Az ördög köpönyegéből előbújni – Az ördög Indiában 5. rész

Valcz Péter eheti indiai jegyzetében azt is elárulja, ő maga kiknek a „köpönyegéből” bújt elő.

Lassan a hajrájához ér Valcz Péter indiai kalandja, Molnár Ferenc Az ördög című darabjának színpadra állítása indiai színműs hallgatókkal. 

elfogyottazodomos.jpgValcz Péter, miután elfogyott az Odomos (szúnyogirtókrém) - fotók forrása: Valcz Péter

 Valcz Péter jegyzete

A főpróbahét előtti utolsó bejegyzésben a stílusról, a formáról és arról, hogy honnan is bújtam elő.

Ahogy a nemzeti hovatartozás is kitisztul külföldön, úgy a színházi gyökerek és stílusjegyek is jobban látszanak egy a magyar művészeti medencétől távoli helyzetben. Nincs befolyás, nincs összehasonlítás, nincs öncenzúra. Egyedül indulsz egy különszámban, önmagadnak és a helyzetnek kell csupán megfelelni. Ez egy jó alkalom, hogy Az ördög kapcsán visszajelezzek azoknak, akiknek a munkája  hatással volt rám. 

Mohácsi János és Szabó Réka neve tán még sose szerepelt egymás mellett, a színikritikus-díjátadón közvetve ha találkoztak, no meg bennem. A Mohácsi-darabok segítettek szétcincálni egy drámai szöveget, jelenetté dagasztani egy-egy gondolatot, motívumokat gyártani, bohóctréfákkal ellenpontozni a megrázó pillanatokat, bátran kezelni a tömeget és az élőzenét. Réka mellett pedig kialakult bennem a valóságos dolgokra való kompromisszum nélküli reagálás, a személyes dimenzió erejében való hit, valamint mellette erősödött meg a Lecoq iskolából hozott, eleinte kissé szektásnak tűnő kifejező forma iránti bizalmam is. 

devilisthere.jpgMár az ördög is megjelent ... majd a jövőhéten kiviláglik

De vissza az előadáshoz:

A múlt héten egy huszárvágással megváltoztattuk a helyszínt, elhagytuk az erdőt, a bambuszokat és az előadást egy fiúkollégiumba helyeztük át. Erre az a meghatározó esemény késztetett, hogy születésnapom alkalmából meginvitáltak a fiú koleszbe, ahová az egyetemista lányok nem jöhettek. Ha megpróbáltuk volna becsempészni őket és kiderül, abból állítólag városi botrány és újságcikk lett volna. 

Az ördög című előadás első felvonása tehát azzal a felütéssel kezdődik, hogy becsempészik a lányokat a fiú koleszba. Bűnt követnek el – ahogy a színházban mindig –, hogy az ezzel kapcsolatos frusztráció feloldódjon és megismerjék a természetét. Ez a valóságos tér felszabadította őket. Priccseken körben ülnek a szereplők, oldalt szekrényből kialakított öltöző, mosakodásra használt vödrök mint székek, valamint két egymáshoz rögzített fémkeretes ágyból kialakított kanapé.  A megindítóan puritán környezetet a fantáziájuk ellenpontozza. A körben ülők megjelenítik János művészetét, végtagok grafikáin és kortárs modell-ábrázolásokon keresztül. Ki ez az ember, mi az a világ, ami Jolánt magával ragadja. Megjelenítésre kerül az Ördög és János múltja, amikor Monte Carloban János mindent elveszített, majd kétszer annyit visszanyert. Ez a kis közhelyesnek tűnő részlet egy elementáris erejű élményt takar, mely egészen más alapokra helyezi a kapcsolatukat. 

tabortuz.jpgVégehangulat

A Boy Hostel helyzetben Jolán portréhoz való levetkőzése valóságos tétet kap. A színésznő zavarában mindenkit megkér, hogy forduljon el. János egy-egy romantikus pillanatában a zenészekhez fordul, hogy támogassák. És hát persze az Ördög minden mozdulatát rajongó tekintetek kísérik, a show-man hangulattól kezdve a sátán-miséig. 

