„Ha itt elindulsz egy úton, onnan már nehéz visszatáncolni”

Hód Adrienn a koreográfusa Székely Kriszta legújabb „katonás” rendezésének, az Ithakának. A táncpróbákról és a készülő előadás mozgásvilágáról beszélt.

Ez az első közös munkátok Székely Krisztával? Milyen ez a próbafolyamat?

Igen ez az első, hogy Krisztával együtt dolgozom. Viszont a darab dramaturgjával, Szabó-Székely Árminnal (aki évek óta meghatározó alkotótársa Krisztának) már nyolc éve ismerjük egymást, és minden Hodworks előadásban együtt gondolkodunk. Nem sok tapasztalatom van prózai színházi munkákban, de amiben részt vettem, az nagyon máshogyan működik, mint a mi „táncos” próbafolyamataink. Itt sokkal több minden fejben dől el, és az van kipróbálva, és ha nem működik, akkor újragondolva. 

ithaka_pr_horvathjudit_net-9684.jpgHód Adrienn és Rujder Vivien az előadás próbáján (fotó: Horváth Judit)

A mi folyamatainkban a táncos teljes jelenléte, reakciója, megoldásai alakítják az anyagot, és ez van idővel rendezve. Ebben a munkában sokkal rövidebbek a próbák és maga a próbafolyamat is. Egyszerűen más tempó, más rendszer, nagyobb apparátus, nagyobb költségvetés. Érdekes, sokat tanulok belőle. Csak, hogy egy példát mondjak: itt a próbafolyamat elején el van fogadtatva a jelmez, díszlet. Nálunk nincs díszlet és sokszor az utolsó hetekben is drasztikus változás történik, ha a darab folyamata azt megkívánja. Itt azt érzem, hogyha elindulsz egy úton, onnan már nehéz visszatáncolni.

Milyen koncepció alapján építetted fel, találtad ki a táncokat az előadáshoz?

Kriszta rendezéséhez igazodnak a táncjelenetek. Voltak egyértelmű elképzelései, volt, amit rám bízott, és született olyan jelenet, amit a színésznők ajánlottak a próba közben, és nagyon jól működtek. Nagy Ervinnel nem sok „dolgom” volt, mert remek mozgó, és azonnali javaslatokat ad, amit hitelesen meg is csinál, jó táncos. Bodnár Erika elképesztő ízületeit és vertikális mozgóképességet csodálom, és kislányosan mozgó testét egy jelenetben meg is járatjuk.

Milyen mozgásvilágú táncok lesznek láthatók az előadásban?        

hodadrienn_hg2.jpgVégül nem lett egységes irány, minden helyzet mást hozott magával. Van, amikor revüszerű, van, ahol kortárstánc (na, mi is az a kortárstánc?), van, ahol közelebb esik a hétköznapi mozgáshoz, inkább akciómozgás, vannak görög antik ihletettségű mozgásfoszlányok, expresszív drámai pózfolyamok, szabad táncpillanatok, kizomba töredékek...

Mennyire hatottak a görög tánc elemei az Ithaka koreográfiára?

Vázákat tanulmányoztam, szobrokat. És van mindenkinek egy elképzelése erről a korról. Két mozgásjelenet erejéig, ezek erős átiratban megjelennek.

Milyen plusz felkészülést, koncentrációt igényel ez tőled, hogy most nem táncosokkal dolgozol? Mennyire kell másképp kommunikálnod próba közben a színészekkel, mint a táncosokkal?

Annyit tehetek, hogy figyelek és nyitott vagyok. A rendező elképzelését figyelem, és keresem a lehetséges eszközöket a megvalósításhoz. Olyan eszközöket, amiket a színészek szívesen használnak és meg is tudják valósítani. Vannak improvizációra épülő mozgásrészek is. A táncosokat, akikkel dolgozom, igen jól ismerem, sokakkal már több kreáción mentünk át. Van olyan kollégám, akit tizennégy éves kora óta ismerek, azóta eltelt húsz év. Tudom, hogy nekik mi fontos, hogyan működnek, hogyan tudom őket helyzetbe hozni, inspirálni. Sokukkal barátok vagyunk. Itt most nagyobb ez a távolság, de ez természetes.

Az interjút Csikós Kornélia készítette.

...

Az Ithakát május 19-án mutatják be a budapesti Katonában.

 (Forrás: Katona József Színház)

Kapcsolódó cikkek

Így készül a budapesti Katona következő bemutatója
Rujder Vivien: „Eredetileg balett táncosnak készültem”