éves szavazása, a Színikritikusok Díja, amelynek a díjátadó gálája idén szeptember 21-én lesz a Budapest Bábszínházban.

Az ismeretlen című előadás kapcsán a szerepekre való felkészülés is szóba kerül. „Általában szeretem az előadások előkészítési szakaszát. Többnyire lassan készülök fel egy szerepre, mert ha valami eszembe jut azzal a szöveggel, játékkal kapcsolatban, amit éppen gyakorolok, rögtön rákeresek az interneten. Úgy érzem, nemcsak magamból és a megfigyeléseimből kell építkeznem, hanem abból a hatalmas tudáshalmazból is, ami a témáról rendelkezésre áll” - vallja.

Az előadásban az idős Freudot alakítja. Szerepe szerint az Anschluss után, amikor a bécsieken egyre inkább úrrá lesz a fasiszta ideológia, egy fiatalember keresi fel őt, aki azt sejteti magáról, hogy ő maga Isten. Kettejük találkozásából Isten felelősségével kapcsolatos szenvedélyes vita alakul ki. „A legizgalmasabb rátalálni a formára, hogy egy kifakadás például ne prédikációnak hasson, hanem a töprengésnek és az érvelésnek az izgalma süssön át rajtuk” – meséli Fodor Tamás a szerep egyik kihívásáról.

fod_1.jpg

Én életemben nem akartam utánozni senkit, akit alakítottam, Freud esetében sem erről van szó, legfeljebb csak a személyiségét próbálom megérteni. Utána szoktam nézni az általam megformált karakterek életének, és ha hasonlóságot vélek felfedezni a modell és saját magam között, akkor azt természetesen felhasználom” – fűzi hozzá.

Szeretem ezeket az intim közelséget teremtő helyszíneket, magam is ilyen terekkel foglalkoztam, amíg rendeztem. Azok a terek érdekesek számomra, amelyek több látószöget kínálnak a nézőknek” – mondja el az előadásnak helyet adó Rózsavölgyi Szalon sajátos tere kapcsán.

Az interjúból kiderül, mi a legfontosabb Fodor Tamás számára egy szövegben, mit fog rendezni (és hogyan vették erre rá), miután korábban kijelentette, hogy soha többé nem rendez, illetve milyen munkái lesznek a következő évadban.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Fodor Tamás lesz Freud a Rózsavölgyi Szalonban
Isten a díványon? - Freud rendel a Rózsavölgyiben
Nyilvánosak a Színikritikusok Díjának idei várományosai