Ezeket a bemutatókat ajánljuk a héten

Udvaros Dorottya, Zsótér Sándor, Kocsis Pál, Mohácsi János, Pintér Béla – erős hétnek ígérkezik ez a mostani.

szinhaz_fuggony2.jpg

Az utolsó tűzijáték / Manna Produkció, Bethlen Téri Színház / r: Csábi Anna / január 8. 19 óra, Bethlen Téri Színház, Budapest

Noha mostanában kevesebbet láthatjuk színpadon, mint szeretnénk, Udvaros Dorottya tagadhatatlanul nagy színésznő. A különböző színészi és alkotói generációk közös munkáját célzó Találkozások program keretén belül most partnerként Földes Eszterrel, rendezőként a marosvásárhelyi Csábi Annával dolgozik együtt, Jordán Tamás mentori közreműködésével.

A darab nem ígér könnyed esti szórakozást, fajsúlyos magunkba nézést viszont annál inkább: Meddig tart a szülői hivatás, meddig anyja valaki felnőtt lányának? Megtörténhet, hogy egy anya ne szeresse gyermekét? Gyűlölheti, lenézheti egy gyermek a szüleit? Bepótolható-e az anyai odaadás? Lehet egy gyermek a meg nem valósult szakmai vágyak beteljesítője, vagy nem más, mint rivális, tolvaj? Létezik jó szülő-gyermek kapcsolat, ha két ellentétes mentalitású generáció egymásnak ennyire kiszolgáltatott?

talalk_sin_oliver.jpgFöldes Eszter, Csábi Anna rendező és Udvaros Dorottya a sajtótájékoztatón (fotók: Sín Olivér)

Baal / Katona József Színház, Kecskemét / r: Zsótér Sándor / január 11. 19 óra, Ruszt József Stúdió

Ha előbb azt feltételeztük, hogy a darab nem egy könnyűléptű előadást feltételez, ez Brecht darabjára Zsótér Sándor rendezésében talán hatványozottan igaz. „A Baal címadó hőse egy magányos, lázadó költő, aki egy, a Bibliában sokat kárhoztatott pogány isten nevét viseli. Az ókori kánaáni kultúrkör vihar-, eső- és termékenységistene, neve szó szerinti fordításban azt jelenti: 'úr, uralkodó, férj'. Brecht hőse is ilyen uralkodó, aki magáért a lázadásért, az életöröm, a férfierő gátlástalan élvezetéért kerül szembe a társadalommal és az erkölccsel” – áll az előadás színlapján.

Amit Udvaros Dorottyáról írtunk, az a Baal címszerepét alakító Kocsis Pálra is áll, aki szerepe szerint „igazi antihős, egy szörnyeteg, aki csak használja és kihasználja a környezetében élőket, elpusztítja a világot, és végül önmagát emészti fel”. A kecskemétiek előadása biztosan nem fog kikapcsolni minket, bekapcsolni viszont jó esetben annál inkább. Aki erre vágyik és elmúlt 16 éves, jó szívvel ajánljuk ezt az előadást.

_fwp1322.jpgKocsis Pál az előadásban (fotó: Walter Péter)

Cleansed / Ódry Színpad, Budapest / r: Fehér András / január 11. 19 óra

Semmi baj nincs a jól megcsinált könnyed szórakoztatással, falat kenyérként kell nekünk. Mindezt azért mondjuk el, mert lassan úgy tűnhet, kizárólag a „mélyrepüléseket” favorizáljuk. Fehér András rendezése ugyanis, ha lehet, még egy fokkal árnyékosabb oldalunkra vezet minket. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színészhallgatójának korábbi rendezése (Az éjszaka a nappal anyja) is megmutatta, hogy elsősorban a semmi környéki világunk érdekli alkotóként.

Ebből a „semmiből”, úgy tűnik, most sem lesz hiány: Csak a teljes virtualitás jelenthet menedéket. Ha mindent fiktívvé teszek, nem érhet baj. A baj sem valós. Így a végtelenségig húzható az idő. A döntést soha nem kell meghozni, mert a döntés meghozhatatlan. Egész nap menekülök magam elől. Este már nincs hova. Megfürdök az önvádban. Kényelmes. Persze mindezt betépve és bebaszva teszem. Valódi felelősséget vállalni elhamarkodott lenne.

Black Comedy / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár / r: Mohácsi János / január 12. 19 óra

Mohácsi János legtöbb rendezése jól példázza azt a bizonyos minőségi szórakoztatást, amely helyenként sziporkázva képes meglovagolni a mélységeket. Ehhez a hullámlovagláshoz kiváló partnernek ígérkezik az izgalmas rendezőkkel folyamatosan jó formában tartott székesfehérvári társulat.

2500x1550px6-w750-h440-crop.jpg

Peter Shaffer, az Amadeus és az Equus szerzője kevéssel a szexuális forradalom előtt írta Black Comedy című bohózatát. Brian, a fiatal szobrászművész vendégségbe várja menyasszonyának katonatiszt édesapját, és ugyanezen az estén szeretné bemutatni alkotásait egy milliomos német műgyűjtőnek is. Egy váratlan áramkimaradás miatt azonban várt és nem várt vendégei a sötétben egyre inkább úgy kezdenek viselkedni, mintha tébolydából szabadultak volna…” – áll az előadás színlapján. Márpedig egy „tébolydát” kevesen tudnak úgy színpadra vinni, mint Mohácsi János.

Osztályvigyázz! / Csiky Gergely Színház, Kaposvár / r: Fándly Csaba / január 12. 19 óra, Agóra Stúdió

Fontos témát jár körbe a kaposváriak új bemutatója: iskolai korszakunk egyik meghatározó élményeként kísér minket az életünkön. Mostanában egyre gyakrabban kerül elő ez a téma – elsősorban színházi nevelési előadások formájában. Van róla mit beszélni és van min gondolkodni – diákként és véndiákként egyaránt. A darabot Gombos Péter a szereplők saját élményei alapján írta. 

Diákcsínyek, versengések, szerelmek – és a hatalommal való visszaélés sok megnyilvánulásának helyszíne is lehet egy/az iskola. Tanár-diák, igazgató-tanár, szülő-diák, diák-diák közötti aszimmetrikus kapcsolatokról szól a darab, ahol valaki(k) visszaél(nek) azzal, amit általában nem is érdemeltek meg. Bár a humornak is fontos szerepe van a történetben, valójában véresen komoly a dolog, és egy tragédia lehetősége is felsejlik” – olvasható az előadás felvezető szövegében.

Jubileumi Beszélgetések / Pintér Béla és Társulata / r: Pintér Béla / január 13. 20 óra, Fészek Művészklub, Budapest

A független társulat bemutatójának felvezetőjéből sok minden nem derül ki (aki nem hiszi, itt megnézheti - na jó, annyi bizonyos, hogy a társulat elmúlt 20 évével van kapcsolatban), de egy Pintér Béla darab az bizony Pintér Béla darab! Abban mindig benne van az „ezt nem hiszem el!” egyszerre megrendítő, porba sújtó és felemelő élményének lehetősége.