Ördög a részlegekben – Az ördög Indiában, 3. rész

Elkezdődtek Molnár Ferenc Az ördög című darabjának próbái, amelyet Valcz Péter állít színpadra indiai színműs hallgatókkal. A rendező harmadik jegyzete.

Mániám a színházi átláthatóság. Ez azt jelenti, hogy a tanítványok a színpadi domborítás mellett pontosan érzékeljék egy előadás létrejöttének valamennyi szegmensét, valamint azt a kontextust, amiben mindez megvalósul. 1907-ben Molnár Ferenc megírja Az ördög című darabot, ami azonnal nemzetközi siker lesz. Következő évben megjelenik az angol fordítás, 110 évre rá pedig Pradeep Vaiddya megpróbálja marathi nyelvre átültetni. A továbbfinomított szöveget 23 indiai színművészetis hallgató egy magyar rendező vezetésével egy hónap alatt színpadra állítja, amit körülbelül 1000 ember megtekint, köztük olyanok is, akik számukra szakmai fontossággal bírnak. Ha minden jól megy, a nézőkben érzelmek és gondolatok ébrednek, amik aztán különböző formákban feldolgozásra kerülnek. Ezt követően a díszletet újrahasznosítják, a színészek lassan elfelejtik a szöveget, marad egy pár fénykép, sztori, bon-mot és az interperszonális hatások felfejthetetlen pillangó-effektusa. Ez egy ilyen műfaj.

A tanítványokat megkértem, hogy osszák be magukat a különböző részlegekbe, ami egyrészt egy konkrét kreatív folyamat, másrészt a felelős részek egésszé válásának közösségi csodája.

És akkor nézzük külön:

Dramaturgia

A helyzetből adódóan az eddigi legaktívabb csapat a translation-team volt. Tíz napon át tartott, amíg a próbák mellett, mondatról mondatra átértünk a három felvonáson. A tisztázott részeket másnap már próbáltuk. Születésnapomra elkészült a darab.

A feladatok:

1. az angolból kimaradt részek lefordítása, és a félreértések újrafordítása

2. indiai kultúrának értelmezhetetlen részek behelyettesítése

3. szöveg ritmusának megtartása

Példa az elsőre:

"Mink Budán laktunk, de tönkrementünk."

"I was a chorus girl, but I had a bad luck." (Én kórusba jártam, de aztán balszerencse ért.)

 "माझ्या बाबांचा एक दात आधी सोन्याचा होता, पण त्यांनी काढून घेतला त."

(Apámnak volt egy aranyfoga, de kihúzták.)

img_20181007_032825.jpg

Díszlet

A kerettörténet tehát az, hogy ezek az indiai fiatalok kivonulnak az erdőbe és titkos körülmények közt megidézik a darabot, hogy beszéljenek a nyugati hatásokkal való viszonyukról. Az egyetem egy 1,66 km2-es hatalmas, zöld övezetben fekszik tele, fantasy filmekben látott fákkal. A 43 tanszék között, az erősen hierarchizált társadalmi berendezkedés miatt, alig van együttműködés. Ezt sem akartam annyiban hagyni (vö. Workship), és ellátogattunk az újonnan nyílt Bambusz Központba, akik szívesen dolgoznak  nekünk. Kell  nekik a hírverés, mi meg végre találtunk műhelyet meg alapanyagot a bio-díszletünkhöz. Green-theater.

784canon.jpg

Jelmez

A megidézett előadást egy fantáziavilágba helyeztük. Sem a nyugati majmolás, sem a Molnár-darabba erőszakolt indiai viselet nem vonzott bennünket. Így most zajlik egyfajta indiai kendő-kultúra újraértelmezés. Ezen kívül a jelmezeknek segíteniük kell a több színész által alakított karakterek folytonosságát is. Próbálkoznak.

Példa: Jolánt alakító egyik színész elvonul János stúdiójába öltözködni. Derengő fényben látjuk, ahogy a jelmezét nyílt színen átveszi a másik színész. (A szereposztásról bővebben a következő bejegyzésben.)

img_20181007_032630.jpg

Zene

Nem elég, hogy kiélhetem ensemble művészeti hajlamaimat, de még az élőzene is a rendelkezésemre áll. A zenei vezetővel egy három fős zenekarban maradtunk. Harmónium, hegedű és dob. A hegedű nem az én ötletem volt, de hát nemet azért nem tudtam mondani, így a mai próbán már gazsulálni tanítottam a prímást, az egyik ördögöt meg rúpiát dugni a húrok közé. Ez a kép egy pune-i téren készült. Az említett hangszerek a szitár két oldalán láthatóak.

fb_img_1538889722983.jpg

Marketing

Az egyik kedvenc részlegem. Két tanítvány nagy lelkesedéssel állt rá. Mivel az előadások teltházasak lesznek, így inkább a marketing műfaj legitimitása, valamint a szakmabeliek elcsábítása a cél. Az egyik nap előálltak egy hagyományos, indiai formával, ahol párbeszédes kántálással hozzák tudtára a nagyérdeműnek, hogy hol és mikor legyenek, ha jót akarnak. Az ütemezésben ezek a flashmobok zárják a kampányt, ami előtt közössegi oldalak, plakát, meghívó levelek, interjúk és teaser is szerepel. Ez itt a készülő logó. Állítólag az van odaírva, hogy The Devil. Nem tudom. Én csak egy sötét alakot látok, aki elkapott a grabancánál két marathi betűt. Végül is kifejező.

img_20181007_032352.jpg

Valcz Péter

 

 A sorozat többi darabja és a rendezővel készült interjúnk innen érhető el.