Ezeket a bemutatókat ajánljuk a héten

Eheti ajánlatunk: három „katonás” premier és két „számos” bemutató valahol Európában.

szinhaz_fuggony2.jpg
Jeanne d’Arc / Katona József Színház, Budapest / r: Hegymegi Máté / december 18. 19 óra, Kamra

Hegymegi Máté rendezőként három évvel ezelőtt a Kohlhaas előadásával „robbant be” a hazai színházi életbe, és a tavalyi Peer Gynt-jével a Stúdió K-ban még néhánnyal emelte is a tétet. Nem véletlen, hogy mindkét rendezése az adott év legjobb független előadásának bizonyult a kritikusok szerint. A Bádogdobbal 2016-ban azt is megmutatta, hogy a budapesti Katona színészeivel is képes nagyot alkotni. Második „katonás” dobásaként az orléans-i szűz történetét állítja színpadra a „jelenidő vitrinjébenMészáros Blanka címszereplésével.

Egy alig 19 éves lányt megölnek, elevenen elégetnek. Egy széttartó nemzet tagjai egy olyan országban, ami darabjaira hullhatott volna, ha ennek a lánynak a hite és megszállottsága nem menti meg ettől őket. Mivel érdemelte ki ezt a büntetést? Ideológiai viták áldozata lett? Miért tagadta meg az az ország, amelyikért heroikus küzdelemmel harcolt? Átfordulhat az eltökélt hit fanatizmusba, a kiválasztottság érzése önhittségbe?

_mg_7190.jpgKocsis Gergely, Hegymegi Máté és Rába Roland az előadás próbáján (fotó: Rácz Gabi)

Mészáros Blanka partnerei többek között Elek Ferenc, Dankó István, Kocsis Gergely, Máté Gábor és Mészáros Béla. A jelmezek Kálmán Eszter, a díszletek Fekete Anna tervei alapján készülnek, az előadás dramaturgja Garai Judit.

Az ügy  / Katona József Színház, Budapest / r: Ascher Tamás / december 19. 19 óra

Ascher Tamás úgy tűnik, az utóbbi két évben a vígjátéki vonal mellett tette le a voksát a budapesti Katonában, ami persze önmagában nem probléma. Az már kicsit igen, hogy A nők iskolája kifejezetten gyengécskére sikeredett és a tavalyi Háztűznéző is inkább lett jópofa, mint egy igazán jó előadás. Ezek után miért ajánljuk mégis Az ügyet? Egyrészt, mert egyszerre gyomorszájon vágó és a rekeszizmainkat is próbára tevő előadásokra igen nagy szükségünk van, és Ascher Tamás tud ilyet, másrészt, mert a budapesti Katona színészei még gyengébb darabokban is képesek brillírozni (jó példa erre a Háztűznéző).

az_ugy_015.jpgAz ügy (fotó: Mészáros Csaba)

Szuhovo-Kobiilin személyes emlékek alapján írta ezt a drámát, miután belekeveredve egy bűnügybe, hét éven keresztül vizsgálat folyt ellene. „Ha nem lettek volna összeköttetéseim meg pénzem, már rég Szibériában gubbasztanék” – mondta a vizsgálat lezárása után. Az elhúzódó nyomozás alatt szerzett tapasztalatai táplálták gyűlöletig fajuló, mély ellenszenvét az orosz társadalom meghatározó, széles rétege, a hivatalnokok iránt.

Az előadás főbb szerepeiben Takátsy Péter, Mészáros Máté, Fekete Ernő, Bányai Kelemen Barna, Rujder Vivien és Pelsőczy Réka látható. A díszlettervek Izsák Lili, a jelmeztervek Szakács Györgyi munkái, dramaturgként Radnai Annamária segíti a rendező munkáját.

12 dühös ember / Átrium, Budapest / r: Császi Ádám / december 20. 19:30

Reginald Rose eredetileg tévéjátéknak íródott műve noha 1957-ben Sidney Lumet első nagyjátékfilmjeként Henry Fondával a 8. esküdt szerepében nem lett igazi közönségsiker, a korabeli kritikusokat azonban egyértelműen meggyőzte. Őket igazolja, hogy a film igazi klasszikussá vált. A tizenkét esküdt igazsággal, egymással és önmagával való vívódásának nagyszabású kamaradarabja az elmúlt években komoly karriert futott be a vidéki kőszínházainkban: láthattuk több olyan verzióban is, ahol az eredetileg kizárólag férfiakból álló esküdtek között nők is szerepeltek, de Szegeden egy merész húzással például valódi jogászok és joghallgatók is játszottak az előadásban. Császi Ádám átriumos rendezése most „visszaférfiasította” a darabot.

12_14212_duhos_foto_me_sza_ros_csaba.jpgGyabronka József az olvasópróbán (fotók: Mészáros Csaba)

Az esküdteket Gyabronka József, Mucsi Zoltán, Debreczeny Csaba, Brasch Bence, Mihályfi Balázs, Lugosi György, Szatory Dávid, Lecső Péter, Fehér Balázs Benő, Sütő András, Varga Ádám és Kovács Máté alakítja.

