Dõry Virág
![]() |
Ahogy egy film elsõ képei vagy egy könyv elsõ mondatai sejtetni engedik, mi jöhet még, ugyanúgy, ha fölmegy a függöny, az elõadás milyensége és minõsége ott van a színpadon. A díszlet, a jelmez arcátlanul tárgyiasítja a rendezõ ízlésvilágát, mûveltségét, fantáziájának határait, igényességét vagy igénytelenségét, gyermekkorát és magánéle-tét.
A PREMIER magazin szeptemberi számából.Kiváltképp a ruhák.
Nagykabátok: professzionista, elit művészszínház.
Kiskosztümök, plusz a teljes Otto-katalógus: posztmodern előadás.
Népies cuccok, patchwork: hazafias lendület, rockopera.
Lógó fekete cafrangok: avantgárd előadás.
Korrekt, korabeli kosztümök: központilag támogatott, szakmailag lecikizett dögunalom.
Feltuningolt kosz: útkeresés, üzenet.
Raktár, turkáló: dühödt önmegvalósítás.
Sok meztelenség: kompenzálás. Ha mindez egy csokorban van, dekódolhatatlan a dolog.
A 2003-as prágai nemzetközi látványkiállítás egyértelműen, félreérthetetlenül, agresszíven odateszi, mintegy odadobja, most mi van. Hogy mi van? Rendetlenség van, kupacok és káosz. Ez van.
![]() |
Mint egy diákszállás, ahol zoknik, gatyák, üvegek és bájos gusztustalanságok hevernek, itt csövek, dobozok, huzalok, papírok és értelmetlen műanyagok meredeznek szanaszét. Csak úgy, odacsapva. Egyétek!
Egy magába roskadt játékmackó a homokozó szélén, ahol csukott szemű csecsemőfejek köpködik a kavicsokat, mint a perspektivátlanság szomorú szobrai.
Hullák zuhannak ki egy nő hasából, akinek szoknyája egyben színházi függöny is.
Szürke deszkából összetákolt WC, ha felkelti a kíváncsiságot, hogy mi van a budiban, hát képek vannak a budiban, színházi előadásokról, szellemesen jelezve, hogy az egész szart sem ér.
![]() |
A kocka el van vetve, magyar részről is, pontosabban el van döntve, Csanádi Judit, Horgas Péter, Horesnyi Balázs, Árvai György létrehoztak egy kockát, amelybe be lehet sétálni, de úgy van félrebillentve a kocka, hogy aki gyanútlanul bemegy, eltanyázik, mint egy ólajtó, tök jó az egész, csak bulira kell venni. A hatás azonnali (és drasztikus), fölösleges a gondolat narkotikuma, az indulat elsöprő erejű. Nem kell szégyenkezni, nagy az öröm a látogatók között, a magyar kocka ezúttal a bizonytalanság, a megbillent értékrend jelképévé magasztosult. Vajon milyen előadást lehet benne eljátszani? Lehet tippelni! Aki eltalálja, kap egy pólót!
![]() |
![]() |
![]() |
A szerzők zömmel Shakespeare és a görögök. Nem véletlenül. Életritmusunk, helykeresésünk, stílusunk leplezetlenül az elemi ösztönvilág felé rohan. Győztes csak egy van, a többi, a sok, mind-mind vesztes.
Ez a vesztesek kiállítása. A beletörődés obeliszkjei. A nagy értelmiségi kussolás gyümölcsei, az erőtlenség dicsérete. A dekadencia formás, kulturált és elegáns, ez durva, fantáziátlan és lehangoló.
A pislákoló vágy a harmónia és a szépség után fel-felbukkan a jelmezekben, de a kötelező plasztikmell, szöges öv vagy egy meggyalázott csipkedarab fejbe kólint. Vigyázz! Ne légy korszerűtlen!
Semmi baj. Ez most ilyen. A belső és külső értékek túlélésre vannak hitelesítve. A szépség kikezdhetetlen. A harmónia észrevétlenül fogva tart, a vonzás izgalmasabb a taszításnál. Az esztétikum nem föltétlenül művészietlen, és az igazság sem mindig zavaros.
De most nem divat a szép.
Csak a közönség szereti.