- Az Öltöztessük fel a mezteleneket Kolozsváron -
A www.kontextus.hu cikke. Mégis induljunk ki az első címből, Luigi Pirandello színháza. Ezt is, mint általában, ha Pirandello neve kerül szóba, kétféleképpen lehet érteni. Életrajzát böngészve fölfedezzük, hogy színházat alapított magának, a cím tehát ezt is sugallhatja. De jelentheti a Pirandello-i színházat is, vagyis azt a színházi nyelvezetet, amelyet a szerző művei képviselnek. Induljunk ki az utóbbi változatból. Bizonyára sokak számára ismerősen cseng az olasz drámaíró neve, az utóbbi években gyakran szerepelt a színházak repertoárján, mondhatni: divatba jött. "Megbomlott" korunk tükrében ez érthető. Pirandello elmélete ugyanis, amely minden drámájából kicseng, nagyon aktuális. A feltételezés, hogy más az egyéniség és más a személyiség. Egyéniségünket az ösztöneink határozzák meg, vallja a szerző, személyiségünket viszont a társadalmi befolyások alakítják, mondhatni: torzítják. Meglátása szerint tudatunk állandó kettősséggel küzd: megpróbálunk egyensúlyozni, ám sok esetben tudathasadásos állapotba kerülünk. Utóbbit közvetlen közelből tapasztalhatta felesége révén, ez a keserű megélés bizonyára nagyban befolyásolta művei megírásában.
A lassan kibontakozó történetből végül mégis összeáll a kép, csakhogy már szinte követhetetlenek a szálak, hiszen minden szereplő a saját változatát igyekszik tálalni, attól függően, hogy társadalmi pozíciója mit követel meg tőle. Környezetünk kisszerű elvárásai ellen viszont csak úgy tudunk harcolni, ha megteremtjük a magunk belső világát, ha nem engedjük "testközelbe" a külvilágot, annak rémisztő, minden történést felnagyító, szenzációt hajhászó törekvésével. A baj csak az, hogy a társadalom által befolyásolt személyiség minduntalan hazugságra kényszerül, ha azt akarja, hogy belső világa ne sérüljön lépten-nyomon. Ersilia Drei, a rendező, illetve a szereplőt megformáló M. Kántor Melinda felfogásában a gyermekkorba menekül vissza, így próbálja meg kivédeni az őt ért támadásokat. Néha szeszélyes gyermekként viselkedik, aki kénye-kedve szerint irányítaná, mondhatni: manipulálná a körülötte lévő felnőtteket. A színen időnként megjelenő kislány (Ambrus Gyurka Zsófia rendezői telitalálat a felléptetése) nem csak a történetbeli halott gyermek szellemét jelképezi, aki a hősnő lelkiismeretét hivatott háborgatni, hanem egyúttal Ersilia másik énjének szimbóluma is. Láthatóan jóban van képzeletbeli társával, s mi sem bizonyítja jobban kettejük "összetartozását", mint az előadás utolsó remek tablója: mindketten kilépnek abból a világból, ahol annyi fájdalomnak voltak kitéve. Nem a halálba, hiszen azt már kipróbálták, talán csak egy másik idősíkba, egy esetleges másik létbe, ahol nincsenek bilincsbe verve. Szép pillanatai vannak Kántor Melindának, összességében véve azonban nincs ereje alakításának. Körülötte forog az esemény, ő a középpont, szinte azt mondhatni: "ujja köré kellene hogy tekerje" a történetet, a többi szereplővel együtt. És mégsem sikerül, valahol mindig kicsúszik a kezei közül az a fránya karmesteri pálca. Szándékosan idéztem be írásom elején Szabó György szövegét a Pirandello-kötethez írt utószavából: "lényünk valószínűleg nem más, mint több, állandóan változó, egymással ellentétes személyiségek összege". Ez sikkad el M. Kántor Melinda alakításában
Ki kell emelnem a Grotti konzult alakító Szabó Tibort, aki első ízben lép fel a színház művészvendégeként. Pontosan kidolgozott, nagyszerű színészi munka.
Mint ahogyan kitűnő karaktert állított elénk Bíró József is, Alfredo Cantavalle újságíró megformálójaként. Nem tudom maradéktalanul ugyanezt állítani sajnos Molnár Leventéről, aki Franco Laspigaként lép színre. A volt sorhajóhadnagy, Ersilia vőlegénye alakjában minduntalan visszaköszön Dybbuk-beli figurájának, Michaelnak, Asriel rabbi segédjének sok-sok gesztusa. Kár, ugyanis Molnár Levente sokkal tehetségesebb színész, minthogy rá legyen kényszerülve eszköztárának ilyen gyakori ismétlésére.
Összegezve végül mondandómat a kolozsvári színház legutóbbi produkciójáról, bár nem tekinthetjük a legsikerültebb Bocsárdi-alkotásnak, a színpadi újság másik cikkének címe, az Un fiasco szerencsére messze elkerüli az alkotókat. Öltöztessük fel a mezteleneket, biztat Pirandello darabjának címe. Ám a lelki meztelenséget, amelyről Bocsárdi színpadi változata szól, bármennyire is igyekszünk, nem tudjuk eltakarni. Hiába is öltöztetnénk bíborba, bársonyba a mezteleneket.
Köllő Katalin
Megjelent a Szabadság XIV. évfolyam 30. számában, fotó: Makara Lehel
LUIGI PIRANDELLO: ÖLTÖZTESSÜK FEL A MEZTELENEKET!
A Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása
Szereplők:
Ersilia Drei: M. Kántor Melinda
Franco Laspiga, volt sorhajóhadnagy: Molnár Levente
Grotti, konzul: Szabó Tibor m.v.
Ludovico Nota, regényíró: Bogdán Zsolt
Alfredo Cantavalle, újságíró: Bíró József
Onoria, házvezetőnő: Varga Csilla
Kislány: Ambrus Gyurka Zsófia
Díszlet- és jelmeztervező: Bartha József m.v.,
Zenei összeállítás: Bocsárdi László m.v.
Dramaturg: Kelemen Kinga
RENDEZŐ: BOCSÁRDI LÁSZLÓ
A www.kontextus.hu cikke. Az eredeti írás erre található >>