Kiállok érted – 3 éve műsoron és túl az 50. előadáson

A fiatalkori prostitúciót tematizáló előadást ez idáig közel 2300 gyerek és felnőtt néző láthatta.

Idén novemberben a tiszavasvári gyermekotthonban tartott előadás volt az 50. alkalom.

A Láthatáron Csoport, a KV Társulat és a Névtelen Utak Alapítvány 2015. novemberében mutatta be a Stúdió K Színházban, a Kiállok érted című előadást. A Romankovics Edit rendezte darab témája a fiatalkori prostitúció. Az előadás és a hozzá kapcsolódó feldolgozó program elsősorban a prostituálttá válás és emberkereskedelem veszélyének kitett fiatalok lehetőségeit és az áldozattá válás folyamatát vizsgálja egy fiktív történeten keresztül, amelyben valós és mesei elemek keverednek. A történet lányokról szól, akik mélyszegénységben nőnek fel, durva és rideg környezetben ismerkednek a világgal, amelyben kevés szeretet és figyelem jut nekik. Olyan lányokról, akik szeretetre és szerelemre vágynak.

kitti-2-1_1.jpgHáda Fruzsina az előadásban (fotó: Tóth Artin)

A színházi munkát egy évig tartó kutatómunka előzte meg a területen dolgozó szakemberekkel és a két színházi csapattal együttműködő Névtelen Utak Alapítvány munkatársaival.  

Az ORFK Bűnmegelőzési osztállyal eddig két alkalommal működött együtt az alkotócsapat a Kiállok érted prevenciós programban. 2017-ben és 2018 -ban az ORFK szervezésében Bűnmegelőzési Konferencia keretében Miskolcra és Nyíregyházára is eljutott a darab. Ezt Barabás Ildikó alezredes képviselte, szervezte, indította az ORFK részéről. Erről az együttműködésről utólag kérdeztük őt.

Hogy jött létre az együttműködés a Kiállok érted alkotó csapatával? 

Az emberkereskedelem elleni hatékony fellépés érdekében az Országos Rendőr-főkapitányság nagyon jó kapcsolatot alakított ki a témában érintett civil szervezetekkel, köztük a Névtelen Utak Alapítvánnyal. A „Kiállok érted” című színdarab az alapítvány közreműködésével valósult meg, így közös munkánk során felmerült, hogy az ORFK segítségével több helyen is be lehetne mutatni. 

Milyen formában vesznek részt a munkában?  Miben egyedi ez az együttműködés? 

Elsősorban a szervezésben veszünk részt (időpont, helyszín) és a résztvevők (célcsoport) meghívásában. Természetesen az ORFK felismerte a színházi előadás prevenciós célzattal való terjesztését és támogatásunk függvényében szeretnék ezt a jövőben minél több érintett személlyel megismertetni. 

Azon túl, hogy a gyermekprostitúció mint téma, megjelenik olykor színházi előadásokban, találkozott már ehhez hasonló kezdeményezéssel?

A prostitúció jelenségének felhívására számos kezdeményezés volt a rendőrség „berkein belül” is, például általunk szervezett konferenciákon; a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja alkalmából megszervezett szakmai napokon; kizsákmányolás megelőzéséről szóló fórumsorozatokon;  gyermekotthonokban nevelkedő és onnan kikerülő személyek, valamint a középiskolai tanulók áldozattá válásának megelőzése érdekében tartott/tartandó bűnmegelőzési előadásoknak témája; a külföldi munkavállalás veszélyei témában szervezett képzéseken. Továbbá a rendőrség által működtett Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer (ELBIR) keretében rendszeresen ajánlás készül az emberkereskedelem, a külföldi munkavállalás és a prostitúció témájában. A hírleveleket a megyékben az önkormányzatok, az oktatási intézmények, a társszervek, a polgárőrség, a civil szervezetek és a lakosság számára küldik meg. 

Sokfelé eljutott már a darab, ki lehet a célközönség? Társadalom figyelmét szeretnék felhívni, vagy segíteni próbálnak azoknak, akik esetleg kiszolgáltatott helyzetben élnek? Miben és hogyan tud ez az előadás hasznos lenni? 

Tudomásom szerint a színdarabot az országban már több helyszínen is bemutatták, de az ORFK segítségével eddig két helyszínre (Miskolc, Nyíregyháza) sikerült eljuttatnunk, ahova a lakásotthonokban, nevelőotthonokban élő fiatalokat és nevelőiket hívtuk meg. Természetesen a színdarab nemcsak a meghívottak figyelmét szeretné felhívni a jelenségre – emberkereskedelem, prostitúció – hanem az egész társadalomét, egyrészt az áldozathibáztatás visszaszorítására, az érintett hatóságok iránti bizalom növelésére, ugyanakkor az érintett hatóságok munkatársainak érzékenyítésére is kiválóan alkalmas. 

kiallok_50.jpgAz előadás alkotói (fotó forrása: KV Társulat)

A darab egyfajta tükör is. Mennyire  van jelen ez a probléma? 

