Debreczeny Csaba: „Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”

Ennek a történetnek a lényege a saját álláspontod megváltoztatására való képesség, ami ebben az országban nem létezik – 12 dühös ember az Átriumban.

Az Átrium készülő előadása a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével. A szűk térbe bezárt embereknek élet-halál kérdésében kell egyetértenie, miközben a döntésük hátterében megannyi előítélet, gyengeség húzódik meg. A Négyes esküdt, akit Debreczeny Csaba alakít, kemény ellenfélnek bizonyul, a rációt képviseli az indulatoktól túlfűtött többség ellenében. 

_03b5833.jpgDebreczeny Csaba az olvasópróbán (fotók: Lakatos Péter) 

Milyen társadalmi típusnak felel meg ez a logikusan érvelő férfi, aki sokáig kitart a vádlott bűnössége mellett?

A Nyolcas esküdt intellektuális ellenpólusa ő, mindent a logikára, az észérvekre épít. Mentes mindenféle személyes indulattól, személyeskedő hangvételtől. Kizárólag az ügy felé próbálja terelni a másik tizenegy férfit. Szabadelvű konzervatív ember, társadalmi státusz szempontjából ő áll a legmagasabb fokon. Nagy valószínűséggel az egész csapatot meg tudná venni kilóra. Az eredeti darabban bróker, mi nem fejtettük meg a kilétét. Talán az a fajta multimilliárdos, amit Michael Douglas játszott a Tőzsdecápákban vagy Leonardo Di Caprio A Wall Street farkasában. Ez a típus csak elvétve létezik a mai Magyarországon. 

Miben nyilvánul meg a szabadelvűsége és a konzervativizmusa?

Konzervatív abból a szempontból, hogy ragaszkodik a joghoz, a törvényekhez, a morálhoz, másfelől szabadon gondolkodik, nincsenek megkövesedett elvei. Az a fajta szabadelvű liberális, mint amilyen annak idején Deák Ferenc volt. 

A Nyolcas esküdttel folytatott érvcsatái határozzák meg a játszma menetét, aki elülteti a kételyt a vádlott bűnösségében.

Valóban, kettejüket leszámítva a többiek mellékvágányokra terelik az ügyet a maguk személyeskedő történeteivel. A Négyes esküdtnek szinte egyetlen fölösleges mondata sincs, minden megszólalása az ügyről és annak a megvitatásáról szól. Nincsenek előítéletei, kizárólag a józan paraszti ész, a ráció felől hajlandó megközelíteni az ügyet. 

_03b5752.jpg

Mennyire érzed testhez állónak a szerepet?

Tökéletesen, hiszen magamat is ilyen embernek gondolom azzal a különbséggel, hogy nem rendelkezem multimilliárdokkal. 

A bírósági tandráma műfaja színészileg milyen stílusbeli megkötéseket vet fel?

Ebben a tézisdrámában ugyanúgy kell megélni az emberi viszonyokat, mint egy jól bepróbált vígjátékban. A különbség csupán annyi, hogy a vicc fenn, poén lenn helyett itt az érv fent, érv lent módszer működik. Egy a lényeg, hogy nagyon pontosnak kell lenni. Azt gondolom, hogy minden színház akkor jó, ha minden elemében, ritmusában, tempójában olyan pontos, mint egy jól megkomponált zenemű. 

Az ’50-es évek amerikai közegét idézi az előadás látványvilága. Milyen éles áthallásokat mutat a történet a jelenlegi hazai viszonyokkal?

Az amerikai demokrácia annak idején már előbbre tartott, mint ahol mi most Magyarországon tartunk, illetve ahová visszafejlődtünk. Kompromisszum­képtelenség, kommunikáció­képtelenség, két malomban őrlés jellemez minket. Kevés égetőbb kritikát lehet mondani erről az országról, mint hogy semmiben nem tudunk szót érteni egymással, és semmiféle kapcsolódási pontok nincsenek a politikailag ellentétes oldalon álló emberekben. Azért vette elő az Átrium ezt a darabot, hogy a nézőket elgondolkodtassa a felelősségvállalásról, arról, hogy minden kimondott szónak, minden egyes gesztusnak és gondolatnak következménye van. Manapság kardinális kérdés Magyarországon az előítéletes gondolkodás, a migránsozás, a rasszizmus. Nem véletlen, hogy a 12 dühös embernek ebben a változatában a vádlott egy migráns fiú.

_03b5824.jpg

Egyfajta demokráciaideál megtestesítője a Négyes esküdt azzal, hogy a konfliktusokat a maga helyén kezeli, hogy soha nem szakad el nála cérna?

Eléggé egy tömbből faragott pali. Egyedül az indít el benne változást, hogy a számára minden kétséget kizáróan bűnös bűnössége felől egyszer csak kétsége támad. Nem arról van szó, hogy meggyőződne a fiú ártatlanságáról, hanem a másik esküdtben felmerülő kétség hatására úgy érzi, nem dönthet úgy, hogy a halálba küldi. Konzervatív elveket valló emberként a jog alapján a halálbüntetésre szavazna, de mivel nincs száz százalékig meggyőződve a bűnösségéről, szabadelvűként változtat a korábbi döntésén. 

A mások vélt igazának a tükrében felülbírálom a saját igazamat, a magamban való kételkedés kultúrája hiányzik belőlünk?

Ennek a történetnek a lényege a saját álláspontod megváltoztatására való képesség, a meggyőzhetőség, ami ebben az országban nem létezik. A jelenlegi hatalomnak az az érdeke, hogy ne is létezzen. Az emberek a legérthetőbb, a legpopulistább, a számukra tulajdonképpen jóleső válaszokat várják. A büntetés, a kirekesztés tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, hiszen van elég bajuk a saját életükben. Ezért fogékonyak a legegyszerűbb érvek el- és befogadására.

Az interjút Szentgyörgyi Rita készítette.

A 12 dühös ember bemutatójára december 20-án kerül sor az Átriumban, további előadások: december 21-én és 22-én este fél 8-kor, illetve januárban 6-án délután fél 3-kor, 20-án és 27-én este fél 8-kor.

(Forrás: Átrium)

Kapcsolódó cikkek

12 dühös ember az Átriumban
Debreczeny Csaba: „Eddig a tenyerén hordott a pálya”
„Eljött a váltás ideje számomra” – Villáminterjú Debreczeny Csabával
„Pillanatok alatt kiéghetsz, alkoholistává, sértetté, keserűvé válhatsz”