Tao nélkül nem megy

Bulvárosan az is lehetne a cím: a színházak jajkiáltása. A kulturális tao megszüntetése a függetleneket és a magánszínházakat  komoly veszélybe sodorhatja. 

Ahogy Gulyás Gergely el is mondta a mai Kormányinfón, a kormányzat jelenlegi állapotában megszünteti a tao rendszerét, amely szerint a színházak a jegybevételük 80%-a erejéig az őket támogató cégek társasági adójából származó forrással egészíthették ki büdzséjüket. Fontos tudni, hogy a rendszer bevezetésével egy időben a fenntartók a várható tao bevételek mértékében csökkentették a működési támogatásokat vagy éppen a bérleti díjakat növelték ugyanennyivel. Vagyis a tao nem plusz bevétel a színházak számára, annak megszüntetése pedig így a tao bevezetése előtti helyzethez képest is forráskiesést jelent.

undok.JPGFotó: Mészáros Csaba

Kiemelt színházak és nagyobb független társulatok esetén ez 15-25 %-os, magánszínházak (mint például a Centrál, Átrium, Rózsavölgyi Szalon, Orlai Produkciós Iroda, Játékszín) akár 60%-os csökkentést is jelenthetne. Az Atv.hu egy „magas rangú forrásától” tegnap megtudta, hogy „a kormány asztalán fekvő előterjesztés szerint a mostani rendszer megszűnne, a jövőben az EMMI oszthatná az előadóművészi-kulturális pénzeket, több tíz milliárdot, várhatóan pályáztatással”. Ezt erősítette meg Gulyás Gergely mai bejelentése: „A kormány a tao-támogatások rendszerét áttekintve úgy látja, hogy kulturális területen jelentős visszaélések voltak, ezért a rendszert át kell alakítani. A forrásokat a kormány a jövőben is biztosítja, de más forrásban”.

A rendszer átalakítására a színházi vezetők többsége szerint is szükség van, mivel jelenlegi formájában valóban sok visszaélésre ad alkalmat, amelyre az Index információi szerint külön fiktív színházakat hoztak létre, illetve a jegyeladással trükköznek meglévő előadóművészeti cégek. Azonban az előadóművészet terén ily módon eltűnő milliárdok gyaníthatóan még mindig csak töredéknyiek a tao rendszerbe annak idején bevont sportot és filmgyártást érintő támogatások kapcsán elszivárgó összegekhez képest. Ez utóbbiak azonban úgy tűnik, nem szerepelnek az átalakítás napirendi pontjai között, mivel erről Tállai András pénzügyminisztériumi államtitkárnak sincsen tudomása, szemben az előadóművészetet érintő változtatásokkal. A színházi vezetők nagy többségének véleménye szerit a visszaéléseket és nem a támogatási rendszer egészét kellene megszüntetni.

A tao megszüntetése kapcsán Máté Gábor, a budapesti Katona igazgatója, minap elmondta, hogy ez akár a Kamra bezárásához is vezethetne. Neki vélhetően nem kell aggódnia, mivel a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a kormányzat a kiemelt színházak ily módon kieső forrásait valamilyen módon központilag pótolná (ami azt jelentheti, hogy egy a kormányzat által kinevezett bizottság dönti el, melyik színház mennyi pénzt kap). Pintér Béla a HVG-nek nyilatkozott arról, hogy ő nem tudja elképzelni, hogy az EMMI az ő esetükben is megadná ezt a kompenzációs támogatást, anélkül pedig kénytelen lenne a jegyárakat növelni, illetve a színészek és a művészeti munkatársak béreit csökkenteni. Az Átrium „beláthatatlan következményekről” beszél saját, illetve az általa létrehozott Az Őrült Nők Ketrece előadásának FB oldalán, hozzátéve, hogy „Ha ez megvalósul, sajnos nincs garancia arra, hogy a nagyobb kivitelű előadások (kiemelten ilyenek musicaljeink, Az Őrült Nők Ketrece és a Chicago, amelyek bekerülési költsége jóval magasabb, mint a jegyárak összértéke) színpadon maradhatnak”.

A „kisebbek” közül a Szegedi Pinceszínház vezetője, Kancsár Orsolya is nyilvánosságra hozta kritikáját a rendszer átalakításáról a színház FB oldalán, amelyet változtatás nélkül közlünk:

kancsar_orsolya.jpg                        Kancsár Orsolya a Szegedi Pinceszínházban (fotó: Karnok Csaba)

Egy „kicsi” 20 éve működő magánszínház sokadik véleménye a leendő TAO törvényről... Mert semmi mást nem szeretne, mint szeretett városában tovább csinálni azt, amihez ért, és azt, amire a közönség visszajelzéséből is van igény:

A leendő törvénynek az egyik, talán még nem vitatott problémája, hogy sok olyan, főleg vidéki színház van, akiket a cégek úgy akarnak támogatni, hogy csak is nekik és nem másnak... Ezek a cégek a nagy közös alapba nem fogják befizetni az adójuk X százalékát. Akkor nemhogy több lesz, ahogy L. Simon László mondta, hanem jóval kevesebb. Én személy szerint közel 20 éve vezetem a Szegedi Pinceszínházat, 20 éve ugyanazok, főleg szegedi cégek támogatják a Szegedi Pinceszínházat, és azt, amit képviselünk. Nem fogják hagyni, hogy máshová kerüljön a támogatás. Hogy pályázzam meg azt, amit én szereztem?

Kőszínházakat és szabadtéri színházakat is érint és nem kicsit, hiszen számolnak a pénzzel, benne van a költségvetésükben. Sok mindent átéltem már. Megkaptam Szeged városától az összes lehetséges kulturális díjat, Szeged kultúrájáért folytatott tevékenységemért. Voltam minősített színház is. Igaz, csak egy évig, mert jött a választás, és az új színháztörvény. Kitaláltak egy jó pályáztatási rendszert, amiből szépen lassan kikerültünk, lehetőségünk van TAO-t szedni indokkal.

Csak annyit kérdezek csendesen, hogy az ellenőrzéseknél, mert úgy tudom mindenhol voltak, nem tűntek fel az irreális jegybevételek, lehetetlen helyszínek, ismeretlen partnerek? Vagy van az a pénz!? Nálam három napig voltak és a „gatyámat” is átnézték. Megszámolták a székeket, megnézték a jelmezeket, díszleteket, hogy tényleg ott vannak-e? A világítási, hangosítási cuccokat, stb... (Arról már nem is beszélek, csak kérdezem, hogy a foci /bocsánat látványlabda sport/ TAO támogatása marad? Ott minden rendben?) Persze abban mindenki egyetért, hogy a csalásokat ki kell szűrni, viszont ez a tervezett változtatás még inkább meg fog ágyazni a „ki kivel van jóban” játéknak, ami elkeserítő.

(Forrás: Index, HVG, ATV.hu, Facebook, Szinhaz.hu)