Kortárs Drámafesztivál 2003. április 24. és május 1. között, immár negyedik alkalommal
4. KORTÁRS DRÁMAFESZTIVÁL BUDAPEST
2003. április 24 május 1.
...Érdemes lesz a programot idén is figyelemmel kísérni, mert a folyamatosan megújuló, változó fesztivál ebben az évben is számos izgalmat kínál a hazai és nemzetközi színházi életből egyaránt. Az idei fesztivál tartalmilag gazdagabb képet nyújt majd a hazai színházi életről, mivel a zsűri határon túli előadásokból is válogatott. A korábbiaktól eltérően változás az is, hogy a külföldi színházi programot is a zsűri választotta ki az igen széles kínálatból. Végül fontos, de a hazai tendenciákat ismerve nem meglepő újdonság, hogy a fesztivál 2003-as mezőnyében számos olyan színházi előadás szerepel, melyek nem klasszikus értelemben vett drámákra, színművekre épülnek, hanem akár kifejezetten a társulatnak írt vagy improvizáción alapuló szövegekre, irodalmi adaptációkra.
* Minden külföldi előadásnál magyar nyelvű, a *-gal jelölt előadásoknál angol nyelvű szinkrontolmácsolást biztosítunk.
Április 24., csütörtök
15.00 Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház
18.30 A Fesztivál ünnepélyes megnyitója
19.00 - Millenáris Teátrum
Ricard Gázquez - Anabel Moreno: Niederungen
(Sala Beckett, Barcelona)
R: Ricard Gázquez
játékidő: 75 perc, szünet nélkül
19.00 Budapesti Kamaraszínház, Ericsson Stúdió (off program)
F. M. Dosztojevszkij - Sopsits Árpád: Bűn és bűnhődés / A rácsok mögött
(Budapesti Kamaraszínház)
R: Sopsits Árpád
játékidő: 185 perc, egy szünettel
20.00 -
Tasnádi István Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád
játékidő: 110 perc, szünet nélkül
Április 25., péntek
10.00 13.00 Merlin, Színházterem (kísérőprogram)
Napjaink lengyel és magyar drámairodalma kerekasztal-beszélgetés
14.00 17.00 Merlin, Színházterem (kísérőprogram)
Napjaink lengyel és magyar drámairodalma kerekasztal-beszélgetés
15.00 Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház
19.00 Trafó
Ilan Eldad - Brestyánszki Boros Rozália: Nem fáj* (Ágota Kristóf Trilógia c. regénye alapján)
(Szabadkai Népszínház)
R: Ilan Eldad
játékidő: 105 perc, egy szünettel
19.00 Budapesti Kamaraszínház, Ericsson Stúdió (off program)
F. M. Dosztojevszkij - Sopsits Árpád: Bűn és bűnhődés / A rácsok mögött
(Budapesti Kamaraszínház)
R: Sopsits Árpád
játékidő: 185 perc, egy szünettel
20.00 -
Tasnádi István Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád
játékidő: 110 perc, szünet nélkül
22.00 Kamra
Bodó Viktor: Attack*
(Magma Társaság, Budapest)
R: Bodó Viktor
játékidő: 135 perc, egy szünettel
22.00 - Millenáris Teátrum
Ricard Gázquez - Anabel Moreno: Niederungen
(Sala Beckett, Barcelona)
R: Ricard Gázquez
játékidő: 75 perc, szünet nélkül
Április 26., szombat
15.00 Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház
20.00 -
Tasnádi István Schilling Árpád: Hazámhazám
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Schilling Árpád
játékidő: 110 perc, szünet nélkül
Április 27., vasárnap
15.00 Millenáris Fogadó, Padlás
Felolvasószínház
20.00 Trafó
Marius Ivakevičius: A kisfiú (Malы)
(Oskaras Korunovas Színház, Vilnius)
R: Marius Ivakevičius
játékidő: 90 perc, szünet nélkül
20.00 - Millenáris Teátrum
Mezei Kinga - Gyarmati Kata: Pác* (Hamvas Béla Karnevál c. regénye alapján)
(Újvidéki Színház)
R: Mezei Kinga
játékidő: 120 perc, szünet nélkül
Április 28., hétfő