Kétségtelen, hogy a színdarab tükröt tart mind a gyermekvédelmi rendszernek, mind a társdalomnak. Sajnálatos módon a probléma elég nagy mértékben jelen van a minden napjainkban, de nagyfokú látencia jellemző rá. Sokszor az információk nem jutnak el az érintett hatóságokhoz, így a szükséges intézkedések sem születnek meg (áldozatazonosítás, áldozatirányítás, stb.). 

Hogyan tudnak segíteni, esetleg megelőzni egy tragédiát? Egy hétköznapi ember - akihez például ez a darab eljut. Mit tud tenni? Hogyan tud segíteni?

A megelőzés lehetőségeit a fentiekben vázoltam, nagyon fontos, hogy az érintett emberekhez eljussunk és felvilágosítsuk őket az esetleges veszélyekről.

Abban az esetben, ha ezt a darabot egy hétköznapi embernek szerencséje van látni, és megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, a szociális érzékenysége folytán mindenképpen elgondolkozik azon, hogy más szemmel nézzen a jövőben ezekre a lányokra. Mint ahogy a darabban is a hölgy megpróbál rajtuk segíteni – odacsúsztatja a lányoknak a telefonszámát – rádöbbenve, hogy a lányok bajban vannak, ezt bárki megteheti. 

Önre nőként/emberként milyen hatással volt az előadás? 

Nőként megrendített, a tehetetlenség érzése erősödik fel, tudva azt, hogy sajnálatos módon nem minden áldozatot tudunk megmenteni, nem mindenki kezét tudjuk fogni. De azt gondolom, hogy ez nem tántoríthat el bennünket attól, hogy valamilyen módon segíteni próbáljunk ezeken a lányokon.

Kiállok érted 

„...Például amikor látok egy olyan előadást, mint a Bohócok a Láthatáron Csoport és a K.V. Társulat minimális erőforrásból létrehozott, minimális közönség által észrevett csodája, a Kiállok érted, amely … az érintetteknek beszél a gyermekprostitúció eddig szinte láthatatlan tabutémájáról művészi értelemben is nagyszerű forma segítségével…” Kovács Bálint: Mért szavaztam mégis a kritikusok díjára? (SZÍNHÁZ) 

Kitty és Sunny vonaton utazik Nyíregyházáról Budapestre. Az a tervük, hogy továbbmennek Hollandiába. Sunny épp most szökött egy gyermekotthonból. Kitty mesél neki Marlenkáról, a cigánylányról, akit jól megszorongatott az ördög, igencsak átvert a táltos paripán érkező szerelmes herceg, és a végén menekülnie kellett... Ahogy a vonat halad, úgy mosódik el mese és valóság határa. Kitty, Sunny és Marlenka története a színpadon találkozik, meséjük-valóságuk szegénységről, kiszolgáltatottságról, szeretethiányról beszél - és talán ad némi reményt. 

Szereplők: Feuer Yvette, Ficzere Béla, Háda Fruzsina, Hajmási Dávid, Kőszegi Judit
Száger Zsuzsanna Urbanovits Krisztina
Dramaturg: Bíró Bence
A dramaturg munkatársa: Bódi Zsófia
Produkciós asszisztens: Lippai Krisztina
Fotók: Jókúti Fruzsina
Rendező: Romankovics Edit 

Az előadás a hozzá kapcsolódó drámapedagógiai feldolgozó foglalkozással a Stúdió K Színházon kívül idáig több, mint 25 vidéki és fővárosi nevelőotthonba, gyermekvédelmi központba jutott el. Műsorra tűzte a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, a Debreceni Csokonai Színház és határon túli vendégjáték keretében szerepelt a Temesvári Csiky Gergely Színházban és a Zentai Vajdasági Magyar Színházban is. 

2016 áprilisában és októberében a Golgota Egyház és a Belügyminisztérium szervezésében megrendezett Mennyit érsz című konferencia díszvendége volt a darab. 2017-ben a MARCZI 9. Gyermek és Ifjúsági Színházi Szemle versenyprogramjába is bekerült az előadás. 

Az előadás legközelebb Budapesten, a Stúdió K Színházban lesz látható december 14-én.

(Forrás: Szinhaz.hu, KV Társulat)