Fagyöngyszüret a Marosvásárhelyi Ariel Színház és a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház elõadása a Tháliában
A színlap tanúsága szerint a Tháliában zenés történetet látunk. A valóság ezzel szemben az, hogy egy több síkon játszódó elõadás a Marosvásárhelyi Ariel Színház és a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió közös produkciója. Az elsõben Szabó Tibor és Fodor Edina skót és angol balladákból, Robert Burns verseibõl és ballada-feldolgozásaiból énekelnek dalokat harmonikaszóra, Darvas Ferenc zenéire. A másik sík a magányos tölgyfa gyökerei között megbúvó emberkék világa, amely egyszerre árnyjáték és mozgásszínház. Õk némaságukkal többet mondanak el az emberi lélek mélységeirõl, mint a sokszor csacskának tûnõ dalok, melyeket a két színész úgy ad elõ, mint valami vidéki kiskocsmában, fehérre meszelt arcukra buta kifejezést erõltetve.
Fagyöngyszüret - a Marosvásárhelyi Ariel Színház és a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház előadása a Tháliában
A színlap tanúsága szerint a Tháliában zenés történetet látunk. A valóság ezzel szemben az, hogy egy több síkon játszódó előadás a Marosvásárhelyi Ariel Színház és a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió közös produkciója. Az elsőben Szabó Tibor és Fodor Edina skót és angol balladákból, Robert Burns verseiből és ballada-feldolgozásaiból énekelnek dalokat harmonikaszóra, Darvas Ferenc zenéire. A másik sík a magányos tölgyfa gyökerei között megbúvó emberkék világa, amely egyszerre árnyjáték és mozgásszínház. Ők némaságukkal többet mondanak el az emberi lélek mélységeiről, mint a sokszor csacskának tűnő dalok, melyeket a két színész úgy ad elő, mint valami vidéki kiskocsmában, fehérre meszelt arcukra buta kifejezést erőltetve.
A történet Szent Iván éjjelén kezdődik: az éjszaka és a nappal egybeér, ilyenkor kell szedni a fagyöngyöt, kézzel hozzáérni nagy kockázat, de sarlóval, kővel ledobni nagy szerencse. A villámlás ellen éppúgy véd, mint a lélekben bekövetkező, hirtelen csapástól, boszorkány és szép lányok átkától. Misztikus kezdet, de a folytatás, ha lehet, még misztikusabb.
Az énekesek a dalokat és saját magukat is kifigurázva mesélik el a sanzonok szövedékével a különféle emberi kapcsolatokat: vannak itt magányos tengerészek, fiuk leányát kívánó öregemberek, öngyilkos királyleányok és kopott kokottok. A pár perces duettek és szólók nehéz feladat elé állítják a játszókat: egyik dalról a másikra kell különböző karaktereket megjeleníteni. Ez Szabó Tibornak maradéktalanul sikerül, Fodor Edinának azonban adódnak problémái: a fiatal színésznőnek látszólag néhány karaktere van csak a készletben, míg Szabó Tibornak nem okoz gondot az átmenet. A legszebbek persze a duettek. Az egyszerű szöveg mögül előbukkanó ötlet: egy kakukkszóról mesélő történet mögött például egy szerelmi románc rejtőzik, annak minden nyűgjével és szépségével az egymásra vetett pillantások, a félbe maradt mozdulatok mindent elmondanak.
Nem úgy az előadás. Külön-külön a zene, a tánc, a versek, a látvány nagyon jól működnek, mégis nem állnak össze egésszé. A kis színpadon túl sokszor fordul elő, hogy az árnyjáték takarásban marad, pedig néha éppen ott történik a lényeg. Mégis, azt kell mondani, az előadás ezzel együtt kivételes élmény: megtanít bennünket a felszín alá látni. Persze csak akkor, ha nem riadunk meg attól, amit ott találunk.
{http://www.kontextus.hu/hirvero/szinhaz.html 'url'}www.kontextus.hu cikke >>