15.00 - Goethe-Institut, Konferenciaterem
Felolvasószínház
19.00 - Merlin Színház
Petr Zelenka: Hétköznapi őrületek történetei (Příběhy obyčejněho ílenstvi)
(Dejvické Divadlo, Prága)
R: Petr Zelenka
játékidő: 170 perc, egy szünettel
19.00 - Radnóti Miklós Színház
Kárpáti Péter: A negyedik kapu*
(Radnóti Miklós Színház, Budapest)
R: Forgács Péter
játékidő: 220 perc, egy szünettel
19.00 - MU Színház
Háy János: A Gézagyerek*
(Debreceni Csokonai Színház)
R: Pinczés István
játékidő: 130 perc, egy szünettel
20.00 Trafó
Marius Ivakevičius: A kisfiú (Malы)
(Oskaras Korunovas Színház, Vilnius)
R: Marius Ivakevičius
játékidő: 90 perc, szünet nélkül
20.00 - Millenáris Teátrum (off program)
Marius von Mayenburg: A hideg gyermek (Das kalte Kind)
(Krétakör Színház, Budapest)
R: Wulf Twiehaus
játékidő: 95 perc, szünet nélkül
22.00 - MU Színház (off program)
Sarah Kane: Phaedra szerelme
(Pont Műhely, Budapest)
R: Zsótér Sándor
játékidő: 60 perc, szünet nélkül
Április 29., kedd
19.00 - Kamra
Jon Fosse: Valaki jönni fog (Nokon kjem til ĺ komme)
(Riksteatern, Norsborg)
R: Eirik Stubř
játékidő: 60 perc, szünet nélkül
19.00 - Merlin Színház
Anthony Neilson: Öltés (Stitching)
(The Bush Theatre & The Red Room, London)
R: Anthony Neilson
játékidő: 80 perc, szünet nélkül
20.00 - Millenáris Fogadó (off program)
Gesine Danckwart: BulibameNŐK (Girlsnightout)
(Női Vonal, Budapest)
R: Nagy Beáta
játékidő: 70 perc, szünet nélkül
21.00 Kamra
Jon Fosse: Valaki jönni fog (Nokon kjem til ĺ komme)
(Riksteatern, Norsborg)
R: Eirik Stubř
játékidő: 60 perc, szünet nélkül
Április 30., szerda
19.00 - Merlin Színház
Anthony Neilson: Öltés (Stitching)
(The Bush Theatre & The Red Room, London)
R: Anthony Neilson
játékidő: 80 perc, szünet nélkül
Május 1., csütörtök
19.00 -
Roland Schimmelpfennig: Az arab éjszaka (Die arabische Nacht)
(Staatstheater Stuttgart)
R: Samuel Weiss
játékidő: 90 perc, szünet nélkül
A felolvasószínházak részletes programjáról a fesztivál honlapján tájékozódhatnak: www.dramafestival.hu
A fesztivál a műsorváltoztatás jogát fenntartja!
Jegyek az előadásokra az adott színházak pénztárában kaphatók.
A Hazámhazámnak egy eddig nem látott változatát mutatja be a Krétakör társulata, azoknak is érdemes megnézni az előadást, akik már a zsámbéki változatot és a budapesti előadást is látták!
Atípusos előadás a Badar Köztársaság tisztifőorvosának ajánlásával:
AZÁMHAZÁM
Mielőtt repülünk
Helyszín: Ferihegy I. Tranzit
Időpontok: 2003. április 24., 25., 26 - 21 óra
Buszok a indulnak a Madách térről 19.45., 19.55., 20.05 órakor
Jegyár: 1526 Ft, mely tartalmazza az oda-vissza utat is.
Jegyrendelés: 0620-241-8030, jegy@kretakor.hu
vagy a Fővárosi Nagycirkuszban: 344-6008
A magyar előadásokkal kapcsolatban szeretnénk felhívni a figyelmet az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kezdeményezésére:
Kortárs Háromszög
(Dráma Színház Befogadás)
A kortárs hazai dráma és a mai magyar színház találkozásainak tanulságait jelenleg semmiféle szakmai fórum nem dolgozza fel. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet ennek megteremtésére vállalkozik. A Kortárs Háromszög keretében írók, dramaturgok, rendezők, egyéb színházi alkotók, illetve irodalmi és színházi kritikusok cserélnek eszmét egy-egy új kortárs dráma bemutatójának tanulságairól. Bevezetőként három rövid (kb. 15 perces) előadás hangzik el.
