Zsótér-ciklus a Tháliában
A Thália ť Színház Ť külön hirdetésbcn hívja fel a figyelmet Zsótér Sándor rendezéseire a havi műsorújságban. A "Zsótér-ciklus' valóban csemegéket tartogat a néző sr_ámára. hiszen a szegedi Nemzeti ť Színház Ť vendégjátékában látható má us 11-én , emeth J László drámája, a Galilei élete és 12-én Brircn operája, a Szentiván éji álom is - előbbi bekerült az idei Országos Szilaházi 1alálkozó versenv programjába, utóbbi a tavalyin szerepclt; kéiübb pedig három díjat is el nyert a kritikusok '"` -' szavazatai alapján. A hatmadik előadásnak az elmúlt héten volt a hemutatója a Thália Régi Stúdiójában. Sarak Kone, a zaklatott lelkületű. majd öngyilkossá lett szegő másodszor ihleti rendezésre Zsótért, s a Trafóban színre állított Megtisztulva után immár a Szétbombána című opusz is léthaza. Bál2nily paradox, e világvége hangulattst árasztó darab nemcsak elborzaszt, hanem szórakoztat is. En legalábbis remekül mulattam. hiszen a szerelmi légyottként induló, ám később kükinös gellert kapva apokaliptikos véget érö színműben az el szabaduló pokol megannyi szörnyüsége úgy licitál egymásra, hogy az már egy idő után nevelésre készteti a nézőt. Hogy is vehetnénk egészen komolyan a társalgási darab stílusába beágyazott kannibalizmust, többszörös megerőszzkolást, csecsemőevést. megvakítást s a többi háborús borzalmat, amelyhez képest már kismiska az egyik szereplő újra és újra kitörő epilepsziás rohama, a másik magá nya és rákos haldoklása, meg a később jövő harmadik megözvegyülése. Részvét, undor, együttérzés, megrendülés kavarog bennünk, de ami .`."°°` kor már elviselhetetten az iszonyatok sorozata, az már kacagásra ingerel. Zsótér nem engedi, hogy realisztikus legyen az előadásmód, s ennek érdekében megfelezi a szint és a szállodai szobában párbeszédet folytató pár egyik tagja a felső szinten, a másik odalent cseveg, cselekszik. lgy ,Jcettévágva", mégis tökéletes szinkranban szeretkeznek, nyavalyogvallanak, lesznek rosszul, simagoznak és sértődnek meg. A férfi belekapaszkodna a lányba, mert nincs sok ideje hátra, a mentátisan kissé sérült lány nem akar i(jra belemenni a kapcsolatba. A görcsös, erotikamentes szeretke zés, a lefojtott érzelmek világába, a szorongással teli emberek találkájába robban be a szó szoros értelmében a katona, aki szömyűségekről beszél és iszonyatos dolgokat tesz. Am a fizikai szenvedés, az éhség, a halál és a fájdalom sem hoz az előadásba valóságos érzelmeket; a játék szenvteleís marad, csak a néző érez. A remek Pati Tamás például gyermeki ártatlansággal, fapofával sorolja háborús hőstetteit, rezzenéstelen arccal tesz erőszakot, és romlatlan kedvességgel kéri áldozatát, hogy ne szegüljön ellen, hiszen akkor le kellene lőnie, s ez nem lenne jó, mert ő, a katona akkor magányosnak érezné magút a tocúbbiahbun. KGIIü Kátnly blazíman szenved, inas teste tárgyilagosan keresi a kielégülést, nyugodtan fél és érzelem nélkül szeret: fájdalma és magánya ettől szívszorítóan visszataszító. Rezes Judit a szimpla érzelmi világú, enyhén fogyatékos lánytjeleníti meg hátborcongató sokszínűséggel, aki elutasít, mégis gondoskodik, elárul, mégis természetesen segítőkész; betegsége paravánt von rejtőzködő lelkivilága elé, így nem kell kitárulkoznia, reakciói egyszerűek és végül elementárisan anyáskodóak. Távolságtartása ellenére is megrendítő alakítása újfent megerősítette bennem azt az érzést. hogy különös tehetségére oda kell fieyelni. Érdemes. Bármily paradox, e világvége hangulatot árasztó darab nemcsak elborzaszt, hanem szórakoztat is Magyar Judit Katalin
Dátum : 2002.05.06. Újság : Népszava 13.oldal