Sváby Lajos nem talál ki képeket
Fut a Premier újságírója a Vitkovics Mihály utcában, mint a Tanár úr kérem elkésõ diákja, s lám, ezúttal pontosan a megbeszélt idõben dõl a kaputelefon gombjára. Sváby Lajos már nem rektor jó ideje, de örökre professzor maradt, nem nehéz mester és tanítvány szituációt rögtönözni egy pillanat alatt.
Sváby Lajos nem talál ki képeket
Fut a Premier újságírója a Vitkovics Mihály utcában, mint a Tanár úr kérem elkéső diákja, s lám, ezúttal pontosan a megbeszélt időben dől a kaputelefon gombjára. Sváby Lajos már nem rektor jó ideje, de örökre professzor maradt, nem nehéz mester és tanítvány szituációt rögtönözni egy pillanat alatt.
Nagy lélegzetvétel (1971), olaj/vászon, 90×110 cm
A műterem túl rendes. Alig néhány kép a falon: - "Ez egy ilyen év! A képek kiállításról kiállításra utaznak" - mondja rezignáltan, érzékeltetve, hogy nem fásult bele a tárlatokba, de nem is töri magát különösebben értük. "Olyan a festő, akár a színész, csak elbújik a kép mögé." Szerinte minden művész kukucskál. Nézzük csak Rembrandtot, például.
A riporter Sváby egyik korai önarcképét nézi a falon. Az átható, ifjúkori tekintet mintha tényleg időtlenül fürkészné a jövőt. A mester hárít, "az régi kép, az most ne szerepeljen". (Riporter próbál szót fogadni, de renitens módra csak-csak odales. Jólesik az onnan áradó szigorúság.)
Van, aki folyamatosan, mindennap fest, mint Cézanne. Van Gogh rohamokban, rapszodikusan esett neki, olykor párhuzamosan két-három vászonnak is. Sváby inkább az utóbbihoz hasonlítható munkamódszerében.
Sváby Lajos
"Nincs prekoncepcióm, sőt, védekezem, hogy kitaláljak egy képet. Elkezd gyűlni valami, de nem a festmény tárgya vagy motívumai, hanem inkább a merészség. Hogy jogom van az ecsethez nyúlni." És csak ekkor feszíti föl a vásznat. Telítve indulattal. Egyszerre irigylésre méltó és fölfokozottan nyugtalanító állapot. Még nem lehet tudni, hogy mi lesz ebből. Nagy lélegzetvétel, Állatmese vagy Izsák feláldozása.
Nem a képet találja ki. "Magamat hitetem el magammal." Befelé fürkésző figyelem. Hangsúlyozza, hogy indulatból indít, de a tudattalanból "kisilabizált"(!) üzeneteket tudatosan ellenőrizve jeleníti meg.
"Tele kell lennie önkéntelenséggel!" Valljuk be, ez a legnehezebb. Ebben nem segít a tiszteletre méltó életmű, az óriási gyakorlat. Sőt. Éppen hogy a beidegződések ellenében kell "kilobbantani a látottakból, érezhetőségekből, mint egy metaforát".
A gyakorlatban, kívülről nézve ez nem valami különleges helyzet. Órákig kell ülni egy helyben, koncentrálni. A könyvespolcon bátorítólag Seneca, a Biblia és a Gyógyító növények gerince kandikál ki a Gutenberg-galaxis helyi regimentjébol. "Nem elasszociálni!" - int a mester, de hozzáfuzi: "az agyi kóborlás használható."
Sváby Lajos gyerekkora óta mindig rajzolt. Verseket is írt, saját maga szerint rosszakat. Valójában minden tevékenységében aztfigyelte, hogyan néznek az emberek. Hazudik-e a tekintetük. Ezzel a mentalitással szükségszerűen lehet eljutni az önvizsgálat gyötrelmes stációiig.
Izsák feláldozása (1983), olaj/vászon, 90×110 cm
Nem lett kubista, mint egyik mestere, Kmetty. Nem lett táblakép-elutasító avantgárd sem, amikor pedig az kecsegtető kísérletként mutatta magát a világdivatok között. "Beszélni akartam. Elmondani tartalmakat. Protestálás volt a koncept, a minimal art, a performance. Bejelentették, hogy vége a festészetnek. Nem fogadom el."
Egy évtizedig monokróm korszaka jellemezte művészetét, majd színes lett. Hatnak rá a világ eseményei, de pontosan tudja, hogy csak az tud hitelesen megszólalni, megjeleníteni, aki ismeri önmagát. A riporter, mint alkalmi diák, ismét megerősítést kap a Barcsay-tételt illetően, hogy az "anatómiát meg kell tanulni, s azonnal elfelejteni!" Sváby úgy folytatja: "ami megtanítható, az nem is olyan érdekes", de azért: "azok alapján kell létrehozni olyat, ami még nem volt". És még egy intelem az új nemzedékeknek: "vannak, akik akkor érzik magukat személyesnek, amikor beolvadnak az uniformizált világba".
Nincs vége. Ez az 1993-ban készült olajkép nemzetiszín szalagmotívumával arról is szól, hogy a művész olykor saját eszközeivel, de szinte publicisztikailag megszólítja korát. A karikírozott figurák különös módon szinte túlságosan is direkte mutatnak meg egy viszolyogtató politikai balettet, de valójában konkrétan megfoghatatlan a motívumok mibenléte. Visszakövetkeztethető belőle Sváby munkamódszere: a világ igazságtalanságai, aljasságai hatnak rá, de ő az indulatoknak lélektani mélyrétegeit kutatja. Az arcok, a mozdulatok önmagukat leplezik le. A fürkésző tekintet ugyanaz, ami volt a gyerekkorban. Amikor - Kosztolányi Dezso Szeptemberi áhítatát idézve - "A felnőttek érthetlenül beszélnek egymás között, minden nesz oly goromba".
Állatmese (1976) olaj/vászon 90×100 cm
"Ez az ember sír" - mondja Sváby, búcsúzóul még egyszer Rembrandtot felidézve. "Ott ül, kuporog a festő képe mögött az idő végeztéig, és néz, les, hogy mit is tudott mondani. Hogy látják-e, amire feltette életét."
Nincsenek végleges, megnyugtató válaszok. Lehet azzal vigasztalódni, hogy a "remekművekrol elég, ha a Jóisten tud". De nagyon kellenek a viszszajelzések. Kollégáktól, kortársaktól. (Abba egy kicsit tönkre is lehet menni, ha "olyat" mondanak...) Sváby Lajos nem közömbös a fogadtatást illetően. Sot. A képek élete az ő sorsa. Ragaszkodik ahhoz az "ábrándhoz", hogy a festészettel minden elmondható. "Önnön sírásóival kell barátkoznia annak, aki modern akar lenni" - jelzi végül Kunderával, hogy bármi is lesz a jövő, a bölcsesség humoráról nem mond le.