Az egyik a darab irodalmi, poétikai, dramaturgia jellegzetességeit elemzi.
A másik előadó épp fordítva, a színpadi produkcióból indul ki, s azt vizsgálja, hogy az előadásnak miképp sikerült a darabot kibontania, adaptálnia, illetve szuverén módon továbbgondolnia.
Egy harmadik referátum a kritikai fogadtatását elemzi, azt, hogy a megjelent írások tükrében hogyan hatott a darab és az előadás.
A felvetett szempontokat nyílt vita követi, amelyben az adott darab írója, dramaturgja, az előadás rendezője, más közreműködője, illetve az idézett kritikák szerzői is megszólalnak.
Az első Kortárs Háromszög témái:
Április 28. Pác (Hamvas Béla Karneválja nyomán) Újvidéki Színház
Április 29. Háy János Gézagyerek Csokonai Színház, Debrecen
Április 30. Kárpáti Péter Negyedik kapu Radnóti Színház
A beszélgetések 10 órakor kezdődnek az OSZMI-ban (I. ker. Krisztina krt. 57.).
Előző hírlevelünkben tett ígéretünkhöz híven mostantól kezdve részletesen ismertetjük a fesztiválra meghívott külföldi előadásokat. Ezúttal a spanyol vendégelőadás mutatjuk be.
Április 24, 19.00 óra és 25., 22.00 óra Millenáris Teátrum
Sala Beckett, Barcelona
Niederungen
Herta Müller azonos című regényéből és elbeszélései alapján írta: Ricard Gázquez és Anabel Moreno
Az előadás a Sala Beckett Társulat és a Sitgesi Nemzetközi Színházi Fesztivál koprodukciója.
Jelmez: Carles Sanromŕ és Rocío Pastor
Díszlet: Guillem Sánchez-Blanco
Rendezte: Ricard Gázquez
Játsszák:
Käthe - Sara Rosa
Apa - Manel Sans
Anya - Ariadna Marti
Nagyanya - Maria Cinta Compta
Nagyapa - Carles Cruces
Pincérlány - Anabel Moreno
A hatalmas ember - Arnau Vidal
Boszorkány - Gemma Rius
A darab szinopszisa
Käthe gyermekkorának pillanatairól álmodik, a vidéki életről falusi házukban. Amikor 12 éves volt, egy nő jelent meg a házban, hogy elvigye apját, aki beteg és alkoholista volt. Született egy fia is a szolgálólánytól, akivel a gyógyfürdőben ismerkedett meg és akivel elszökött a családjától. Käthe, anyja és nagyanyja egy ideig magányosan éltek, az elhunyt nagyapa kísértetével.
Bizonyos idő elteltével az immár májbeteg apa visszatér a másik nővel. Hamarosan meghal, a nő pedig ott marad a gyászszertartásra. Käthe a felnőtti világ értelmét fejtegeti, elfojtottságát, titkos, abszurd és kegyetlen mivoltát. Käthe a darab végén 24 éves. Álma felidézi a család életét, saját félelmeit, a felnőtté válás kuszaságát, vágyait és fantáziáit.
A darab kiindulópontja a román szerző, Herta Müller novellafüzére. 2001 augusztusában a társulat egy része Herta Müller szülőfalujába, Nitzkydorfba is elutazott, hogy közelebb kerüljön a mű hangulatához. A két szerző, Ricard Gázquez és Anabel Moreno e novellák világából örökítette át a színpadi változatba a poézist, a burjánzó képeket, és azt az erős kontrasztot, amely a komor valóság (egy zárt vidéki közösség) és az elképzelt világ (egy felnőtté váló kislány fantáziája) közt fennáll. Más szerzőktől is felhasználtak verseket, dalokat és elbeszélés-töredékeket. A szöveg végleges formája a próbák alatt, a színészek közreműködésével alakult ki, a végeredmény pedig teljes egészében különbözik Herta Müller és mások eredeti szövegeitől. Az előadás textusa csupán néhány oldalnyi írott szöveg.
