Józan László: „Örülök, hogy nem vagyok beszorítva egy skatulyába”

A Vígszínház színművészét legtöbben a Barátok közt Nagy Tóbiásaként ismerhetik, de a közösségi médiában is jelentős méretű követőtábora van. A Humenonline kérdezte.

Józan Lászlót az ország nem csak a Barátok közt Nagy Tóbiásaként ismerheti. Tíz éve tagja a Vígszínháznak, ő játssza – többek között – Áts Ferit A Pál utcai fiúkban, illetve ő Willem a Távoli dal című monodrámában. Budapest más teátrumaiban is fellép, többek között az Átrium Az Őrült Nők Ketrece előadásában van egy nagyon markáns szerepe. Józan igazi 21. századi színész: óriási rajongótábora van, amit tudatosan épít a közösségi média segítségével, a hírnevét pedig okosan használja fel jótékonykodásra és példamutatásra.

tavoli_puskel.jpgJózan László a Távoli dal előadásában (fotó: Puskel Zsolt / PORT.hu)

Nagy Tóbiás a Barátok köztben egy meleg férfi. Volt rá példa, hogy emiatt az utcán lebuzizták Józan Lászlót. „Az emberek többsége pontosan tudja, hogy ez egy televíziós sorozat. Aki nem tud különbséget tenni egy szerep és egy színész között, ott nagy a baj. Volt olyan helyzet is, mikor este az utcán néhány fiatal nem éppen baráti hangon üvöltött utánam. Ezekkel nem foglalkozom” – mondja ezzel kapcsolatban az interjúban, hozzátéve – „Azt viszont szeretem, hogy odajönnek az utcán, fotót és autogramot kérnek, beszélgethetek ismeretlenekkel, esetleg megkérdezik, hogy van Tóbiás gyereke, mi lesz a figurával később – amire persze nem válaszolhatok”.

Noha egy szappanoperáról beszélünk, amit sokan lenéznek (nem is jogtalanul), a színész számára szakmai hozadéka is van ennek a szereplésnek. „Ha a szakmai részét nézzük, nem csupán óriási ismertséget adott a sorozat, hanem hatalmas rutint is a filmes közegben, hogy naponta forgathatok. Ennek hála ma már nagyon jól rögzítek szöveget vagy mozdulatokat” – fogalmaz.

A riporter felveti a beszélgetésben, hogy a sorozatszínészeket máshogy kezeli a szakma, mint a színházi színészeket. Józan László ezt másképpen gondolja: „Lehet, hogy így volt 20 évvel ezelőtt, de már nem így van. A fiatal színészeknek kevés az esélyük, hogy megmutassák magukat, és ki kell használni minden lehetőséget. Ilyen volt nekem négy évvel ezelőtt a Barátok közt, amire én igent mondtam. Pontosan tudtam, mik ennek az előnyei és hátrányai”. Előnyök alatt egy az ismertsége hatására létrejött jótékonysági segélyakciót említ, hátrányokat ellenben az alapvető pozitív szemléletére hivatkozva nem nevesít. 

jozan_puska_judit.jpgJózan László (fotó: Puska Judit)

A Kultúrbrigád és az Átrium Az Őrült Nők Ketrece előadásban egy hasonlóan meleg, ám Nagy Tóbiásnál sokkal harsányabb figurát alakít. „Tóbiás visszafogott meleg fiú, aki küzd az elfogadtatással, próbálja nevelni a gyerekét, próbál segíteni mindenkinek. Az Őrült Nők Ketrecében a transzvesztita Jacob egy harsány karakter. Nagyon szeretem Jacobot. Az előadás egyik színfoltja. Tejfölszerep. Olyan szerepre mondják ezt, ami nem főszerep, de jelentős, a nézők imádják, minden poénján nevetnek” – meséli.

Alföldi Róbert rendezte az előadást, ha fogalmazhatok úgy, Jacob a „közös gyerekünk”. Ő is mondott valamit, én is gondoltam valamit Jacobról, és megszületett a figura. Hálás karakter, a nézők abszolút jól veszik az ő különc drámáját. Sokan meg is várnak előadás után pár mondatra” – fűzi hozzá a karakter létrejötte kapcsán.

