Schell Judit: „Nekem használt, hogy az elején szétcincáltak”

Schell Judit gyermekkoráról, a színművészetis évekről, színészi pályájáról és családjáról is beszélt egy Origón megjelent interjúban.

Versenytáncosnak készült, de végül színésznek jelentkezett Horvai István osztályába, ahová elsőre fel is vették. A Színművészeti elvégzése után előbb a Radnóti Színházhoz, később a Nemzeti Színházhoz szerződött, végül a Thália Színház színművésze lett, ahol jelenleg művészeti vezetőként is dolgozik. Sztankay Ádám beszélgetett vele. 

schell.pngSchell Judit (fotó: Polyák Attila)

Schell Judit gyermekkora a szabadság jegyében állt, és nem is volt veszélytelen: „Úsztunk örvényt, ugrottunk le hídról. De muszáj volt túlélni, mert sötétedésre otthon kellett lennem. A korosztályom számára a szülőkkel való kapcsolat a bizalomra épült, nem a mobillal biztosított állandó kontrollra” – emlékezik erre a korszakra az interjúban.

Noha elsőre felvették a Színművészetire, később kiderült, hogy Horvai István eleinte nem volt egészen biztos, hogy valóban ott van a helye a táncos képzettségű fiatal lánynak: „Az első év végén árulta el, hogy nem akart felvenni, de a felvételi mozgásra koncentráló szakaszában meg tudtam mutatni egy olyan oldalamat, amiről azt gondolta: ha a prózában is képes leszek ilyen nyitottságra, akkor lehet helyem az osztályában” – mesél a színésznő arról, mi győzte meg végül leendő osztályvezető tanárát.

Az interjúban szóba kerül az a fajta pedagógiai módszer is, amelyről a színésznő már korábban is beszélt: a tanárok először lebontják a hallgatók magukkal hozott énképét: „maradandó élmény. Szerintem jót tud tenni, azzal a kitétellel: nem mindenkinél működik. Van, akinek olyan nagy gyötrelmet okoz, ha a személyiségét molekuláris szintig lebontják, hogy nem lesz képes újjáépítenie magát. Volt, akinek ez nem sikerült, és maradt benne egy állandó görcs. Nekem azonban használt, hogy az elején szétcincáltak”.

schell_molnar_peter.jpgSchell Judit (fotó: Molnár Péter / haon.hu)

Schell Judit a Radnóti Színházban kezdte a színészi pályáját. „Az elején nagyon sokat tanultam a szakmáról Valló Pétertől és a radnótis kollégáktól. Ezt a pályát – ahogy bármi mást is - csak úgy érdemes csinálni, ha közben jól érzi magát az ember. Én egy idő után elkezdtem magam jól érezni a színpadon, kényelem- és otthonérzetben gyakoroltam a hivatást. Ami fontos dolgokat adott, terápiás hatással járt. Erősített női létemben, segített megoldani, feldolgozni a problémáimat” – vallja ezekről az évekről.

Hol van ebben a történetben a közönség? – teszi fel a jogos kérdést a riporter, amelyre a színésznő így válaszol: „a nézőtéren, ahonnan figyelheti a gyógyulás folyamatát, miközben ő maga is gyógyulhat”.

A Radnóti Színház után a Jordán Tamás, majd Alföldi Róbert által igazgatott Nemzeti Színházhoz szerződött, ahonnan egy évvel Vidnyánszky Attila érkezése előtt távozott. Hogy miért? „Vidnyánszky Attila nevében nem nyilatkozhatom, de talán elfértem volna a társulatában, bennem sem lett volna ellenállás. Csakhogy már korábban is játszottam a Tháliában az Esküvőtől válóperig című darabban. Kálomista Gábor pedig felajánlotta, hogy szerződjek hozzájuk” – fogalmaz erről a váltásról Schell Judit.

Ezt követően lett a Thália Színház színésze, majd 2018 óta művészeti vezetője.  Mi jöhet még? „Mindenre nyitott vagyok. Nagy a világ, jó lenne bejárni” – zárul a beszélgetés.

Az eredeti interjúból az is kiderül, miért gondolja azt Schell Judit, hogy a gyerekek számára jobb a válás, mint egy rossz házasság, miért akarta feladni a színműs felvételit a harmadik rostán, és végül miért nem tette, illetve miért vállalta el a művészeti vezetői állást, miután korábban azt mondta, hogy ilyet sosem tenne.

A teljes interjú itt olvasható.  

Kapcsolódó cikkek

Schell Judit: „Egyáltalán nem voltak efféle ambícióim”