Tenki Réka: „Robi, ugye tudod, hogy nem vetkőzöm!?”

A színésznő a humorhoz és a színpadi meztelenséghez való viszonyán túl férje, Csányi Sándor kapcsán a szórakoztató- és a művészszínházról is mesélt a Fideliónak.

Tenki Réka jelenleg az Örkény Színház színésze, aki az Egyasszony című, az Orlai Produkció és a FÜGE koprodukciójában készült előadásával tavaly megkapta a legjobb női főszereplő díját a kritikusoktól. A hazai filmes karrierje is jól alakul, tavaly Gárdos Éva Budapest Noir, illetve Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjében is fontos szerepet kapott. Ezek hatására beválasztották Európa tíz legtehetségesebb és legígéretesebb filmszínésze közé. 

egyasszony3_foto_tiszeker_daniel.jpgTenki Réka az Egyasszony előadásában (fotó: Tiszaker Dániel)

Színházakban általában fájdalmasan drámai történetek és szerepek találják meg, ahogy az Egyasszonyban egy sérült gyermeket szülő, azért küzdő, majd gyermekét elvesztő anyát alakít. Ezek után vágyik arra, hogy a bohóc vénáját is megmutathassa. „Szeretek vicces lenni, imádom a humort, ki vagyok éhezve rá. Egy színész úgy fejlődik, ha olyan szerepeket is játszik, amelyeket nem tudnának róla elképzelni” – vallja az interjúban.

A beszélgetésben a pályakezdéséről is szó esik: „A színház a második otthonom volt. Apukám világította az előadásokat, én meg az iskola után átmentem hozzá, és a színházban írtam a leckémet. A szüleim még óvodás koromban beírattak balettre, a néptánc pedig úgy jött, hogy néptánc tagozatos iskolába jártam. Hét év után hagytam abba, mert a dráma tagozat mellett nem maradt már rá időm. Mindig kell a megújulás az életben” – meséli.

Tenki Réka közismerten fejlett igazságértékkel rendelkezik, aki megtanult nemet mondani is. „Sok idősebb színésznővel találkoztam, akik megkeseredtek. Akkor döntöttem el, hogy nem szeretnék megkeseredett lenni, nem tudni a tükörbe nézni azért, mert nem mertem valamit kimondani. Semmi egoizmus nincs bennem, nagyon alázatos, szorgalmas ember vagyok, de ha azt súgja az ösztönöm, hogy nem érzem jól magam egy helyzetben, akkor megbeszélem azzal, akit ez érint” – fogalmaz ezzel kapcsolatban. 

budapest_noir_kende_tamas.jpgTenki Réka a Budapest Noirban (fotó: Kende Tamás)

Az egyik ilyen elég határozott „nem” a színészi pályáján a színpadi meztelenségre vonatkozik. „Soha semmit nem akarok véglegesen kijelenteni. Tény, hogy ha a színpadon meztelen jeleneteket látok, nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy az illető színész hogyan nézi ki, de azt sem akarom kimondani, hogy soha. Bizonyára elestem szerepektől amiatt, mert nem vállaltam meztelen jeleneteket eddig” – meséli.

Alföldi Róberttel is volt egy csörtéje ezzel kapcsolatban: „Amikor Alföldi Róbert a Nemzetiben felkért Az ember tragédiájára, azzal kezdte, hogy Réka, ugye tudod, hogy az elején meztelennek kell lenni. Mire mondtam neki, hogy Robi, ugye tudod, hogy nem vetkőzöm. Végül eltekintett tőle, mert velem akarta megcsinálni. Ha egy rendező igazán akar egy színészt, bármilyen kompromisszumot meg lehet kötni” – vallja.

A budapesti Katonában kezdte a pályáját, majd a Nemzeti Színházba ment, ahová Alföldi Róbert hívta. „Valami elmúlt, én pedig meg akartam keresni ennek az okát. Semmiféle személyes konfliktusom nem volt. Amikor Alföldi Robi hívott a Nemzetibe, kaptam az alkalmon. Ezzel együtt minden alapot a Katonából hozok, Zsámbéki Gábor már az egyetemen az osztályvezető tanárom volt” – meséli erről a váltásról. 

tenki.jpgTenki Réka (fotó: Dominique Charriau / Getty Images Hungary)

Férje Csányi Sándor, a Thália Színház művészeti vezetője, amely teátrumra a könnyedebb szórakoztatás a jellemző. Ennek kapcsán a művészszínház és a szórakoztató színház kérdése is felmerül az interjú végén. „A férjem az egyetlen ember, akinek maximálisan bízom a véleményében, az ízlésében, a színházi műveltségében. Kora egyik legtehetségesebb színésze, olyan szórakoztató színházat szeretne létrehozni, ami igényben, tehetségben megfelel annak, amit egy művész színház képvisel” – mondja, hozzátéve – „A művészszínházi színészek között is vannak olyanok, akik a nyomába sem érnek a szórakoztató színházi színészeknek. Utálom ezt a skatulyát. Tudjuk, de sokszor egymásnak sem valljuk be, hogy a művészszínházak is gyártanak nézhetetlen előadásokat”.

Még sosem játszottak együtt, de ez lehetséges, hogy változni fog. „Felmerült már bennünk az igény, de nem voltunk hozzá elég bátrak, mert nem akartuk, hogy azt gondolják, a művészeti vezető odaviszi a feleségét. Ma már ott tartok, hogy nem érdekel” – meséli Tenki Réka.

Az interjúból az is megtudható, milyen reményekkel indul neki a legjobb tíz európai tehetség számára nyíló nemzetközi bemutatkozási lehetőségnek Berlinben, miért maradt a Nemzetiben azután, hogy Vidnyánszky Attila lépett nagy port kavarva Alföldi Róbert helyére a teátrum élén, és mitől érzi magát gyakran zavarban az Egyasszony előadása közben.

A teljes interjú, amelyet Szentgyörgyi Rita készített, itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Tenki Réka: „Én sem szeretem, ha kapok egy gyomrost a színháztól”
Tenki Réka: „Nem akarom a félelmekre pazarolni ezeket az éveket”
Tenki Réka Európa legígéretesebb színészei közé került
Tenki Réka „Úgy lejönni a színpadról, hogy aznap csináltam valami fontosat”
Ki vagyok éhezve a filmre – Interjú Tenki Rékával
Tenki Réka: „Az új helyzetek mindig építik az embert”
„Többször is volt olyan pillanat, amikor azt gondoltam, hogy legyőz ez a történet” (7óra7)
Színikritikusok Díja 2016 - Ők a nyertesek