"Csak engedjenek át a határon, jövünk!"

Augusztus 21. és 29. között, a tervezett és már meghirdetett versenyprogrammal, magas művészi értékű fesztiválkínálattal, és három workshoppal meg lesz tartva a 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja.

Divat volt egy időben a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját az elfelejtendő rendezvények listájára tenni, a nekrológra sem érdemes kategóriában számon tartani. A szervezőknek olykor gereblyével kellett összekotorniuk a világháló avarából azokat a pozitív visszajelzéseket, amelyekből önbizalmat és erőt meríthettek a következő évadi program előkészítéséhez. Aztán, lassacskán kifogyott az undortermesztő szókertészek érvkészlete: a város megvárosiasodott; elegáns szálloda fogadja a fesztivál résztvevőit, van hova beülni-kiülni süteményre, bambira; a kávébabot helyben pörkölik, és az aktuális menedzsment nem abban jeleskedik, hogy szórvány-magyar japáni bevándorlókat szoktasson át a kabukiról a szittya dramaturgiára, hanem igyekszik meghívni évről-évre az elszakított nemzetrészek színházainak legizgalmasabb előadásait. A határon túli társulatok pedig fokozódó kedvvel jelentkeznek a részvételre.

"Csak engedjenek át a határon, jövünk!"

Március legelején ugyan a szervezők meg tudták még hirdetni a pontos műsort, ám 10-én már lakat került a színházakra. Pár nappal később lezárták a határokat: karanténba vonult a remény. Szerencsére, ez utóbbi (a remény) elővillant hamar. Amint érződni kezdett, hogy a Covid-19 képességét meghaladja Európa lakosságának teljes kipusztítása; vakmerően kitűzték az új, a júniusinál reálisabb, augusztus végi időpontot. A korábban meghívott színházak pedig szinte azonnal válaszoltak a módosító levélre: jönnek, hát persze!

anna_karenina_jo_4_1.jpg

Anna Karenina

 

Klasszikusok – vírusban pácolva

Bizarr világ. Saját repülőgépet ígér szovjet Oroszország minden polgárának Lenin, a Németországból exportált bérforradalmár – mesélik a tiszteletbeli határon túli, Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház Tizenkilenc című előadásában: Andrási Attila tollából – az ő rendezésében – Trianon bölcsőjéről.

A kisvárdai közönség régen várja, hogy újra találkozhasson a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata színészeivel. Az alkalom Sardar Tagirovsky különleges rendezése, Szőcs Géza Raszputyinjának előadásával érkezik el. A címszereplő, Rappert-Vencz Gábor szakít a tradícióval: a legendás cári kegyencnek nem a szörnyetegarcát mutatja meg.

A nyomorgók hatalmi tényezők, a szervezett koldusság atomfegyver a pangó monarchiában. Bocsárdi László Koldusoperájában London réme, a rettegett Bicska Maxi egy kölyökképű, pufók macsó (a nagyszerű Erdei Gábor, Tamási Áron Színház).

A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház Gusztáv a hibás mindenért című előadását a legendás film- és tévésorozat alapján rendezte meg Kokan Mladenović. Az eredeti figura ötletgazdái a törpe-gyarlóságok enciklopédiáját rajzolták meg, a szocialista embertípus kimunkálása ürügyén. Az előadásnak négy Gusztávja van. A színészek katonai gázálarcot formázó Gusztáv-maszkot öltenek. Alakzatban dolgoznak a futószalag mellett, és épp olyan következménytudat nélküli, tucatsorsú lények, mint a magyar rajzfilm kishőse: a Gusztávok közveszélyes túlélők.

gusztav.jpg

Gusztáv a hibás mindenért

 

Az újvidéki Anna Karenina (Béres Márta) nem vattába rejtve viseli szíve vágyait: a mindenki szeretetét mohón követelő természete modern sodrú világban mutatkozik meg: nyersen és szívbemarkolóan mondatik ki, hogy az ilyen élet nem folytatható.

Sirály (Csíkszeredai Csíki Játékszín). A cím alapján Anton Pavlovics Csehov komédiája ifjú színésznőjének szerelmi kötéltáncára készülünk az avantgárd művészpalánta és a sikeres író között, ám nem egészen ezt kapjuk. Az átirat szerzője, Borisz Akunyin kriminalizálja a történetet…

De érkezik még többek között a Lila ákác (Nagyvárad), Függöny (Spectrum Színház, Marosvásárhely), Pornó – Feleségem története (Kolozsvár és Gyula koprodukciója), Ma már nem mész sehova (Kassa), Római karnevál (Zenta – Spectrum, Sopron), Fekete Péter (Népszínház, Szabadka), Tóték (Gyergyószentmiklós), Peer Gynt (Csavar Színház – Sopron), A Glembay ház (Komárom), Y-elágazás (Vajdasági Tanyaszínház), Alice az ágyban (Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem) vagy a Mosoly (Újvidéki Művészeti Akadémia).

mosoly.jpg

Mosoly

 

Változatos stílusú, magas művészi értékű a fesztiválkínálat, amely – nem utolsósorban – a jövő színházteremtőinek nevelkedését szolgálja. Két színművészeti egyetemi osztály tart előadást, és 3 workshopot is hirdetnek. Ezzel – különösképpen a Maladype Színház és tanár-igazgatója, Balázs Zoltán szerepvállalásával – a jövő évtized fesztiválrajongóinak toborzása új szakaszába lép.

2020 a Nemzeti Összetartozás éve. Az emlékév megünneplésére keresve sem találhatnánk jobb alkalmat, mint az elszakított nemzetrészek társulatainak találkozóját, a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját. A programsorozat - melynek hosszú és eseménydús idővonalán az idei év egy újabb mérföldkő lesz - nem marad el. Legyen ez a kilenc nap az egyetemes magyar színházkultúra ünnepe, a klasszikusok és az újdonságok élvezete, a félbemaradt repertoárok és reménybeli bemutatók tovább-gondolásának terepe, életünk újraindulásának nyitánya.

– fogalmazta meg Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza igazgatója.

Részletes program itt, további infó erre!