"Az utóbbi tíz évben szélesedett a paletta"
Novák János a ma kezdődő gyermek- és ifjúsági színházak kaposvári biennáléjáról
Ma kezdődik a Gyermek- és Ifjúsági Színházak Biennáléja Kaposvárott. Sokan játszanak gyerekeknek, és mindenki cl'smeri ennek a fontosságát, a művészetnek ez az ága nálunk mégis perifériára szorulL Miközben az északi országok kultuszminiszterei külön szövetségel alakílottak ki arra, hogyan fámogassák még inkább a gyerekeknek szóló produkciókat. Novák Jánost, a Kolibri ť Színház Ť igazgatóját kérdezlük a gycrmekszínjátszás helyzMéről. Azt szokták mondani, hogy gyerekeknek ágy kell játszani, mint a felnőttekneS aak jobban, Nagyon sok aetóen nem ez történik... Belekérdezett a közepébe. Azt, hogy jobban kell játszani, elfogadom, dc könyörgöm, mindenki higgye cl, hogy nem úgy. A gycrck is végigjárja az emberi fejlődés fokozatait. Ez zenében meglehetősen j61 modellezhető, hiszen tudható, mikor melyik hangrendszert képes a füle meghódítani. A képzőművészclben a gyerekrajzoknál ugyanez a differenciálódás megfigyelhető. Furcsa módon a ť színház Ť esetében ezzel ritkán vetünk számot. De szerencsére ott a bábszínház, ahová a gyerek először megy, és ahol stilizált játékot kap. Miért a bábszínházra fogékonyak már az egészen klalk is? A maszkok, a bábszínház egy stilizált arcot, bizonyos jelet felerősítenek. A bábok és a maszkok meg tudják jeleníteni az ember archetipikus vonásait. A gyereknek, aki utánozni akar, igen jó, ha ilyen biros pontokat talál a színházban. Valaha szinte minden ť színház Ť - már-már kötelező érvénnyel játszott gyerekprodakciókac Ezek az esetek többségében gyengéóó színészekre, gymgéóó rendezókre osztott, ímmel-ómmal válfalt jeladatok voltok Azt mondhatjuk, hogy van az a típusú gyerekszínház - amiről körülbelül az előbb beszélt -, ami a felrótt színházi formákat utánozza. Eszerint a produkció legyen kétrészes, szépen fel kell hozzá öltözni, a gyerek pedig tanulja meg a színházi viselkedés szabályait. Ez mintha arról szólna, hogy a "vadembereket", akiknek a gyerekeket tekintjük, minél hamarabb szelídítsük meg. De szerencsére van a magyarirodalomnak egyo1yan vonulata, amely tudta, hogyan kell gyerekeknek írni. Nemes Nagy Agnes például pontosan érezte, a versből mikor kell prózába átválni és vissza. Azzal is tisztában volt, hogy a történetnek nem a 110SSZ11, katartikus, nagy íve a fontos; hanefi azok a kiesi igazságok, melyekben a gyerek képes megkapaszkodni. Miközben megszüntették az Arany Iónos Szfnháza. sok együttes kezdett gyerekeknek játsznni. Nagyon sok "formááó" játszik gyerekeknek. Ez azért szerencsé sebb, mint a nagyszínház, mert közelebb áll a gyerek lelkületéhez egy kisebb nézőtér, ahol nem érvényesGlnek a tömegpszichózis negatív hatásai, száz-kétszáz kis nézóhöz emberien, differenciállabban lehet szólni. A színészi kisugárzás így jóval intenzívebb. Az utóbbi tíz évben ebbe az irányba szélesedett a paletta. Miközben tiz hivat6sos báószínbóz alakalt, miközben jó nébbny ktseóA-nagyobb együttes jblszikgyerekeknek, miértmaradt nálunk a gyerekszínjátszás perijérión? A gyerekszínház nem éne eI, hogy híréRéke legyen, akik aináljbk, névtelenek maradtak Föl sem vetődik, hogy gyerekprodakciót 6c kell választani az országos színházi találkozó versenyprog ramjbóa Míg példónl Svédorszbgóan, Finnországban bihetetlen kultusza van a gyerekelőadósoknnk Ami ezen a téren nálunk kialakult, azon ideje túllepni. Ezért rendezzük ezt a íesztivált. Az északi országokban harminc éve - hatalmas állami támogatással - jeles művészek a gyerekek konkrét lelki és fizikai problémáin igyekeznek a ť színház Ť eszközeivel segíteni. Az északi országok kultuszminisztereinek külön szövetsége van arra, hogy miként támogassák közig ser a gyerekszínházat. Fel sem merül, hogy például Svédországban a nemzeti biennálé legalább egyharmada ne gyerekelőadás legyen. Hiszen a gyerekprodukciók a színházi élet szerves részét alkotják. A sok magyarországigyerckprodukció között igen jók is szüleltek. Ha ezeket íel tudjuk mutatni egy fesztiválon, akkor talán a gyerekszínjátszás íokozatosan önmagában érdekes lesz. A fesztiválnak az a kötelessége, hogy megmutassa a választékot. Ne mindig ugyanaz az egy-két kasszadarab jusson a vidéki igazgatók izébe, ha gyerekeknek akarnak játszani. Gondolkozzunk el azon, hogy felnőtt művészekkéntmit tudunk közölni a gyerekkel. Ha ez így lesz, akkor anélkül, hogy parancsba adnánk, egyszer csak az egész színházi életnek lesz ez a része. Lehetetlen, hogy ez a mófaj ne hasítson ki nagyobb szeletet magának a színházi élet egészéből. Bcíta Gábor Novák János: gondolkoznunk el uon, hogy felnőtt művészekként mit tudunk közölni a gyerekkel Foco: Pélyi Nnra
Bóta Gábor
Dátum : 2002.05.06. Újság : Magyar Hírlap 13.oldal