Másfél órán át a fiatal Käthe emlékei közt élünk. Álnok, vágyak, rémálmok, félelmek, játékok. Ahogy az álom és a valóság keveredik az emlékekben, az idő és a tér egyre újabb meglepetésekre ad okot. A jelenetek időrend nélkül követik egymást, az álom nem válik el a valóságtól. A rések ajtók, a falak vagy a bútorok eltűnnek és valós vagy képzelt lényeknek adnak teret. Így lehet, hogy a katonát szó szerint kiköpi a kályha, a boszorkány pedig baljóslatúan (és gyönyörűen) repülve érkezik a színre. Az ópiumos nagyanya egy térben és látszólag egy valóságban él a halott nagyapával, aki részt vesz a kislány játékaiban és célpontja az apa durva tréfáinak. Egy részeges szoknyavadász és egy megkeseredett anya, aki elveszett ifjúsága felett érzett frusztrációját a lányára vetíti ki.
María Jesús Ramos, Barcelona
"Egy jó darab, tele meglepetéssel. Érzékenység, mágia és humor keverednek ebben a történetben, melynek alkotói Herta Müller 1982-ben, Bukarestben kiadott elbeszéléskötetéből indultak ki. Egy egyedülálló krónikából, melyet Käthe, az ellenséges világban élő kislány és kamaszlány szemein keresztül látunk. Tekintélyes munkát fektettek a kényes és törékeny anyag elrendezésébe, mely így apránként kerül felszínre. Mondhatnánk, hogy kirakós, mely az utolsó darab helyre kerülésével fájdalmas képet tár fel."
Gonzalo Pérez de Olaguer, (Guía del ocio La semana de Bercelona, 2002, június 14-20.)
"Más minőséget képvisel a Niederungen című mű, melynek szövegét Ricard Gázquez és Anabel Moreno írták egy romániai írónő, Herta Müller novellái alapján.
Itt a dráma szerkezete egy román kislány emlékeit követi a Ceausescu-rezsimbe, egy vidéki, nyomorúságos és traumákkal teli életbe. Minden a főszereplőnő álma, minden az elme és az emlékezet szűrőin keresztül működik. A valós és ismerős személyek összekeverednek legendabeli alakokkal, gyerekkori félelmekkel, mint egy boszorkány, egy hatalmas ember. Apa, nagyapa, nagyanya, anya, az apa szeretője, a szerető és az apa közös gyermeke, szürrealista színezetet adnak az emlékeknek, minden megtelik kettős jelentéssel egy olyan térben, ami állandóan változik, ahol hirtelenek a mozdulatok és a hangok, szaggatottak és váltakozók az érzékletek, minthogy a fiatal Käthe álmában vagyunk. Minden ritualizált, egyfajta mágikus realizmusban létezik. Minden meglepő és megejtő. Eleddig ez a Sitges Teatre Internacional legnagyobb sikere."
El Mundo, 2002. június 3, Catalunya.
Ricard Gázquez Pérez, író-rendező
1969. június 18-án született Barcelonában.
1991-93 között a Festino Barocco, barcelonai színiakadémia diákja, ahol színészetet tanul. Tanárai Txiki Berraondo és Manuel Carlos Lillo.
1992-93 között spanyol szakos bölcsésztanulmányokat végez az UAB-n, Barcelonában.
1993-94-ben José Sanchís Sinisterra dramaturgiai szemináriumain vesz részt a Sala Beckett-ben.
1996-ban a Metadones színtársulat munkatársa. Fordít és a Medea Mix c. előadás katalán változatának szövegének összeállításában segít.
1999. novemberében mutatják be a Sala Beckett-ben A Pepsi rabjai c. előadást, melynek szerzője és rendezője.
2000-2001-ben színművészeti doktori tanulmányokat folytat az UAB Színi Intézetében.
Szövegei:
Geranis: Sala Beckett 1994.
Incidente (Az eset): Sala Beckett 1994.
Los huéspedes (Vendégek): Sala Beckett, 1996. rádiójáték
Els inquilins (A bérlők): hangjáték, a Catalunya Rádio- Catalunya Cultura műsorában
Lengua de buey (Ökörnyelv): Sala Beckett, felolvasóest 1998 nov. 24. Az Új katalán szerzők sorozatban.
