Orosz Ákos: „Szeretem magam kockázatos helyzetekbe sodorni”

A Vígszínház színésze színházi munkái mellet saját félelmeiről is beszélt a Deszkavízión.

2015-ben szerződött a Vígszínház társulatához. Ő játssza a Bűn és bűnhődés főszereplőjét, láthatjuk a Hamletben, A félkegyelműben, és jövőre két újabb bemutatóban is. Az idei évadban nem csak színészként, hanem rendezőként is bemutatkozott, a Mozsár Műhelyben mutatták be a Homokember című előadását. 

orosz_akos_interju_foto_varady_nikolett_1.jpgOrosz Ákos (fotó: Várady Nikolett / Deszkavízió)

A munkája a kőszínházi idény végével sem ért véget: július elején volt a Tóték premierje a Spiritben, és június vége óta intenzíven készülnek a Szegedi Szabadtéri Játékok idei egyetlen nagyszínpados prózai előadására, a Rómeó és Júliára, ahol vívni is fog, miként azt már a Hamletben is megtette. Orosz Ákos beszélt színházi feladatairól, az orosz darabokról és saját félelmeiről is.

A színművész arról is mesél az interjúban, hogy a vívás jelenetek messze nem olyan egyszerű feladatok, amilyennek tűnhetnek. „Ha össze-vissza ütögetnénk, az nagyon veszélyes lenne, sőt még így sem veszélytelen. Nagyon sok munkával kell kigyakorolnunk, hogy ne csak hiteles legyen a verekedés, a vívás, de közben színészileg is karakterhűek maradjunk. Ez fizikailag és szellemileg is megterhelő. (…) Nagyon sok munka és kreativitás kell ahhoz, hogy látványos, változatos és szellemes legyen egy ilyen összecsapás” – fogalmaz.

A Hamlet esetén az is külön kihívás számára, mivel tartsa magát koncentrált állapotban úgy, hogy két jelenete között másfél óra telik el. „Edzeni szoktam közben, ami nem tereli el a gondolataimat, mégis éberen tart. Eközben pedig hallgatom az öltözőben az előadást, mint egy hangjátékot. A mozgástól kimegy belőlem a fáradtság is, ami nem csak a fizikumra, hanem a lélekre, az idegrendszerre is rá tud ülni. Úgy érzem, hogy akkor tudok a nézőknek jó, emlékezetes színházi élményt nyújtani, ha nem vagyok lusta semmilyen szempontból” – meséli. 

p9271621.jpgIfj. Vidnyánszky Attila és Orosz Ákos vívásjelenete a Hamletben (fotó: Toldy Miklós)

A Homokember rendezése is szóba kerül a beszélgetésen. „Többször is elolvastam, és éreztem benne rengeteg kérdőjelet, de pont a misztikussága miatt izgatott. Érdekelt, hogy egy ilyen zavaros, szürreális, látszólag érthetetlen történetet ki tudok-e bogozni, van-e bennem annyi potenciál, kitartás és kreativitás, hogy egymagam a végére tudjak járni. Szeretem magam kockázatos helyzetekbe sodorni” – mondja.

A Bűn és bűnhődésben egy önmagában is nagy térben, gyakran hátul kell megszólalnia, ráadásul a díszlet is fehér, ami a nézőben érzetként tovább növeli a teret. „Egyébként az egésznek az a lényege, hogy van-e a fejedben valami a szerepről. Ha van, lehet bármekkora a tér, hatni fogsz. Ha nincs, a fejed tetején pöröghetsz és hadonászhatsz, akkor is unalmas leszel” – mondja ezzel a kihívással kapcsolatban Orosz Ákos.

Ha az említett, Dosztojevszkij alapján készült darabokhoz hozzávesszük a FÜGE karamazov előadását, az Örök tél című filmet és a Karamazov zenekart, amiben játszik, úgy tűnik, Orosz Ákos nomen est omen több ponton is kötődik az oroszsághoz. „Nem tudom, ez mitől alakulhatott így. Sokrétűek és mélyek az orosz irodalmi művek, amiket imádok, nagyon szeretem a költészetüket is. Merem remélni, hogy azért játszom ilyen sok orosz darabban, mert van bennem annyi tűz, kettősség és szélsőségesség, amennyi a bennük szereplő karakterekben. Megtisztelő, hogy több rendező is meglátta bennem et a lehetőséget” – vallja erről a színész. 

dsc_2602.jpgStohl András és Orosz Ákos a Bűn és bűnhődés előadásában (fotó: Szkárossy Zsuzsa)

Nem választja ketté a színpadi Orosz Ákost a most interjút adó Orosz Ákostól. „Ugyanúgy el tudom magam sírni egy szép dolog láttán a villamoson ülve, mint este a színpadon. Ugyanolyan félelmeim vannak az életben, mint azoknak az embereknek, akiket estéről estére megformálok a színpadon. Sokszor érzek bűntudatot, és gondolkozom magamon, hogy jól csinálom-e a dolgaimat. Nagyon szeretném tiszteletben tartani minden döntésemnél a körülöttem élő embereket” – vallja.

A teljes interjúból, amit Jasinka Ádám készített, az is kiderül, mit jelent számára Hegedűs D. Géza rendezésében, a Rómeó és Júliában játszani, milyen bemutatói lesznek a következő évadban, és a Karamazov mellett milyen zenei formációkban szerepel.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Orosz Ákos: „Olyan ez, mint az első szerelem”
Saját magát köszöntötte fel a Vígszínház fenegyereke
Igazi dolgokat kell csinálni és bele kell dögleni ebbe a szakmába
„Kibírni tüdővel, energiával, szenvedéllyel” – Interjú Orosz Ákossal
„Ez nekem való feladat" – Orosz Ákos a Vígszínházban folytatja
Dobozolás Orosz Ákossal