„Fel tudom magam hergelni anélkül is, hogy a rendező alázzon”

Gryllus Dorka legújabb filmjéről, a szépség hátulütőiről, a színészhergelő rendezői fogásokról és a szexuális zaklatásokról osztotta meg a gondolatait a WMN-en.

Gryllus Dorka Szász János januárban mozikba kerülő, A hentes, a kurva és a félszemű című filmjében a kurvát alakítja. „Hogy a filmrendezőket miért a kurvák érdeklik, miért nem a háromgyerekes családanyák, azt hosszan elemezhetnénk” – morfondírozik a színésznő az interjú elején. „A casting előtt nem is olvastam a forgatókönyvet, csak találkoztam Szász Jánossal egy presszóban, és ott elmesélte, miről szól a film. Rögtön éreztem, hogy beindult valami kémia, hogy ez nagyon izgalmas lesz” – emlékezik a szereppel való találkozás előzményeire.

gryllus.jpgGryllus Dorka (fotók forrása: dorcagryllus:com)

Az interjúban előkerül Kerényi Miklós Gábor esete, aki azért kiabált és ütötte korábban vállfával néhány színészét, hogy jobb legyen az előadás. Gryllus Dorka is említ színésznyúzó rendezői fogásokat, de ő maga nem szeret ezek szerint dolgozni. „Vannak rendezők, akik azt gondolják, „az a jó, ha a színész fázik, mert akkor remeg a szája. Az a jó, ha nem adjuk ki neki az ebédszünetet, mert akkor ideges lesz”. Nekem erre nincs szükségem. Elég jól fel tudom magam hergelni anélkül is, hogy a rendező alázzon” – mondja.

Gryllus Dorka szép, ám egy férfiak által uralt világban ennek lehetnek hátulütői is. „Örülök, hogy kicsit öregszem, hogy időközben nővé és anyává váltam, hogy le vagyok védve. Már nem arról szól minden, hogy kivel mész ágyba és kivel nem. Volt egy időszaka az életemnek, amikor rengeteg beszélgetés ide futott ki, és olyankor azt éreztem, én kizárólag egyetlen dologról szólok a férfiaknak” – mesél az egyik hátulütőről. Mint mondja, Németországban más a nők helyzete: „Egyszer mondtam egy férfi hangmérnöknek, hogy nyugodtan tegye be a mikroportot a harisnyámba, mire közölte, hogy nem meri”.

A szexuális zaklatások és Sárosdi Lilla története is előkerül beszélgetés közben, aki húsz évvel ezelőtti szexuális zaklatójaként Marton Lászlót, a Vígszínház akkori igazgatóját nevesítette. Gryllus Dorkával nem történt ilyen, de mint mondja, „leborulok Sárosdi Lilla előtt, hogy leírta húsz év után, amit leírt. Nagyon sok nő van, aki függ a főnökétől, és nincs olyan helyzetben, hogy nemet mondjon. Nekünk, független nőknek kell kinyitni a szánkat helyettük is”.

dorka3.png

Úgy véli a színésznő, valami itthon is elindulhat a szexuális zaklatási botrányok után. „A férfiak megtanulják, hogy a nem nemet jelent. Hogy ha úgy nyúlsz hozzám, ha úgy beszélsz velem, beperelhetlek” – fogalmaz az attitűdök megváltozásáról.

Mivel sokat forgatott Németországban, így számára adja magát a németországi helyzettel való összevetés nem csupán a zaklatáshoz való viszony, de a menekültkérdés kapcsán is. „A németországi ügynököm befogadott három menekült lányt. Patronálja őket, nézi, hogy rendben vannak-e a papírjaik, mi van a munkahelyükön, egyszóval vigyáz rájuk. Németországban is vannak elégedetlen hangok, de teljesen másképp állnak a menekültekhez. Tudják, hogy ugyanolyan emberek, mint mi. Ott nincs uszítás, nincs acsarkodás” – meséli.

Annak ellenére, hogy a hazai helyzetet sok szempontból kritikusan szemléli, a színésznő mégis úgy gondolja, hogy „nekünk itt nagyon jó dolgunk van. Nőként is. Hiszen vannak országok, ahol a lányok nem járhatnak iskolába, ahol burkában kell járniuk, vagy ahol kivágják a csiklójukat. Ha az egész világot nézzük, akkor nekünk nagyon jó dolgunk van, és butaság azzal tölteni ezt a gyönyörű életünket, hogy azon pörgünk, milyen rossz itt”.

Az interjúból megtudható, hogy Szász János rendezőt mi érdekelte a megtörtént gyilkosságot feldolgozó filmben, miért szeret Gryllus Dorka vele dolgozni, illetve kitől és miért kapta élete egyetlen pofonját.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Gryllus Dorka: „Nem is tudtam, hogy ennyire hiányzik a színház”
Gryllus Dorka: „Áthelyeződtek a hangsúlyok”