Anabel Moreno Candelera, színésznő, színpadi szerző
2001 Brad Fraser: Azonosítatlan emberi maradványok, valamint a szerelem valós természete. Rendezte Manuel Dueso, előadás a barcelonai virágpiacon.
2000 Jódvirágok huszadik századi költőnők írásai alapján készült színdarab, rendezői Margarida Borja, Magda Puyo, Ana Silvestre, bemutatták a barcelonai Angyalok Kolostorában
1999 Pedro Muńoz Seca: Don Mendo bosszúja , rendező: Paco Mir, előadja a Teatre Arnau, Barcelona
1998 Faust, 3.0-s verzió rendezte Alex ollé, Carles Padrissa és Magda Puyo, előadja a Katalán Nemzeti Színház Műhelye
1997 Paco Zarzoso: Valencia, rendező Rafel Durán, előadta a Sala Beckett a görög fesztivál keretében.
1996 Medea mix a Metadones társulat produkciója, rendező Magda Puyo, Sala Beckett
1994 Bernarda Alba kopasz szabad adaptáció Federico García Lorca Bernarda Alba háza c. darabjából a metadones társulattal, rendezte Magda Puyo, bemutatta a Teatre Malic, Barcelona
Sala Beckett, Barcelona
A színházat 1989-ben José Sanchis Sinisterra alapította a Companía El Teatro Fronterizo (a határszínház társulata) egyik játszóhelyén. Az ide szánt darabok közül sok a kísérleti jellegű, mely új színházi nyelvet keres, másfajta drámaírást feltételez, mint a hagyományos darabok. Igazgatója José Sanchis Sinisterra volt. Fennállása óta a kortárs dráma alkotja a társulat fő vonulatát, a drámaiság formáinak keresése, valamint a közönség és a fiatal alkotók közötti közeledés szándéka határozza meg stílusát.
A Sala Beckett minőségi formában, művészi megoldásokkal és a kortárs tendenciákra építve dolgozik. Folyamatosan követi a színházi kódok és nyelvek fejlődését. A drámairodalomra és a színházi prózára fektet nagyobb hangsúlyt, ugyanakkor nem feledkezik meg a tánc és a zene szerepéről, vagy a több műfajt ötvöző színházművészetről sem.
Egy évad a Sala Beckettnél 20-25 különböző darab bemutatását jelenti. Az egyes darabok élethossza változó. Évadonként 3-4 saját produkció kerül műsorra, némelyik más színházakkal koprodukcióban készül. Két-három társulatot hívnak meg előadni. A fentieken túl más tevékenységekkel is foglalkozik a színház: otthont ad tanfolyamoknak, művészeti műhelyeknek, laboroknak, felolvasásoknak, koncerteknek, stb.
A színház műsorát kb. egy évre előre állítják össze. Legújabb produkciójuk: Molnár Ferenc: Liliom c. darabja.
Sitgesi Nemzetközi Színházi Fesztivál (Sitges Teatre Internacional)
A fesztivált, mely Spanyolországban a legnagyobb múltra tekint vissza a nemzetközi fesztiválok között, 1967 óta rendezik meg évente Sitges városban. E 35 év alatt a világ minden tájáról érkező színházi emberek éves találkozóhelyévé vált.
A fesztiválra minden évben az alkotóművészet különböző ágait képviselő művészek (drámaírók, koreográfusok, zenészek, rendezők) érkeznek, hogy megpróbálják az új megközelítések szintézisét megfogalmazni. A fesztivál más fesztiválokkal és intézményekkel együttműködve hozott létre különböző koprodukciókat, ilyen intézmények például: The British Council, Goethe-Institut Inter Nationes, Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure, Escena Contemporánea, Sala Beckett.
A fesztivál résztvevői voltak többek között: Rodrigo García, Josef Nadj, Peter Brook, Steven Berkoff, José Sanchis Sinisterra, Tompa Gábor, Lluisa Cunillé, valamint olyan ismert színházak, mint a berlini Schaubühne, a madridi Cuarta Pared Compańía de Teatro és a moszkvai Taganka Színház.