2002-10-04 08:10 Duna TV
Indul a nap
ÖSSZKÉP
Mv.: - 1957. augusztus 19-én este Benstein így szólt: olyan volt a premier amilyennek megálmodtuk. A küzdelem a sok halasztás, a többszöri újraírás megérte. Műalkotás született. Ez volt tehát New Yorkban 1957-ben. Kérdés hogy mi volt tegnap a Tháliában? Stúdiónk vendége Bagó Bertalan rendező színművész és Kékkovács Mara színművész aki szerepel a darabban. West Side Story. Ezt mondtad amilyennek megálmodtuk?
Bagó Bertalan rendező: - Én azt szerettem volna hogy azt amit a Benstein gondolt és ha most írná és gondolná akkor nagyon boldog lenne. Én ezt szerettem volna elérni. Remélem így volt. A közönség azt hiszem üvöltött meg ilyesmi. Nem?
Kékkovács Mara színművész: - Igen. Nagyon tetszett.
Bagó Bertalan rendező: - Tegnap és tegnap előtt volt az első, tehát tegnap előtt egy házi főpróbánk volt. És tegnap volt a nyilvános főpróbánk és úgy nézett ki hogy ez elég tapsos, üvöltöztek. Siker volt.
Mv.: - És a színpadon milyen volt?
Kékkovács Mara színművész: - A színpadon nagyon jó volt. Ez szerencsére igen volt már tegnap előtt is egy próba és az előtt is egy nagyon-nagyon szűkkörű kedden ahol hát elsősorban a színházból voltak. És akkor már úgy lehetett sejteni, azért már volt pici taps. Néhány ember volt csak. Úgy hogy jó volt. Nagyon jó volt, jól éreztük magunkat.
Mv.: - Kerényi Miklós Gábor átdolgozta ezt a darabot legalábbis én úgy tudom. Mennyire maradt hű az eredeti forgatókönyvhöz vagy mennyire volt vita azon hogy jól van-e úgy ahogy?
Bagó Bertalan rendező: - Nem volt átdolozva. Nincs átdolgozva.
Mv.: - Akkor ebben a formában ez nem igaz?
Bagó Bertalan rendező: - Ebben a formában nem igaz a dolog. Tulajdonképpen klasszikus értelembe vett szövegkönyv van. És ennek a darabnak az az érdekessége, hogy egy elég modern felfogású előadás. De teljes mértékig hű ahhoz ahogy a Beinstein megírta a zenét. Tehát nem hagyott ki semmiféle olyan zenét amit általában ki szoktak belőle hagyni. Érdekelt az a része a dolgonak, úgy megtartani a klasszikus értelembe vett zenei alapokon működő történetet mindenféle részletet benthagyunk csak egy másfajta világban.
Mv.: - Mennyire nehézség az hogy hát ez egy világhírű darab amit láthattak a nézők televízióban is. És nyilván hozzányúlni vagy akár a színpadon játszani azért gondolom felelősség mert hogy ezt mindenki jól ismeri.
Kékkovács Mara színművész: - Van viszonyítási alap. Igen, igen. Ez mindig egy nagy kérdés. Nem tudom. Szerintem hogyha az ember bízik benne és hisz abban amit csinál akkor ez úgy nem lehet igazán kérdés. Tehát ha úgy érzi hogy igaz amit ott művel ott a színpadon akkor igazából nem jut eszébe ez a dolog, hogy ez így mekkora felelősség. Persze láthatták, sőt láthatták ugye operaénekesekkel, hallhatták a felvételt ahol a prózák nem hangzanak el. Az is egy teljesen más dolog. Fantasztikus gyönyörű, rengeteget lehet belőle tanulni. Ugyanúgy a filmből is bár én gyerekkoromban láttam utoljára. Akkor rengetegszer. De nem tudom én nem éreztem annyira hogy ez így nagyon nyomna bennünket.
Mv.: - Ez egy közös produkció ugye az Operettszínház és Thália Színház között. Így aztán gondolom vannak nagyon-nagyon híres színészek és vannak egészen fiatalok is.
Bagó Bertalan rendező: - Én azt szerettem volna hogy vagy azt szerettük volna közösen a két igazgatóval meg a teammel, de főleg én hogy egy olyan társaság játsza a fiatal szerepeket akik közel állnak az életkorúkban ahhoz a szerephez amit játszanak. És természetszerűleg aki idősebb szerepeket játszó színészek a Zente Feri bácsi vagy a Trokán Péter hát a korhhoz megfelelő színészeket válogattunk. De én ezt nagyon szerettem volna hogy ez közelálljon. Tehát ne egy öregek otthonában játszódó történet legyen ahol a 40-30 nem tudom hány évesek játszák. Szóval legyen annyi idős. Mint a Rómeo és Júliában. Szóval ne legyenek fogatlanok a főszereplők.
Mv.: - Mennyire változik majd az idők folyamán a darab, mert ugye ez színházakban szokás, nem szokás. Mennyire áll össze vagy kell-e még hogy összeálljon?
Bagó Bertalan rendező: - Hát megette a fene ha nem állt össze.
Mv.: - Jó de hát a színházakban szokták mondani.
Bagó Bertalan rendező: - Én azt gondolom hogyha erős koncepció és erős szerkezettel összerakott előadás annak ha a körülmények úgy adják akkor ez össze kell hogy álljon. És hogyha ez eltér a nézőközönség hatására akkor az egy rossz előadás. Én azt gondolom hogy a nézőközönségre kell hatni és nem a közönségnek kell hatnia a színészekre. Ez óriáis különbség.
Mv.: - A te nevedet átdolgozta Kerényi Miklós Gábor. Tehát ez igaz?
Kékkovács Mara színművész: - Igen. Igen a nevem az Kovács Mara és a kék egy ilyen felvett név.
Bagó Bertalan rendező: - De jó hogy eljöttem.
Kékkovács Mara színművész: - De nagyon jó hogy nem jöttél rá. Ennek nagyon örülök. Mert akkor ez olyan természetesnek hangzik.
Bagó Bertalan rendező: - Ma este van a premier. Holnap, hulnapután tehát úgy lesz a dolog mert ez egy közös produkció és a Thália Színházban ötös etapokban játszuk, tehát minden hónapban lesz egy ötös-hatos előadássor. És utána így tudják egyeztetni a dolgokat. Tehát most legközelebb novemberben. Tehát most eladtak hála istennek minden jegyet. Nem lehet már semmi jegyet kapni de azért próbálkozzanak hátha tudnak jönni.
Mv.: - De azért minden hónapban lesz 5-6 előadás amikor meg lehet majd nézni. Nagyon köszönjük hogy eljöttetek!
Bagó Bertalan rendező: - Köszönjük szépen!