Aki él és mozog, most próbál a budapesti Katonában

… ugyanis egyszerre három decemberi bemutató próbái zajlanak a Petőfi Sándor utcai színházban.

Jeanne d'Arc / r. Hegymegi Máté / premier: december 18., Kamra

Egy alig 19 éves lányt megölnek, elevenen elégetnek. Egy széttartó nemzet tagjai egy olyan országban, ami darabjaira hullhatott volna, ha ennek a lánynak a hite és megszállottsága nem menti meg ettől őket. Mivel érdemelte ki ezt a büntetést? Ideológiai viták áldozata lett? Miért tagadta meg az az ország, amelyikért heroikus küzdelemmel harcolt? Átfordulhat az eltökélt hit fanatizmusba, a kiválasztottság érzése önhittségbe?

        Kocsis Gergely, Hegymegi Máté és Rába Roland az előadás próbáján / Rácz Gabi fotói

Jeanne d’Arc-ot 1431-ben Rouen városában máglyára veti az inkvizíció. A vád eretnekség és boszorkányság. Mindezek előtt legyőzi a francia sereggel az angolokat Orléans-nál, és megkoronáztatja a dauphint, azaz VII. Károlyt, aki ezután számos csatát nyer meg az ellenséggel szemben.

Az előadás címszerepét Mészáros Blanka alakítja, partnerei, többek között Dankó István, Elek Ferenc, Kocsis Gergely és Máté Gábor.

Az ügy - avagy a Normális Eljárás / r: Ascher Tamás / premier: december 19., Nagyszínpad

Alekszandr Vasziljevics Szuhovo-Kobilin (1817 - 1903)  néhány filozófiai tárgyú íráson kívül, mindössze három drámát írt (Krecsinszkij házassága, Az Ügy, Tarelkin halála), amelyek cselekménye részben lazán összefügg, ám egymástól függetlenül is érthetőek és játszhatóak. E trilógia keservesen mulatságos, húsbavágóan szellemes középső darabját mutatják be most, amelyben egy tisztes polgár, abban a szent hitben, hogy az igazság mellette áll, felveszi a harcot a hivatallal és annak hivatalnokaival.

                  Bányai Kelemen Barna és Fekete Ernő az előadás próbáján / Horváth Judit fotói

Szuhovo-Kobilin személyes emlékek alapján írta drámáját, miután belekeveredvén egy bűnügybe, hét éven keresztül vizsgálat folyt vele szemben. „Ha nem lettek volna összeköttetéseim meg pénzem, már rég Szibériában gubbasztanék” – mondta a vizsgálat lezárása után. Az elhúzódó nyomozás alatt szerzett tapasztalatai táplálták gyűlöletig fajuló, mély ellenszenvét az orosz társadalom meghatározó, széles rétege, a hivatalnokok iránt.

Az előadás főbb szerepeiben Takátsy Péter, Mészáros Máté, Fekete Ernő, Bányai Kelemen Barna és Rujder Vivien látható.

Leláncolt Prométheusz / r: Tarnóczi Jakab / premier: december 20., Sufni

Zeusz uralkodásának kezdetén járunk, abban a pillanatban, amelyben a világot újraosztják egymás közt a hatalmasok. Az adok-kapokban egyedül Prométheusz képviseli az emberek érdekeit. Ellopja az istenektől a tüzet, hogy a halandókat a gondolkodás, az önkifejezés, a világ megértésének képességében az állatok fölé emelje. Zeusz ezért távoli, ember nem-járta vidékre száműzi a titánt. Prométheusznak ekkor még van választási lehetősége: ha belátja, hogy bűnt követett el, ha fejet hajt a hatalom előtt, a főisten szabadon engedi. Ha nem, a halhatatlan Prométheusz örökké szenvedni fog.

                 Vizi Dávid és Dér Zsolt az olvasópróbán / Rácz Gabi fotói

Míg Aiszkhülosz darabjában legtöbben csak a közvetlenül felettük állókig látnak el, Prométheusz messzebbre tekint: egyedül önmagát fogadja el autoritásként. A többlettudás azonban együtt jár a kételkedéssel; amely kételkedés ugyanúgy fordul önmaga, mint bárki más ellen az isteni hierarchiában.

Az előadás címszerepében Dér Zsoltot láthatjuk, partnerei: Bodnár Erika, Vizi Dávid és Tóth Zsófia.

(Forrás: Katona József Színház)