Gryllus Dorka: „Nem lehet véletlen, hogy annyi filmben törnek kerékbe”

A színésznő arról is mesél a Magyar Nemzetnek, hogy nálunk a MeToo kampányt a férfiak gyakran letudják azzal, hogy „jaj, cicuka, ne vedd már ezt olyan komolyan”.

Gryllus Dorka Németországban él, ahol sok filmet forgat. Emellett magyar filmekben is rendszeresen szerepel, és hazai színpadokon is előfordul, például a Duda Éva Társulat Frida című előadásában az Átriumban. Már látható a mozikban Szász János filmje, A hentes, a kurva és a félszemű nő, amely egy megtörtént esetet dolgoz fel, és amelynek egyik főszerepét alakítja.

gryllus_1.jpgGryllus Dorka (forrás: dorkagryllus.com)

Szász János szeret a helyszín és a színészek energiáiból inspirálódni, így a forgatáson is sokat alakult a film. A filmbeli szerelmi szálakkal is ez történt. „Beleszeret tényleg Mária a hentesbe, Kodelkába? Szerelem az, amit Léderer iránt érez? Szász János azt mondta az elején, a próbákon, mikor erre rákérdeztem: majd meglátjuk, Dórikám” – meséli az interjúban a színésznő.

Gryllus Dorka rendszeresen játszik roma nőket és prostituáltakat. „Egy színészt meghatároz a külseje, ha úgy tetszik, a bőrszíne. Német filmben szíriai, iráni nőket is alakítottam már. Van egy bizonyos bőrszínem, hajárnyalatom, és nyilvánvaló, hogy ha cigánylányt keresnek, nem Ónodi Esztert fogják felkérni, hanem engem” – mondja ezzel kapcsolatban. „Szász Jánosnál mindez nem számított” – fűzi hozzá.

Szintén gyakran kerülnek kiszolgáltatott, áldozati szerepbe az általa alakított karakterek a történetek során. „Biztosan van valami összefüggés a színész alkata, személyiségének vonásai és a szerepei között. Nem lehet véletlen, hogy annyi filmben látjuk, amint elrabolnak, leuralnak, kerékbe törnek. Biztos van bennem valami áldozati jelleg, nem tudom” – véli.

gry_domolky.JPG       Gryllus Dorka a Frida imázsképén (fotó: Dömölky Dániel)

A zaklatási ügyek felszínre kerülése és a MeToo kampány kapcsán jónak tartja, hogy a nők helyzetének a kérdése napirendre került. „Fontos, hogy a nők filmes szerepvállalásáról szóljunk, hogy lássuk: még mindig többet keresnek, több szerepet kapnak a férfi sztárok. Sokkal több a férfi rendező a színházakban, a filmeknél. Kitaláltuk ezt az emancipációt, de még mindig nagyon messze vagyunk az egyenlőségtől” – mondja.

Úgy tapasztalja, hogy „van egy nagyon nagy ellenállás a férfiak részéről, főleg idősebbektől. A tipikus hang: „jól van most már, kislányok, álljatok le.” De nem fog ártani, ha azért a lelkük mélyén ők is elgondolkoznak”.

Németországban a szakma és a nők másképpen állnak ehhez a helyzethez. „Ott most nagyon sok szó esik arról, hogy legyen ugyanannyi női rendező, mint férfi, akár kvóta alapján, irányítottan. A nők is sokkal öntudatosabbak. Nálunk gyakori, hogy egy „jaj, cicuka, ne vedd már ezt olyan komolyan” odavetése után a nő inkább nevet egyet, csak hogy ne legyen konfliktus. A németek inkább beleállnak ilyenkor a helyzetbe” – veti össze a kétféle szemléletet.

dorka3_1.png               Gryllus Dorka (forrás: gryllusdorka.com)

Az interjúból az is megtudható, hogyan látja filmbeli karakterét a színésznő, milyen gyakran utasít vissza forgatókönyveket, és mit gondol arról, hogy több ismert színésznő, rendezőnő is kritikusan fogalmazott a MeToo kampány során kiálló nőkkel szemben.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

„Fel tudom magam hergelni anélkül is, hogy a rendező alázzon”
Gryllus Dorka: „Nem is tudtam, hogy ennyire hiányzik a színház”
Gryllus Dorka: „Áthelyeződtek a hangsúlyok”