A Távoli dal című monodrámában szintén egy meleg fiút alakít. „Willem meleg fiú, de nem az identitás kérdéséről szól az előadás, hanem a teljes magányról, a társas magányról, bár a magány választása is lassan identitáskérdés. A 21. században a magány lett jellemző az emberek életében, ezért fontos róla beszélni, hogy hogyan lehet túlélni vagy átvészelni a rosszabb napokat és pillanatokat. Fontos témája az előadásnak az elengedés is, ami szintén mindenki életében jelen van. Szerintem az a legfontosabb, hogy az ember képes legyen a boldogságra” – mondja a Szabó István által rendezett előadásról. 

orult_dudas_atrium.jpgHevér Gábor és Józan László Az Őrült Nők Ketrecében (fotó: Dudás Ernő / Kultúrbrigád)

Az, hogy meleg, heteró vagy leszbikus, teljesen mindegy. Mert mi az, hogy más? Mit nevezünk másnak? Minden ember más, minden embernek más a személyisége, más a beszédstílusa, más szavakat használ. Az pedig, hogy valaki a négy fal között mit csinál, magánügy. Én is védem a privát tereimet” – fűzi hozzá.

Józan László sokféle figurát játszik. „Pont ettől szép a színház, hogy sok mindent lehet játszani. Jacobot, Willemet, Mauglit, A Pál Utcai Fiúkban Áts Ferit, vagy a Pinceszínházban Tartuffe-öt, aki egészen más, mint Jacob, ahogy Áts Feri is eltér Nagy Tóbiástól. Rettentően örülök, hogy nem vagyok beszorítva egy skatulyába, hogy ugyanazokat a szerepköröket fussam újra és újra. Sokrétűnek kell lenni, és egy színésznek az az öröm, ha sokfajta szerepet játszhat el” – vallja.

Komoly követőtábora van az Instagramon és a Facebookon is. Véleménye szerint ez a fajta intenzív jelenlét a közösségi médiában ma már elkerülhetetlenül a kor velejárója. „A segélyakcióval bebizonyosodott, hogy nemcsak a banális dolgok miatt követik az embereket a közösségi médiában, hanem ez a közeg szép dolgok mögé is oda tud állni. Én például próbálok egészségesen táplálkozni, sokat mozogni, és ezt meg tudom mutatni a fiatal követőimnek: én így élek és így is lehet élni. Ahogy úgy is lehet élni, hogy segélyakciót szervez az ember és segít másokon, és megmutatja, hogyan lehet egy jó ügy mellé állni” – mondja. 

pal_gordon_2.jpgJózan László (középen) A Pál utcai fiúk előadásában (fotó: Gordon Eszter)

Az, hogy a napjaimat hogyan élem meg, és hogy mit mutatok meg a nyilvánosságnak, az én döntésem, és összhangban van azzal, ahogy élek. Ha reggel felébredek és csinálok egy szelfit, nem baj, ha látszik, hogy fáradt vagyok, hiszen 6-kor ébredtem. Nem egy irreális életet próbálok megmutatni, hanem saját magamat, ahogy én élem az életemet. Azt pedig teljesen jogosnak érzem, hogy a magánéletemről, családomról, párkapcsolatról nem beszélek, hiszen benne van a szóban, hogy az magán, az csak rám tartozik” – fűzi hozzá.

Az eredeti interjúból, amelyet Kanicsár Ádám András készített, az is kiderül, milyen volt Józan László számára Szabó Istvánnal dolgozni, és milyen érzés a Szegedi Szabadtéri Játékok nagyszabású Rómeó és Júliájára készülni, amelyben Benvoliót fogja játszani.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

A Vígszínház művésze jótékonysági aukciót indított a Facebookon
„Szabó István neve hallatán eltűnt belőlem a kétely”
Józan László: „A színjátszás mindent felülírt"
„Nagyon szeretem Jacobot” – Józan László Az Őrült Nők Ketrecéről