A második felvonás a szünetre kivonult nézők közt kezdődik. Ide érkezik Elsa, aki négyszemközt akar beszélni az Ördöggel. Doktor Kovács akcióba lendül és módszeres sértegetéssel tisztogatni kezd. Előbb a beépítetteket, majd a közönséget. Mivel itt erős a félelem, hogy a szünetben elfoglalják a helyet, így erre hajazva végül mindenki bemenekül. 

(Izgalmas volt a folyamat megtalálni a sértegetések határát. Doktor Kovács szellemesen sért, ami voltaképp a klasszikus viccek területe. A viccek szerintem fontos szerepet játszanak a tabukban gazdag kultúrák frusztrációinak feloldásában. Voltaképp ez az egész előadás egy vicc.) 

A második felvonásra a priccsek Jolánék impozáns palotájának kapujává válnak. Az antrék és exitek alkalmával megnyíló függöny mögött hatalmas buli sejlik fel, képességes baristával és persze a hat másodperces blokkokat játszó zenekarral. A fergeteg olykor a színpadra is kiömlik – Elsa például őrületbe hajló táncával bizonyítja, hogy bizony jól érzi magát.   

font_lent.jpgMélységek keresése

A minap Jolán, ördög ihlette szerelmes levelét próbáltuk, ami a végjáték dramaturgiai fontosságú eleme. Ebben sűrűsödik minden érzelem, ezt kézbesíti Jolán akarata ellenére az Ördög, ezt égetik el, ez kerül elő aztán mégis, és ebben a koncepcióban ez a levél szimbolizálja az indiai fiatalok ki nem beszélt titkait a szerelmi házasságról. Természetesen megzenésítettük. Akkor határoztam el, hogy megírom ezt a bejegyzést, mikor a hegedista vonója alól Kovács Marci – Mohácsi állandó alkotótársa és védjegye – dallamait véltem felfedezni. 

A harmadik felvonásra a tér fölborul, és ahogy az előző bejegyzésben írtam, a lekettőzött, lehármazott szerepek egyszerre jelennek meg, így jutva el az össznépi csókjelenethez. Az elégetett levéllel együtt a színházi illúzió is elporlik. Csendes tábortűzi hangulattal ülnek tort a kiszunnyadó varázs fölött. Jolán(ok) mégis csak a tisztes életet választják, bármilyen édes is volt ez a pár órányi színházi kavarás itt a fiúknál… de ekkor Doktor Kovács azzal tér vissza, hogy véletlenül rossz levelet adott oda az előbb és a levél megvan. 

Ma értem annak az interjú-sorozatnak a végére, amit valamennyi résztvevő bevonásával készítettem a szervezett és a szerelem házasság témakörében. Ez talán a legfontosabb tartalom ebben az előadásban. Olyan gondolatokat osztottak meg, amiről a legtöbbjüknek nincs lehetősége beszélni. 

_mg_8565.jpg

Az ördög által visszahozott borítékokban ezek a személyes mondatok szerepelnek. Valamennyien elvesznek egyet véletlenszerűen és felolvassák. Még ők sem tudják pontosan, hogy eredetileg ki mondta azokat a mondatokat. Ez az összekeverés jelenti a biztonságot az előadást megtekintő rokonokkal, ismerősökkel szemben, és az egészet elmozdítja a bulvár felől egy korosztály megértése felé. Réka nélkül ez a megoldás nem biztos, hogy eszembe jut. 

A bejegyzés írása közben elkezdődött a főpróbahét. Kisebb feszültségek, megbetegedések. Jövő héten már konkrét anyagokat szeretnék megosztani a blog olvasóival (személyes mondatok, fotógaléria, visszajelzések), aztán hamarosan vége ennek az alkotófolyamatnak. 

Na jó, egy személyeset elöljáróban. „Férfi dominancia. A bátyám olyan feleséget keresett, akinek kevesebb a fizetése, mint neki.

Valcz Péter

A sorozat többi darabja és a rendezővel készült interjúnk innen érhető el.

Kapcsolódó cikkek

Valcz Péter: „A zuhany alatt ugrott be, hogy el kéne stoppolni Indiába”
Boldogságtól fordítani – Az ördög Indiában
Ki az ördög az az Ördög? – Az ördög Indiában, 2. rész
Ördög a részlegekben – Az ördög Indiában, 3. rész
A szerepsokszorozás rejtelmei – Az ördög Indiában 4. rész