„Ott is idegen voltam egy kicsit, itt is idegen vagyok egy kicsit”

Bányai Kelemen Barna most szerződött a budapesti Katonába. A Deszkavízió kérdezte a beilleszkedésről és korábbi szerepeiről.

Bányai Kelemen Barna a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban kezdte a pályáját. Emellett Budapesten is láthattuk, például a Színház- és Filmművészeti Egyetem A sütemények királynője (2015) vagy a Kultúrbrigád Makbett (2015) című előadásában. Miután a Weöres Sándor Színház Makrancos Kata – avagy egy hölgy megzabolázása című produkciójában már korábban (2015) szerepelt, 2016-ban Szombathelyre szerződött, ahol szintén fontos előadások főszereplője lett. Jövő évadtól a budapesti Katona József Színház színművésze, ahol már ebben az évadban bemutatkozott a Széljegy előadásában.

kel_kaszas_tamas.jpgBányai Kelemen Barna (fotó: Kaszás Tamás)

A Makrancos Katában dolgozott először Alföldi Róberttel, amit sorra követtek a közös munkák: Makbett, Volpone, Hegedűs a háztetőn, A félelem megeszi a lelket és legutóbb A salemi boszorkányok Szombathelyen.

A félelem megeszi a lelket előadásában egy arab bevándorlót játszik akcentussal. Az akcentus, derül ki az interjúból, a színész ötlete volt. „Picit magyartalanul van írva, nyilván szándékosan. Kérdeztem az első olvasópróbán, hogy hogy olvassam fel, erre Robi mondta, hogy úgy, ahogy le van írva. Mondtam, hogy jó… ezzel a hanggal felolvastam, és erős hiányérzetem volt. Felvetettem, hogy mi lenne, ha akcentussal próbálnám meg, erre ő mondta, hogy nem biztos, hogy szerencsés, de én nem hagytam a dolgot, végül abban maradtunk, hogy jó, legyen akcentus, de akkor készüljek belőle” – emlékezik ennek születésére.

Általában elég rosszul szoktak elsülni az akcentusos szerepek, mert könnyű belefutni a külsőségekbe, van, hogy egyszerűen nem egy át a szűrőn. Nyilván nagyon óvatosan próbálgattam én ezt, és bárki jöhetett volna a próba alatt tanáccsal, ötlettel, simán elfogadtam volna. Emiatt én nem éreztem volna magam megsértve, és tudom, hogy ők is szóltak volna azonnal, ha átbillen a giccs vagy a közhely felé. Nem tudtam előre, hogy milyen lesz, de amilyen finom és lélekből született volt az előadás, az alapján a játékomnak is igaznak kellett lennie” – meséli még ezzel kapcsolatban. 

felelem_megeszi_atrium_alfoldi4_meszaros_csaba-1024x697.jpgHernádi Judit és Bányai Kelemen Barna A félelem megeszi a lelket előadásában (fotó: Mészáros Csaba)

Robit egyik interjújában kérdezték, hogy miért pont én, és valami ilyesmit fogalmazott meg: abból a környezetből, ahonnan én jövök, ismerhetem ennek a kisebbségnek a belső érzetét, így talán meg is tudom fogalmazni ezt. Ebben van valami, tudom, hogy milyen egy kicsit idegennek lenni, akár azon a helyen, ahol felnőttem, ott is idegen voltam egy kicsit, itt is idegen vagyok egy kicsit” – mondja a szerepre való kiválasztásáról.

Sokan vagyunk sokfélék, és ha kikerüljük az emberséget, akkor tényleg pusztulásra vagyunk ítélve. Persze van más is, amiből ideig-óráig lehet inspirálódni, de én azt hiszem, hogy emberi kapcsolatok nélkül nem érdemes csinálni. Erre világít rá a darab is” – fűzi hozzá.

Mint kiderült, Máté Gábor már korábban is hívta a Katonába, de ő akkor a szombathelyi teátrum igazgatóválasztása körüli nemtelen hercehurca (ezzel kapcsolatos cikkeink itt olvashatóak) után úgy gondolta, nem hagyhatja cserben Jordán Tamás igazgatót.

szl_4103.JPGTakács Kati, Bányai Kelemen Barna és Fullajtár Andrea a Széljegy előadásában (fotó: Szilágyi Lenke)

Mindenki egy kicsit óvatos, én azért mert beérkezem egy csapatba, ők azért, mert új vagyok. Azt gondolom, hogy ha kíváncsi emberek találkoznak egymással, akkor abból rossz dolog nem születhet. Azt remélem, és ebben hiszek, hogy majd a munkák kapcsán derül ki sok minden, hogy ki vagyok, kivel tudok egy hangon dolgozni. Időt adtam ennek, majd kialakul. Nagy szó, hogy megfogtak és beemeltek a társulatba, nagyon hízelgő ez rám nézve. Türelmesen és nyitottan várom ezt a találkozást és a közös munkákat” – mondja a budapesti Katonában számára most kezdődő társulati munkáról.

Az interjúból az is kiderül, hol figyelt fel rá Alföldi Róbert, kiből kiindulva építette fel Ali figuráját A félelem megeszi a lelket előadásában, és milyen előadásokban fog még játszani Szombathelyen a következő évadban is.

A teljes interjú, amelyet Malik Andrea készített, itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Évadot hirdettek a budapesti Katonában
Bányai Kelemen Barna: „Svindlerek és kistolvajok között is szocializálódtam”
Bányai Kelemen Barna: „A szombathelyi hercehurcát mindenki megszenvedte”
„A színház egy mikrovilág együtt azokkal, akiket szeretsz”
„Kiléptem a komfortzónámból” – Villáminterjú Bányai Kelemen Barnával
Bányai Kelemen Barna: „Nekem mindig is jó sziget volt a színház”

süti beállítások módosítása