A teljes fesztiválprogram >>
kapcsolódó fórum >>
- Az elmúlt évek bizonyították: a versenyprogram összeállítása nem túl hálás feladat. A válogatónak rengeteg előadást kell megnéznie, a döntés után pedig állnia a támadásokat. Miért vállalta a felkérést?
- Ez a szerep tőlem teljesen idegen: elsősorban gyakorló színházi szerző vagyok. A válogatás sokkal nagyobb teher, mint hittem. Másrészt persze kihívás, de inkább színházkritikusnak való feladat. Az sem mondhatom, hogy korábban rendszeres színházi néző lettem volna, s a pécsi fesztiválra is idén megyek először. Legfeljebb egy-egy napig voltam ott, mint érintett.
- Több mint 120 előadást látott, hogyan összegezné a tapasztalatait?
- Hamar eldöntöttem, nem jelentem ki egy produkcióról, hogy az jó vagy rossz. Bizonyos tendenciákat figyeltem, és az ezekbe illők közül a nekem legkedvesebbeket javasoltam. Meglepő volt, szerzőként kicsit visszatetsző is, hogy a kortárs daraboktól általában tartózkodnak a színházak. Egyes színházi műhelyek, amelyek korábban jó hírűek voltak, veszítettek a színvonalukból, közben mások fölnőttek melléjük, főleg sok határon túli. De a legnagyobb gondom az volt, hogy a fesztivál szervezői csak két határon túli előadást engedtek a versenybe. A fesztivál mottójául szánom, hogy az idei POSZT legyen a rendezők fesztiválja. Elfogultan a saját nemzedékem - többségük harmincas - legjobbjait szerettem volna egy csokorba gyűjteni. A kiválasztott előadásokért tűzbe teszem a kezem. Sajnálom viszont, hogy Alföldi Róbert Kabaréja már nem fért a 15 közé. De a Telihay Péter rendezte, komáromi Sirály is a határon túli produkciók limitje miatt maradt ki.
- Mondják, a válogatásban nem volt elég merész. Említette, hogy bizonyos jó hírű színházak produkcióinak a színvonala esett, mégis a budapesti Katona, a Radnóti és a Budapesti Kamara 2-2 produkcióval lesz jelen lesz Pécsett.
- Szerettem volna felkavarni az állóvizet, ezért eredetileg sem a Katonából, sem Kaposvárról nem akartam előadást hívni. Végül ezt nem tartottam be. Ha valamiben hibáztam: a rendezőkre koncentráltam, nem a színháznevekre.
- A színészek játéka kevésbé érdekelte?
- Volt olyan előadás, amelyet határozottan a színész miatt választottam ki Ilyen például a Budapesti Kamarából a Rose című produkció. Monodráma, amelyet Vári Éva visz a vállán, a rendezésnek másodlagos a szerepe.
- Ki döntötte el, melyek kerülnek le az ön által összeállított húszas listáról?
- Ez mindenképp az én listám, vállalom a felelősséget. Magammal kellett kompromisszumot kötnöm, hogy melyeket hagyjam el. Nagyon szerettem még a József Attila Színházban A manót, az Ilja prófétát a Bárkából. Tatabányáról kettőt is: Az egy őrült naplóját Horváth Lajos Ottóval a főszerepben és Az üvegcipőt. Ezek fájdalmasan hiányoznak a listámról. Apróságok döntöttek pro és kontra. A címek folyamatosan változtak bennem. A színházak többsége egyébként az utolsó két hónapra tartogatta a meghívást. Ennyi idő alatt kellett volna rengeteg produkciót megnéznem, ami fizikailag képtelenség, és egyeztethetetlen. Győrből a technikai adottságok miatt nincs előadás, Sopronban, Miskolcon, Szegeden az igazgatóválasztás körüli bonyodalmak miatt fékezett habzású évadot csináltak.
- Egyesek elfogultságot is emlegetnek, mert szerintük elsősorban olyan színházakat preferált, amelyekkel íróként kapcsolatban állt. Legutóbb például a Budapesti Kamarában mutatták be a Haszonvágy című darabját.
- Ez utóbbi - tény. De például a nagyváradi színházban, ahol tavaly volt bemutatóm, már más az igazgató. A színészek kétharmada elment, és az a rendező is lapátra került, aki az én darabomat vitte színre. Ha már elfogultságot emleget, nem hívtam meg olyan darabot, amelyet a teátrum igazgatója rendezett.
- Kiválasztott viszont két olyan előadást, amelyekben a fesztivál vezetői - Jordán Tamás és Balikó Tamás - főszerepet alakítanak.
- Mert mindkét produkciót szeretem. Az imposztor meghívása Hargitai Ivánnak szól.
- Miért nincs a versenyprogramban alternatív produkció?
- Szó nincs szándékosságról. Pintér Béla Parasztoperáját azért nem választottam ki, mert tudtam, hogy egy másik fesztivál nyerteseként bérelt helye van Pécsett. A Krétakör társulat idei két bemutatóját láttam. A Hideg gyermek szerintem nem sikerült. A Hazámhazámmal szintén voltak bajaim. Ráadásul nekem az volt a feladatom, hogy a produkciók a pécsi teátrum színpadain elférjenek. És az utóbbi egyik játszóhelyen sem mutatható be.
- Volt arra példa, ha már ott volt valamelyik színházban, rendeltek öntől egy darabot?
- Szerzői pályafutásomon törést okozhat a mostani válogatószerep. Már léptek vissza színházak azért, mert nem akarták támadásnak kitenni magukat. Idén négy bemutatóm volt Magyarországon. Elképzelhető, hogy jövőre csupán külföldön lesz.
Balogh Gyula