A rendező kifejezetten aktuálisnak tartja a darabot: „az előadás, bár a darab Amerikában játszódik több mint hatvan éve, természetesen erősen reflektál korunkra és hazánkra. Az előítéletekre, az érvelés fájó hiányára – arra, hogy lassan senki nem ért egyet senkivel. Hogy már az előtt kész a másokról alkotott vélemény, mielőtt végighallgatnánk a másikat. A darab fő kérdése: hogyan működik ilyen keretekben a demokrácia, mi a jó és mi a rossz benne? A rendező kiemelte: a dráma színpadra állításának alapja a lélektani realizmus, ám a kommunikációs helyzet miatt egyes pontokon elrajzolttá, groteszkké válnak a szituációk”.

Leláncolt Prométheusz / Katona József Színház, Budapest / r: Tarnóczi Jakab / december 20. 19:15, Sufni

Szinte hallani, ahogy többen is azt gondolják, bármennyire is jók a budapesti Katona színészei, kicsit erős, hogy már a harmadik bemutatójukat ajánljuk majdnem zsinórban, ráadásul ki az a Tarnóczi Jakab?! Hát még ha azt is elmondjuk, hogy Tarnóczi Jakab csupán csak hallgató a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező – zenés színházi rendező szakirányán, Ascher Tamás osztályában! Viszont aki látta A Schroffenstein család című egészen különös humorú és erejű Kleist-rendezését az Ódryn, bizonyosan egyetértően bólint az ajánlásra. Nem véletlen, hogy ez a fiatalember „betette a lábát” a Katonába. De erre majd visszatérhetünk a bemutatót követően.

_d5a7419.jpgVizi Dávid és Dér Zsolt az olvasópróbán (fotó: Rácz Gabi)

Az Aiszkhülosz drámájából készülő előadásban Bodnár Erika, Vizi Dávid, Dér Zsolt és Tóth Zsófia szerepel. A díszletek és jelmezek Giliga Ilka munkái, dramaturg: Varga Zsófia.

10 / Radnóti Színház, Budapest / r: Sebestyén Aba / december 22. 19 óra

Székely Csaba drámaíróként először 2011-ben, a POSZT Nyílt Fórum programjában tűnt fel, ahol Bányavirág című színdarabjáért a Színházi Dramaturgok Céhe neki ítélte oda a Vilmos-díjat. Pályája azóta töretlenül ível felfelé. Darabjait számos magyar színház bemutatta, ő pedig háromszor nyerte el a Színikritikusok díját a legjobb új magyar drámáért. Súlyos emberi sorsok és kérdések, valamint brutális és groteszk fekete humor a védjegyei. Sebestyén Aba pedig igazi Székely Csaba (szak)értő: a drámaíró Bányavakság és Szeretik a banánt, elvtársak? című darabjainak színpadra állítása mellett  a Bányavirág című művét két alkalommal is megrendezte.

A ropogósan friss 10 a keresztény erkölcsi törvényekről és az ezekbe folyamatosan belebotló emberek magányáról szól. „A próbafolyamatot úgy képzelem el, hogy a színészekkel elmerülünk ebben a témában, kifaggatjuk egymást, személyessé tesszük egymás számára a darabot. Ezt az önmagunkban való elmélyülést meg kell tennünk. Én magamnak is tartozom ezzel, hiszen csak akkor válik majd a néző számára is személyessé az előadás, ha magunk is levetkőzünk. Ha válaszolunk arra, hogy meg tudok-e felelni legalább egy parancsolatnak. Vagy háromnak. Megvizsgáltam, nem állok valami jól. Sem én, sem mi” – mondta korábban Sebestyén Aba.

10_cover-1200x480.jpg

A főbb szerepekben Vilmányi Benett, Pál András, Martinovics Dorina, Kováts Adél és László Zsolt látható. A díszlek Bartha József, a jelmezek Bianca Imelda Jeremias tervei alapján készülnek, az előadás zeneszerzője Cári Tibor.

Valahol Európában / Szegedi Nemzeti Színház / Szőcs Artur / december 21. 19 óra

A második világháború végén hajléktalanul és árván kóborló gyerekcsapatok és az idős zenész megejtő történetét nagyon sokan ismerjük és szeretjük. Dés László musicallé zenésítette (ez volt a zenész-zeneszerző első musicalje), amit 1995-ben mutattak be először a Budapesti Operettszínházban. A szegedi előadás különlegessége – Szőcs Artur személye mellett, aki számos zenés előadást vitt már sikerre – látatlanban is az előadás látványvilága lehet (jelmeztervező: Szűcs Edit, díszlettervező: Árvai György).

Az előadás főbb szerepeit Pálfi Zoltán/Rácz Tibor, Medveczky Balázs/Rusznák András és Ágoston Katalin/Csorba Kata alakítja.

Török Ákos

Kapcsolódó cikkek

Aki él és mozog, most próbál a budapesti Katonában
12 dühös ember az Átriumban
Debreczeny Csaba: „Semmiben nem tudunk szót érteni egymással” (12 dühös ember)