Pitti Katalin

2002-04-03 08:00 Duna TV

Indul a nap



- Páholy:

Mv.: - 5-én tehát pénteken este fél 8-kor olasz dalesetet ad Pitti Katalin operaénekes, és Ács János zongorán kíséri majd. Jó reggelt kívánok! Ennek a dalesetnek a bevétele pedig a Pitti Alapítvány pénzügy alapját képezi majd. Beszéljünk egy picit erről az alapítványról, hogy tulajdonképpen kiket segít majd ez az alapítvány, hiszen ez még új. Ki a szószóló alapítvány ügyben?

Ács János karmester: - Talán érdemes azt megemlíteni, hogy az ötlet akkor született, amikor először dolgoztam együtt egy mesterkurzuson Pavarottival, mint tanár, nem mint énekes, hanem mint énektanár, és úgy érzem nagyszerű képességei vannak ebben az ágban is, és akkor arra gondoltam, hogy a magarok mivel nagyon tehetségesek, de azért az olasz iskola egy kicsit hiányzik itt, úgyhogy azt megpróbáljuk annak a lehetőségét, hogy minden évben egy nagyon tehetséges magyar fiatal kivinni Olaszországba tanulni.

Mv.: - Pavarottihoz konkrétan?

Á.J.: - Pavarottihoz is, ha úgy alakul, természetesen.

Mv.: - Hogyan választódik ki ez a tehetséges fiatal?

Pitti Katalin operaénekes: - A Zeneakadémia ének tanszakán meghallgatjuk a tanszakvezető által legjobbaknak itélt, vagy hát az osztályzatok által már kiválasztódott növendékeket, és azok közül az egyet kiválasztjuk. Idén is sikerült a meghallgatáson eldöntenünk, hogy ki legyen, hát első alalommal Polyák Valéria nyerte el ezt a lehetőséget, hogy egy hónapig Olaszországban a nagy mesternél tanul, és amellett nyelv tanfolyamot is kap, és olasz rendezővel is dolgozhat.

Mv.: - Az előbb a részleten nagyon mosolygott, és mintha mondani akart volna valamit. Nagyon tetszett, vagy nagyon nem tetszett?

P.K.: - Jaj, nekem visszanézni önmagamat, az mindig munka is valójában nagyon kritikus szemmel nézem kívülről magamat, hát érdekes, tudtam volna még szebben, de nem volt azért az rossz.

Mv.: - Térjünk vissza még egy picit ehhez az olasz dalesthez. Miért pont olasz? Talán azért, mert mindkettőjüknek van kötődése Olaszországhoz?

Á.J.: - Hát elsősorban a mi világunk az az olasz opera világa, és a programnak az érdekessége az, hogy most nem az olasz operistáknak az áriáit hanem a dalait választottuk műsorba, és ez elég különleges, mert ilyen összeállításban ez ritkán szerepel.

Mv.: - Milyen szerzők lesznek?

P.K.: - Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, mindhárom nagy operazsenitől 3 dal, és a második részben pedig Tosti.

Mv.: - Ott lesz Bitskei Tibor is ezen a dalesten, mi lesz az ő szerepe? Énekelni fog?

Á.J.: - Nem. Bitskei Tibort én rendkívül tisztelem, és a sors megengedte, hogy nagyon jó barátságban vagyok vele már régóta, az ő orgánikuma mint énekes is részemről megfelelt volna, csodálatos hangja, és az ő szellemi nagysága az arra indított, hogy megpróbáljuk összehozni a költészetet, és a dalait a dalnak, ez abban segített, hogy a Tosti daloknak a szerzője az egy nagy olyan író, némelyeknek, Gabriele Danuntio, így Bitskei Tibor Gabriele Danuntio szonettjeiből ad előtt majd néhányat.

Mv.: - Úgy tudjuk, hogy ennek a dalestnek a bevétele ennek az alapítványnak a pénzügyi alapját képezi majd. Erre az ösztöndíjra, vagy erre az egy évek kint tartózkodásra, képzésre...

P.K.: - Egy hónap!

Mv.: - Egy hónapos, elnézést, erre elég lesz ez a pénz, vagy máshonnan is kell azért?

P.K.: - Hát természetesen mi azért várunk arra is, hogy szponzort kapjunk, ugyanis még ez nem egészen bizonyos, hogy ez.. lehet akár egy hónap, lehet akár 3 hónap, attól függően, hogy a növendék hát milyen kapcsolatot tud kiépíteni a tanárral, ez mindig egy kölcsönös dolog, tehát a kiutazást, az ott tartózkodást, a tanárt fizetni.

Mv.: - Mit várnak ettől? Szóval a magyar énekesek hát nem tudom amennyire én tudom, hát most is ott vannak azért a világ élvonalában!

P.K.: - Jó néhányan ott vannak, ott vagyunk, de az olasz énekiskola mint Belcanto énekiskola Magyarországon nem oly frekventált helyen van, nem annyira fektetnek rá hangsúlyt, mert a mi repertoárunk a színházban ugyanis egy repertoár színházat szolgáltun ki és arra készíti fel a zeneművészeti főiskola a növendékeket, az egy tág intervallumú repertoár, amiben Mozart, Wagner, Csajkovszkijtól Pucciniig, Verdiig több szerző szerepel természetesen, és a modernekről nem is beszélek. Tehát elsősorban német iskola van Magyarországon, kevés olyan énekmester van, aki az olasz iskola elemeit is használja és nagyon fontos az, hogy a fiatalok, akikben ott a tehetség, az adottság, és a szorgalom, a tudásvágy, a tanulni vágyás, azok ablakot kapjanak, tért kapjanak arra, megismerje, választani tudjon, hiszen az életünk arról szól, hogy választanunk kell, döntenünk kell időnkén. Meg fogja zavarni, de hasznára lehet, és eldöntheti, hogy ezt, vagy azt szeretné tenni. Mi jó a hangjának, ugyanis a mi pályánkon arra nem ügyelnek, arra senki nem fiygel, hogy mi jó a te hangodnak, mi jó a te hangi fejlődésednek, a te orgánikumodnak. Használnak, és eldobnak. Nekünk kell magunkra vigyáznunk.

Mv.: - Mondjuk akkor el mégegyszer, hogy tehát 5-én fél 8-kor a Zeneakadémián lesz az olasz dalest.

Mv.: - Lehet-e még valahol látni, vagy hallani ezt a dalestet ezen kívül az alkalmon kívül?

Á.J.: - Hát csak külföndön egyelőre, ott vannak szeződéseink Párizs, London és talán még visszamegyünk Keletre.

Mv.: - Ott is láthatnak bennünket!

Á.J.: - Kínában voltunk...

Mv.: - Ott nem!

Á.J.: - És most bízunk benne, hogy Japánba is eljutunk régi kapcsolataim által.

- A mai műsor játékfeladvány nyertesének sorsolása.

süti beállítások módosítása