Meghalt Spindler Béla színművész

Lengyel Anna Facebook oldalán emlékezett és emlékeztetett a ma hajnalban elhunyt színészre.

Lengyel Anna írása

1994-ben a Színművészetire jártam dramaturg szakra, de már ez a második egyetem volt, úgyhogy dolgozni is akartam. Ascher hívott Kaposvárra. Az első produkcióm Howard Barker Jelenetek egy kivégzésből c. darabja volt. Molnár Piroska játszotta benne a főszerepet. Az első próbánkat a Merlinben tartottuk. Én már a nézőtéren ültem, amikor farmerban és favágóingben belépett egy feltűnően jóképű és huncut mosolyú, számomra ismeretlen színész. Bemutatkozott: Spindler Béla vagyok. Aznap este aztán Eörsi Kihallgatásában megnéztem. Na akkor nagyon elröstelltem magam: hogy nem ismerem én ezt a nagyszerű színészt? Hát megismertem. Mert attól a naptól kezdve nyolc éven át dolgozhattam vele a legkülönbözőbb szerepekben.

spindler.jpg       Spindler Béla (forrás: Kaposvarmost.hu)

Ő tanította meg nekem, mit jelent a próba: Az öreg hölgyben a polgármester szerepében úgy megcsinált egy jelenetet, hogy potyogott a könnyünk a röhögéstől. Ascher is megdicsérte, aztán azt kérte, na akkor nézzük meg még egyszer. És akkor Spindler valami egészen más, ám ugyanúgy érvényes, éppolyan vicces és nem kevésbé meggyőző megoldást mutatott.

Mohácsi Csárdáskirálynőjét vagy egy tucatszor láttam, de a számokra mindig felrohantunk a büféből valamelyik páholyba, ebben Feri bácsit adta sok őszítéssel, falakat rengető szenvedéllyel és szívettépő humorral.

Tom Jonesát csak felvételről láttam, felejthetetlen János vitézéről csak hírből hallottam vagy százszor. A nevétől volt hangos akkoriban a város és a kritika hónapokig.

Aztán megcsináltuk ugyancsak Ascherrel a Sweeney Toddot Bélával a címszerepben. Eörsi parádésan újrafordította a darabot, Kerényi Gábor tanította be a zenekarnak Sondheim pokoli nehéz zenéjét, a színész-énekesek is egy hónapot tanultak már előre. Béla legfontosabb partnere ezúttal is Molnár Piroska volt Mrs. Lovett szerepében.

Béla szokása szerint a premier közeledtével kezdte magát betegnek érezni, s a házi főpróba napján alighogy beértünk a színházba, már aggodalmas arccal lengette a lázmérőt, hogy ő bizony most hazamegy. Minden telefont kikapcsolt, nem tudtuk, lesz-e premier. A teljes műhelyház és a színház belső nyilvánossága előtt aznap este én énekeltem Sweeney Todd szerepét többek között Piroskával. Aztán távoztamban nekimentem a díszletfalnak, úgyhogy Ascher felküldte Hornung Gábor asszisztenst, hogy míg én dalolok, lejárni inkább ő járja le a szerepet. Végsősoron ezt a fergeteges estét is Bélának köszönhettem.

Ahogy aztán a könnyfakasztóan vicces és egyúttal megrendítő premiert is ebből az isteni zenéjű és shakespeare-i mélységeket felmutató musicalből. És persze számtalan más alakítást. Ráadásul már akkor is kevés olyan táncos adódott premierbulikon, mint ő, Jordán búcsúztatóján a Merlinben egészen reggelig roptuk.

Aztán 2002-ben, mint sokan mások, mi is eljöttünk Kaposvárról. Béla saját ízlése nem volt elég biztos ahhoz, hogy tudja, milyen rendezővel nem szabad dolgozni, így persze látni lehetett gagyiban és rossznak is, de ez mit sem változtat azon, hogy pont olyan nagyszerű színész volt, mint Jordán Tamás vagy Lukáts Andor, csak éppen meghatározó színészi korszakát vidéken töltötte. De milyen vidéken! Kulcsfigurája volt Spindler Béla a kaposvár-jelenségnek, akárcsak országos hírű kollégái, ahogy a fenti képlet is mutatja. Nem véletlenül volt annyiszor Molnár Piroska partnere főszerepekben.

Piroska nálam hűségesebb lélek lévén meg-meglátogatta őket feleségével Kaposváron, mesélte, hogy Bélának mindenféle baja van, de hát csak mosolyogtunk. Mindenki tudta, milyen hipochonder.

Talán ez a farkast kiáltó fiú esete. Bélának ma hajnalban, 64. születésnapja előtt épp egy hónappal megállt a szíve. „Pedig róla tényleg azt hittük, hogy száz évig fog élni” – írja épp most barátnőm, szintén kaposvári színész. Ennél a butuska közhelynél nekem se jut eszembe okosabb.

Drága Béla, Isten veled. Mi biztosan nem fogunk elfelejteni.